سیاه‌چال‌ها و اژدهایان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیاه‌چال‌ها و اژدهایان
لوگو نسخه پنجم
طراحگری گیگاکس
دیو آرنسون
ناشرTSR (۱۹۷۴–۱۹۹۷)، Wizards of the Coast (۱۹۹۷–تاکنون)
تاریخ نشر
قدمت۱۹۷۴–تاکنون
ژانرخیال‌پردازی
زمان بازیگوناگون
تأثیر شانستاس
مهارت‌هابازی نقش، بداهه‌پردازی، تاکتیک، حساب
وبگاه

سیاه‌چال‌ها و اژدهایان (به انگلیسی: Dungeons & Dragons) یک بازی خیال‌پردازانه است که با نقش آفرینی دور یک میز انجام می‌شود.[۲][۳][۴] این بازی توسط گری گیگاکس و دیو آرنسون طراحی شد و از سال ۱۹۷۴ تاکنون منتشر می‌شود.

شیوه بازی[ویرایش]

این بازی ماجراجویانه برای ۳ تا ۱۰ نفر و حتی بيشتر طراحی شده ‌است و دارای چندین سناریو است. سیاه‌چال‌ها و اژدهایان برخلاف بازی‌های جنگی سنتی، به هر بازیکن اجازه می‌دهد شخصیت خود را بسازد تا بتواند به جای آرایش نظامی، شخصیت اصلی خود را بازی کند.

شما برای انجام این بازی به شخصی به نام ارباب سیاه‌چال(dungeon master) نیاز دارید تا بازی را به پیش ببرد. او خدا و راوی بازی است. در این بازی شخصیت‌ها اصطلاحا یک مهمانی تشکیل می‌دهند و با یک دیگر بازی می‌کنند. بازیکنان با کمک هم مراحل را حل می‌کنند، درگیر جنگ می‌شوند و پول و اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. بسته به انتخاب دانجن مستر یا همان ارباب سیاه‌چاله، بازی می‌تواند انتهایی نداشته باشد و حتی تا هشت سال ادامه پیدا کند.

داستان بازی[ویرایش]

Gary Gygax در Gen Con Indy ۲۰۰۷. Gygax در غرفه Troll Lord Games (غرفه ۵۱۵) ایستاده است.

فضا و حس‌و‌حال بازی عموما فانتزی قرون وسطی‌ است (مثل ارباب حلقه‌ها و بازی تاج و تخت) اما بسته به تصمیم DM و دیگر بازیکنان می‌تواند به هر سمت و سویی تغییر سبک دهد. ممکن است شما به جنگلی برسید و ساکنان جنگل را از طلسم شومی که درختان جنگل را نابود می‌کند رها کنید، ممکن است شما قاتلانی باشید که برای کسب درآمد با باندی تبهکار کار می‌کنید. یا ممکن است شما گروهی ماجراجو باشید که با کشتی به قاره‌ای دیگر سفر می‌کنید، و هر چیزی که به ذهنتان برسد…

داستان بازی ادامه دارد و هر جلسه (به اصطلاح Session) حدوداً 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد. بازیکنان به همراه DM هر هفته یک یا چند بار دور هم جمع می‌شوند و با بازی کردن، داستان را به جلو می‌برند. در این بین کاراکترهای بازیکنان به قدرت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنند و ممکن است اشیاء جادویی به دست بیاورند، با افراد زیادی را که DM برای آنها توصیف می‌کند آشنا می‌شوند، دوستان و دشمنان زیادی پیدا می‌کنند و سختی‌ها و خوشی‌های بسیاری را تجربه می‌کنند.

ساختن شخصیت[ویرایش]

در ابتدای بازی شما باید یک شخصیت برای خود بسازید. شما باید بسته به نسخه‌ای از بازی که مشغول آن هستید یک نژاد را انتخاب کنید. دنیای بازی حال و هوای دنیای ارباب حلقه‌ها را دارد. نژاد‌ها شامل، انسان، دوارف، هلفینک (هابیت‌ها)، دراگون برن و... می‌شود. بعد از انتخاب نام و اسم باید یک کلاس برای خود انتخاب کنید. جنگجو هستید یا جادوگر، دزد هستید یا محافظ طبیعت؟ اهل موسیقی هستید یا دیندار و خداپرست؟ کلاس‌ها شامل دسته‌های مختلفی می‌شود و در روند بازی، توانایی‌ها و قابلیت‌های شما تاثیر دارد.

بعد از مرحله شما توانایی‌های اولیه خود را با ریختن تاس دریافت می‌کنید و با توجه به خط داستانیی که ارباب سیاه‌چاله انتخاب می‌کند، بازی را با دیگر بازیگران شروع می‌کنید.

تاس[ویرایش]

در بازی سیاه‌چال‌ها و اژدهایان شما از یک دسته تاس هفتایی استفاده می‌کنید. تاس‌ها از سه وجهی شروع شده و تا بیست وجهی ادامه دارد. شما برای بيشتر کارهای خود در بازار باید یک یا چند بار تاس بریزید.

علاوه بر این ارباب سیاه‌چاله نیز برای کنترل شخصیت‌های بازی که خارج از لیست بازیگران هستند، از تاس استفاده می‌کند. شما برای انجام این بازی حداقل به یک دسته تاس نیاز دارید. اما هر کدام باز بازیگران می‌توانند دسته تاس اختصاصی خود را داشته باشند.

زمین بازی[ویرایش]

تایل زمین بازی یک چیز اختیاری است و جزو وسایل حیاتی بازی نیست. اما موقعیت شما در بازی مهم است باید به شکلی این فضا را متصور شوید. به غیر از زمین‌های فیزیکی که مربع‌های کنار هم قرار گرفته تشکیل شده است، شما می‌توانید از سرویس‌های آنلاینی که امکان بازی سیاه‌چال‌ها و اژدهایان را به شما می‌دهد استفاده کنید.

منابع[ویرایش]

  1. "D&D Basic Set". Rulebooks and Sets. acaeum.com. Archived from the original on June 24, 2011. Retrieved May 16, 2013.
  2. Waters, Darren (2004-04-26). "What happened to Dungeons and Dragons?". بی‌بی‌سی نیوز (به انگلیسی). Retrieved 2020-02-25.
  3. D'Anastasio, Cecilia (2019-08-26). "Dungeons & Deceptions: The First D&D Players Push Back On The Legend Of Gary Gygax". کوتاکو (به انگلیسی). Retrieved 2020-02-25.
  4. Michaud, Jon (November 2, 2015). "The Tangled Cultural Roots of Dungeons & Dragons". نیویورکر (به انگلیسی). Retrieved 2020-02-25.

پیوند به بیرون[ویرایش]