درگاه:اینترنت/افراد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

افراد ۱

درگاه:اینترنت/افراد/۱

لری پیج کارآفرین و مبتکر آمریکایی می‌باشد که به همراه سرگئی برین موتور جستجوی اینترنتی گوگل، در حال حاضر شرکت گوگل، را بنا نهاد. لری پیج پسر دکتر کارل ویکتور پیج، یکی از نخستین دانش‌آموختگان دکترای علوم رایانه‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه ایالتی میشیگان و گلوریا پیج، مربی برنامه‌نویسی رایانه در دانشگاه ایالتی میشیگان می‌باشد. پیج در مدرسهٔ مونتزوری در لنسینگ، میشیگان تحصیل کرده‌است و از دبیرستان لنسینگ غربی فارغ‌التحصیل شده‌است. او مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ مهندسی رایانه از دانشگاه میشیگان و کارشناسی‌ارشد را از دانشگاه استنفورد اخذ کرده‌است.

افراد ۲

درگاه:اینترنت/افراد/۲

سرگئی برین کارآفرین آمریکایی متولد روسیه است که با کمک لری پیج شرکت گوگل را بنیان نهادند. برین در حال حاضر مدیر تکنولوژی شرکت گوگل می‌باشد و دارایی خالص او در حدود ۱۸٫۵ میلیارد دلار در نهمین ماه مارس سال ۲۰۰۷ برآوردشده‌است. او در حال حاضر بیست و ششمین ثروتمند جهان و پنجمین ثروتمند آمریکا همراه با لری پیج می‌باشد. او همچنین چهارمین ثروتمند جوان جهان می‌باشد. برین در مسکو در خانواده‌ای یهودی بدنیا آمد. پدر او مایکل برین، ریاضی‌دان و مادر او اقتصاددان بود. در سال ۱۹۷۹ میلادی هنگامی‌که برین شش سال داشت خانوادهٔ او به آمریکا مهاجرت کردند. برین از دانشگاه مریلند در رشتهٔ علوم کامپیوتر و ریاضیات در سال ۱۹۹۳ میلادی مدرک کارشناسی دریافت کرد.

افراد ۳

درگاه:اینترنت/افراد/۳

بیل گیتس در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ میلادی در سیاتل، واشینگتن، مرکز ایالت واشنگتن آمریکا زاده شد. او و پل آلن شرکت مایکروسافت را پایه ریزی نمودند. گیتس به‌عنوان مدیر عامل و مدیر معماری نرم‌افزار در شرکت مایکروسافت فعّالیّت کرده‌است و دارای بیشترین سهام (معادل ۸٪) می‌باشد. بر پایهٔ مجلّه فوربس بیل گیتس در سال ۲۰۰۸ میلادی، سومین مرد ثروتمند جهان پس از وارن بافت سرمایه‌دار آمریکایی و کارلوس اسلیم بازرگان مکزیکی است. وی تا پیش از این بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ میلادی ثروتمندترین مرد جهان بود و دارایی‌های او معادل ۶۵ میلیارد دلار برآورد شده بود. در مجموع، ثروت خانواده گیتس بعد از خانواده والتون وارثان وال مارت و بنیانگذارش سم والتون در رتبه دوم قرار دارد. بیل گیتس در دنیا به‌عنوان بنیان‌گذار تحول در رایانه‌های شخصی بسیار مشهور است.

افراد ۴

درگاه:اینترنت/افراد/۴

مارک زاکربرگ مؤسس وب‌گاه شبکه اجتماعی آنلاین فیس‌بوک در آمریکا است. مجلهٔ تایم وی را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده‌است. او به عنوان یک دانشجوی دانشگاه هاروارد با کمک دانشجویان علوم کامپیوتر به خصوص پشتوانهٔ «اندرو مک‌کالم»، «داستین موسکویتز» و «کریس هاگز» اقدام به تأسیس این وب‌گاه کرد. او اکنون به عنوان مدیر اجرایی در فیس‌بوک فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۰۸، مجله فوربس او را جوانترین میلیاردر که ثروتش را شخصاً کسب کرده معرفی کرد و ثروت او را ۱٬۵ میلیارد دلار تخمین زده‌است.

