درگاه:اینترنت/واژگان اینترنت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

واژگان اینترنت ۱

درگاه:اینترنت/واژگان اینترنت/۱


ترول در اصطلاح اینترنتی به افرادی گفته می‌شود که به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند. اوباش اینترنتی معمولاً در فروم‌ها یا وب سایت‌های کابر-محور پیام‌هایی ارسال می‌کند که حاوی مطالب ناراحت کننده یا توهین‌آمیز است. در حالی که در یک جمع اینترنتی کاربرانی با حسن نیت بحثی را دنبال می‌کنند، اوباش اینترنتی با تحریک سایرین، به دنبال متشنج کردن فضا هستند. ترول به صورت فعل از یک کلمه قدیمی در زبان فرانسوی، ترولر، مشتق شده‌است که اصطلاحی برای شکار بوده است.

واژگان اینترنت ۲

درگاه:اینترنت/واژگان اینترنت/۲

پی‌اچ‌پی که مخفف Hypertext Preprocessor (پیش پردازنده فرامتن)می‌باشد، یکی از پر طرفدارترین زبان‌های پردازه‌نویسی متن باز و رایگان است که بیشتر برای طراحی برنامه‌های سمت سرور در وب‌گاه‌های پویا (دینامیک) مورد استفاده قرار می‌گیرد. پی‌اچ‌پی در سال ۱۹۹۴ توسط رسموس لردورف ایجاد شد و در طی زمان این زبان برنامه‌سازی، توسط سایر کارشناسان و برنامه‌نویسان تکمیل گردیده و به شکل کنونی آن درآمده‌است. پی‌اچ‌پی از گونه زبان‌های پردازه‌نویسی تحت وب می‌باشد. ساختار این زبان بسیار شبیه زبان سی و زبان برنامه‌نویسی پرل می‌باشد. شکل پذیری فوق العاده آن و نیز همگونی با اغلب بانک‌های اطلاعاتی از قبیل مای‌اس‌کیوال قدرت آن را افزایش داده‌است.

واژگان اینترنت ۳

درگاه:اینترنت/واژگان اینترنت/۳

تبادل لینک فرایندی است که در آن مسئولین دو سایت به صورع تعاملی لینک به سایت‌های همدیگر را در سایت‌های خود قرار می‌دهند. قرار دادن لینک در سایت‌های مختلف به افزایش لینک ورودی بک لینک آن سایت می‌انجامد. تعداد بک لینک های بیشتر در نهایت رتبه سایت در گوگل را که بر اساس فاکتورهای متفاوتی از یک تا ده سنجیده می‌شود را افزایش می‌دهد. ممکن است تبادل لینک با سایت‌هایی که پیج رنک بالاتری دارند با پرداخت وجه به سایتی که رتبه بالاتری دارد انجام شود. معمولا تعداد هرچه بیشتر لینک‌ها در سایت‌های دیگر حتی اگر از نظر افزایش ترافیک انسانی موثر نباشد، باعث خواهد شد تعداد بیشتری از ربات‌های کاوشگر گوگل از لینک‌های متفاوت وارد یک سایت شوند.

واژگان اینترنت ۴

درگاه:اینترنت/واژگان اینترنت/۴

اچ‌تی‌ام‌ال یا زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی، در کنار سی‌اس‌اس هستهٔ فناوری ساخت صفحه‌های وب هستند. اچ‌تی‌ام‌ال زبان توصیف ساختار صفحه‌های وب است. زبانی‌است برای نشانه‌گذاری ابرمتن که برای تدوین قالب و طراحی صفحه‌های وب به کار می‌برند. دستورعمل‌های این زبان، برچسب (Tag) نام دارند که محتوای یک صفحهٔ وب، با آن‌ها، نشانه‌گذاری شده و بدین‌ترتیب، نحوهٔ نمایش آن صفحه برای مرورگرهای وب، توصیف می‌شود. این زبان در خلال دهه ۹۰توسط دنیس ریچی اختراع شد. آخرین نسخهٔ آن ۵ است. هر یک از برچسب‌های اچ‌تی‌ام‌ال، معنا و مفهوم خاصی دارند و تأثیر مشخصی بر محتوا می‌گذارند؛ مثلاً برچسب‌هایی برای تغییر شکل ظاهری متن، نظیر درشت و ضخیم کردن یک کلمه یا برقراری پیوند به صفحات دیگر در اچ‌تی‌ام‌ال تعریف شده‌اند.

