درگاه:وقایع کنونی/وقایع ۲۷ دسامبر ۲۰۰۹

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    • در عاشورایی متفاوت خیابان‌های مرکزی شهر تهران بویژه خیابان طولانی انقلاب اسلامی صحنه درگیری نیروهای امنیتی و مردم معترض به حکومت شد. درگیری‌های مشابهی در بسیاری از شهرهای دیگر ایران بویژه تبریز، شیراز و اصفهان درگرفت. دهها نفر کشته و مجروح و صدها نفر دستگیر شدند.
    • پلیس سعی دارد تا از شکل گرفتن هرگونه تجمعی جلوگیری کند و با مسدود کردن چهارراه ولیعصر و خیابان حافظ سعی در متوقف کردن مردم از حرکت به سمت میدان انقلاب دارد. شدیدترین درگیری‌ها در حد فاصل چهارراه ولیعصر تا پل کالج گزارش شده و برخی خبرها از به آتش کشیدن موتور یگان ویژه و گذشتن مردم از حلقه نیروهای امنیتی در روبروی پارک دانشجو حکایت دارد. همچنین نیروهای نظامی بسیاری در محوطهٔ بازار تهران و میدان هفت تیر مستقر شده و به تظاهرکنندگان حمله می‌کنند. عاشورای امسال مصادف با هفتمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری است.
    • پلیس ایران از کشته شدن پنج تن و دستگیری حدود ۳۰۰ نفر در حوادث امروز شهر تهران خبر داد. یکی از افرادی که بر اثر اصابت گلوله کشته شده علی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی است. مهدی فرهادی‌نیا، محمدعلی راسخی‌نیا، امیر ارشدی و شهرام سراجی چهار کشته دیگرند. رسانه‌های طرفدار جنبش سبز تعداد کشته‌شدگان را بیشتر ارزیابی کرده و در اعلامیه وزارت خارجه فرانسه به قتل ۸ نفر اشاره شده‌است. در همین حال خبرگزاری فرانسه از کشته شدن دستکم ۴ نفر در تبریز خبر داده‌است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز حداقل ۱۰ نفر دراین تظاهرات در شهرهای تهران، تبریز و شیراز کشته شدند
    • احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به کشته شدن یکی از معترضان بر اثر شلیک گلوله گفت: با توجه به عدم استفاده سلاح از سوی پلیس، این حادثه کاملا مشکوک و در دست بررسی است.
    • خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی در مرکز تهران نوشته‌است که برخی از نفرات نیروی انتظامی برغم فشار و دستور فرماندهانشان از آتش گشودن به روی تظاهرکنندگان خودداری می‌کردند یا در نتیجهٔ افزایش فشارها صرفاً به تیراندازی هوایی مبادرت می‌ورزیدند.
    • کاخ سفید، وزارت امور خارجه فرانسه و وزارت امور خارجه ایتالیا در بیانیه‌های جداگانه خشونت مأموران امنیتی ایران در برابر معترضان عادی را محکوم کردند.
    • منابع:خبرگزاری فرانسه ،رادیو زمانه ،دویچه وله، رادیو بین‌المللی فرانسه، بی‌بی‌سی، جرس ،کلمه ،یاهو نیوز ،دویچه وله ،خبرگزاری فرانسه ،خبرگزاری فرانسه ،ایرنا+تصاویر ،نیویورک تایمز،خبرگزاری فرانسه و تظاهرات هواداران جنبش سبز در تاسوعا و عاشورا (۵ و ۶ دی ۱۳۸۸)

  • تشدید تدابیر امنیتی در فرودگاه‌های جهان

به دنبال تلاش دو روز پیش (۲۵ دسامبر) یک مرد نیجریه‌ای برای منفجر کردن یک هواپیما بر فراز آسمان آمریکا، مسافرانی که به فرودگاه‌های نقاط مختلف جهان مراجعه کرده‌اند با تشدید تدابیر امنیتی مواجه شده‌اند.بی‌بی‌سی فارسی