در سال ۲۰۱۰ فیلمی با عنوان شبکهٔ اجتماعی به کارگردانی دیوید فینچر در مورد مارک زاکربرگ و فیس‌بوک ساخته شد. این فیلم که براساس کتاب میلیاردرهای تصادفی نوشتهٔ بن مزریک تهیه شده، به نحوهٔ شکل‌گیری و تأسیس فیس‌بوک و مسائل و کشمکشهای پیرامون آن می‌پردازد.

افراد ۵

درگاه:اینترنت/افراد/۵

پیر امیدیار بنیانگذار و رییس ایرانی-آمریکایی سایت حراج ای‌بی (e-bay) است. امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری ایرانی به نام الهه میرجلالی امیدیار در پاریس به‌دنیا آمد. ۶ ساله بود که با خانواده اش به مریلند آمریکا رفت و در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانه‌ای برای کتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. وی دانش آموخته دانشگاه تافتز است. پیر امیدیار رئیس و موسس سایت ای‌بی (e-bay) اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته‌است. بر پایهٔ اطلاعات فوربز، پیر امیدیار ۱۴۱امین شخص ثروتمند در جهان و ۵۰امین در ایالات متحده آمریکا است.

افراد ۶

درگاه:اینترنت/افراد/۶

وینتون سرف یک متخصص کامپیوتر آمریکایی است که به همراه باب کان به عنوان پدران اینترنت شناخته می‌شوند. این دو، بین سال‌های ۱۹۷۲-۱۹۷۶ در دانشگاه استنفورد آمریکا، پروتکل TCP/IP را که به موجب آن انتقال اطلاعات بین کامپیوترهای موجود در یک شبکه فراهم می‌شد، پایه گذاری کردند. او موفق به دریافت دیپلم‌های افتخار و جوائز بسیاری از جمله مدال ملی فناوری و نوآوری ایالات متحده، جایزه تورینگ و مدال آزادی رییس جمهوری آمریکا شده است. او پس از دریافت مدرک کارشناسی در رشته ریاضی از دانشگاه استنفورد، در شرکت آی‌بی‌ام مشغول به کار شد. وی پس از دو سال کار در آی‌بی‌ام، این شرکت را به منظور ادامه تحصیلات ترک کرد و در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس مشغول به تحصیل شد. وینتون سرف در سال ۱۹۷۰ مدرک کارشناسی ارشد و در سال ۱۹۷۲ مدرک دکترای خود را از این دانشگاه دریافت نمود.

افراد ۷

درگاه:اینترنت/افراد/۷

ونیوار بوش مهندس و سیاست‌مدار آمریکایی زاده ماساچوست که دستگاه مکانیکی تحلیلگر تفاضلی را در انستیتو فناوری ماساچوست ساخت که نخستین تلاش برای طراحی رایانه بود که می‌توانست بسیاری از محاسبات علمی را انجام دهد و پیشگام عصر رایانه باشد. ونیوار بوش ایده ابرمتن‌ها را در مقاله‌ای با عنوان «چنان‌که می‌توانیم بیندیشیم در سال ۱۹۴۵ مطرح ساخت. ونوار بوش کمیته پژوهشی دفاع ملی را در آمریکا برای سازماندهی دانشمندان و مهندسان در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۰ بنیاد نهاد و رهبری وی بر بیش از دو سوم فیزیکدانان در پروژه منهتن بسیار سودمند بود.