واژگان اینترنت ۵

درگاه:اینترنت/واژگان اینترنت/۵

اسپم یا جفنگ به معنای پیامی الکترونیکی است که بدون درخواست گیرنده و برای افراد بی‌شمار فرستاده می‌شود. یکی از مشهورترین انواع اسپم هرزنامه است اما اسپم می‌تواند شامل اسپم در پیام‌رسان‌ها، اسپم در گروه‌های خبری یوزنت، اسپم در بخش نظرات وبلاگ‌ها و صفحات ویکی و فروم‌های خبری و غیره هم بشود. اولین اسپم در سال ۱۹۷۸ توسط گری فورک ارسال شد او به قصد تبلیغ شرکتش ششصد نامه به کاربران فرستاد. از نظر فنی، ارسال اسپم تقریباً بدون هزینه‌است و این مساله باعث شده شرکت‌های بازاریابی، به سمت آن حرکت کنند.

واژگان اینترنت ۶

درگاه:اینترنت/واژگان اینترنت/۶ آی‌آرسی یا گپ رله اینترنتی، روشی از ارتباط آنی روی اینترنت است. آی‌آرسی اساساً برای گفتگوهای گروهی طراحی شد و گفتگوها بصورت عمومی در محلهایی بنام کانال انجام می‌گیرد، همچنین ارتباط شخص با شخص توسط پیام خصوصی ممکن است. آی‌آرسی به‌وسیله جارکو اویکارینن در اواخر اوت ۱۹۸۸ برای جایگزینی برنامه بنام MUT ساخته شد. به طور معمول کاربران به وسیلهٔ یک کلاینت آی‌آرسی به شبکه آی‌آرسی متصل می‌شوند. کلاینت‌های متفاوتی برای آی‌آرسی موجود می‌باشد، و عموماً به واسطه سیستم‌عامل تفکیک می‌شوند.

واژگان اینترنت ۷

درگاه:اینترنت/واژگان اینترنت/۷

رایانامه یا ای‌میل ، نامه‌ای الکترونیکی است که با رایانه فرستاده می‌شود. سرویس ایمیل سامانه‌ای است که این خدمات را ارائه می‌کند. نشانی پست الکترونیکی نشانی است که برای رایانامه مشخص شده‌است. یکی از کاربردهای اینترنت فرستادن و دریافت نامه‌های الکترونیکی است؛ نامهٔ الکترونیکی پرونده‌ای است که از طریق شبکهٔ اینترنت برای مخاطبی که دارای رایانشانی است، فرستاده می‌شود. اگر شما دارای یک پست الکترونیکی روی شبکه اینترنت باشید و برایتان یک رایانامه فرستاده شده باشد، این رایانامه روی دستگاه کارساز شبکه‌ای که به آن متصل هستید باقی می‌ماند تا شما به شبکه وصل شوید، سپس با پیام ((نامهٔ تازه)) روبرو می‌شوید که می‌توانید به کمک نرم‌افزارهای مورد استفاده خود آن را بخوانید و به آن پاسخ دهید.

واژگان اینترنت ۸

درگاه:اینترنت/واژگان اینترنت/۸ پتنت ترول به شرکتی که برای تولید پول یا جلب توجه به وسیلهٔ در اختیار داشتن پتنت‌ها یا حق امتیاز برای دیگران مزاحمت ایجاد نماید و از آنها شکایت کند، گفته می‌شود. اگر دو واژهٔ حق امتیاز (پتنت) و ترول را ترکیب نمائیم نتیجه اش می‌شود پتنت ترول. کمپانی‌ها یا افراد نگه دارنده پتنت‌ها به پتنت ترول هم یاد می‌شود زیرا آنها به تعقیب کمپانی‌های بزرگ می‌پردازند تا به واسطه پتنت‌های خود از آنها غرامت بگیرند. این شرکت‌ها بدون اینکه هیچ ابدا، اختراع یا تولیدی داشته باشند و حتی در اکثر موارد بدون اینکه کوچکترین ایده‌ای در مورد تکنولوژی داشته باشند، پنت‌های قدیمی که هیچ گاه هم استفاده فرا گرفته نشده‌اند را از شرکت‌ها و مخترع‌های دیگر می‌خرند و به کمک آن از شرکت‌های بزرگ شکایت می‌کنند و ادعای خسارت‌های عظیم از شرکت‌های بزرگ می‌کنند.

واژگان اینترنت ۹

واژگان اینترنت ۱۰

واژگان اینترنت ۱۱

واژگان اینترنت ۱۲

واژگان اینترنت ۱۳

واژگان اینترنت ۱۴

واژگان اینترنت ۱۵

واژگان اینترنت ۱۶

واژگان اینترنت ۱۷

واژگان اینترنت ۱۸

واژگان اینترنت ۱۹

واژگان اینترنت ۲۰

واژگان اینترنت ۲۱

واژگان اینترنت ۲۲

واژگان اینترنت ۲۳

واژگان اینترنت ۲۴

واژگان اینترنت ۲۵

واژگان اینترنت ۲۶

واژگان اینترنت ۲۷

واژگان اینترنت ۲۸

واژگان اینترنت ۲۹

واژگان اینترنت ۳۰

واژگان اینترنت ۳۱

واژگان اینترنت ۳۲

واژگان اینترنت ۳۳

واژگان اینترنت ۳۴

واژگان اینترنت ۳۵

واژگان اینترنت ۳۶

واژگان اینترنت ۳۷

واژگان اینترنت ۳۸

واژگان اینترنت ۳۹

واژگان اینترنت ۴۰

واژگان اینترنت ۴۱

واژگان اینترنت ۴۲

واژگان اینترنت ۴۳

واژگان اینترنت ۴۴

واژگان اینترنت ۴۵

واژگان اینترنت ۴۶

واژگان اینترنت ۴۷

واژگان اینترنت ۴۸

واژگان اینترنت ۴۹

واژگان اینترنت ۵۰

واژگان اینترنت ۵۱

واژگان اینترنت ۵۲

واژگان اینترنت ۵۳

واژگان اینترنت ۵۴

واژگان اینترنت ۵۵

واژگان اینترنت ۵۶

واژگان اینترنت ۵۷

واژگان اینترنت ۵۸

واژگان اینترنت ۵۹

واژگان اینترنت ۶۰

واژگان اینترنت ۶۱

واژگان اینترنت ۶۲

واژگان اینترنت ۶۳

واژگان اینترنت ۶۴

واژگان اینترنت ۶۵

واژگان اینترنت ۶۶

واژگان اینترنت ۶۷

واژگان اینترنت ۶۸

واژگان اینترنت ۶۹

واژگان اینترنت ۷۰

واژگان اینترنت ۷۱

واژگان اینترنت ۷۲

واژگان اینترنت ۷۳

واژگان اینترنت ۷۴

واژگان اینترنت ۷۵

واژگان اینترنت ۷۶

واژگان اینترنت ۷۷

واژگان اینترنت ۷۸

واژگان اینترنت ۷۹

واژگان اینترنت ۸۰

واژگان اینترنت ۸۱

واژگان اینترنت ۸۲

واژگان اینترنت ۸۳

واژگان اینترنت ۸۴

واژگان اینترنت ۸۵

واژگان اینترنت ۸۶

واژگان اینترنت ۸۷

واژگان اینترنت ۸۸

واژگان اینترنت ۸۹

واژگان اینترنت ۹۰

واژگان اینترنت ۹۱

واژگان اینترنت ۹۲

واژگان اینترنت ۹۳

واژگان اینترنت ۹۴

واژگان اینترنت ۹۵

واژگان اینترنت ۹۶

واژگان اینترنت ۹۷

واژگان اینترنت ۹۸

واژگان اینترنت ۹۹