افراد ۸

درگاه:اینترنت/افراد/۸

تیم برنرز لی دانشمند بریتانیایی علوم رایانه، استاد دانشگاه‌ام‌آی‌تی، استاد و پژوهشگر دانشگاه ساوثهمپتون و ریاست کنسرسیوم وب جهان‌شمول است و تکامل وب را تحت نظر دارد. او فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد و مخترع وب جهان‌گستر است، یک ابتکار فرارسانه‌ای تحت اینترنت برای به اشتراک‌گذاری جهانی اطلاعات در شبکهٔ سرن (CERN)، لابراتوار فیزیک هسته‌ای اروپا، در ۱۹۸۹. در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۰ به کمک رابرت کی‌لیو و یک دانشجوی جوان در سرن، او اولین ارتباط موفقیت‌آمیز بین یک میزبان و کاربر پروتکل انتقال ابرمتن از طریق اینترنت را برقرار کرد. مشخصاتی که او از URI، HTTP و HTML استخراج کرده بود به عنوان فناوری وب منتشر شد. از سال ۲۰۰۴ میلادی وی در دانشکده برق و علوم کامپیوتر دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان بر روی پروژهٔ جدیدش وب معنایی کار می‌کند. در ۲۰۰۷ او همراه با آلبرت هافمن در رتبه اول در لیست صد نفره بزرگترین نوابغ زنده تلگراف آورده شد.

افراد ۹

درگاه:اینترنت/افراد/۹

امید کردستانی تاجر ایرانی-آمریکایی و نایب‌رئیس ارشد بخش فروش و عملکرد جهانی در شرکت اینترنتی گوگل است. امید کردستانی در شهر تهران به دنیا آمد و در همین شهر به مدرسه رفت. کردستانی که در تهران به یک مدرسه کاتولیک ایتالیایی می‌رفت در سن چهارده سالگی، پس از مرگ پدرش به کالیفرنیا رفته‌است. او مدرک کارشناسی مهندسی برق خود را در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه ایالتی سن خوزه گرفته‌است. وی همچنین در سال ۱۹۹۱ مدرک کارشناسی‌ارشد خود را در رشتهٔ «مدیریت بازرگانی» (MBA) از دانشگاه استنفورد گرفت.

افراد ۱۰

افراد ۱۱

افراد ۱۲

افراد ۱۳

افراد ۱۴

افراد ۱۵

افراد ۱۶

افراد ۱۷

افراد ۱۸

افراد ۱۹

افراد ۲۰

افراد ۲۱

افراد ۲۲

افراد ۲۳

افراد ۲۴

افراد ۲۵

افراد ۲۶

افراد ۲۷

افراد ۲۸

افراد ۲۹

افراد ۳۰

افراد ۳۱

افراد ۳۲

افراد ۳۳

افراد ۳۴

افراد ۳۵

افراد ۳۶

افراد ۳۷

افراد ۳۸

افراد ۳۹

افراد ۴۰

افراد ۴۱

افراد ۴۲

افراد ۴۳

افراد ۴۴

افراد ۴۵

افراد ۴۶

افراد ۴۷

افراد ۴۸

افراد ۴۹

افراد ۵۰

افراد ۵۱

افراد ۵۲

افراد ۵۳

افراد ۵۴

افراد ۵۵

افراد ۵۶

افراد ۵۷

افراد ۵۸

افراد ۵۹

افراد ۶۰

افراد ۶۱

افراد ۶۲

افراد ۶۳

افراد ۶۴

افراد ۶۵

افراد ۶۶

افراد ۶۷

افراد ۶۸

افراد ۶۹

افراد ۷۰

افراد ۷۱

افراد ۷۲

افراد ۷۳

افراد ۷۴

افراد ۷۵

افراد ۷۶

افراد ۷۷

افراد ۷۸

افراد ۷۹

افراد ۸۰

افراد ۸۱

افراد ۸۲

افراد ۸۳

افراد ۸۴

افراد ۸۵

افراد ۸۶

افراد ۸۷

افراد ۸۸

افراد ۸۹

افراد ۹۰

افراد ۹۱

افراد ۹۲

افراد ۹۳

افراد ۹۴

افراد ۹۵

افراد ۹۶

افراد ۹۷

افراد ۹۸

افراد ۹۹