سام والتون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سم والتون)
سام والتون
زادهٔ۲۹ مارس ۱۹۱۸
ایالات متحده آمریکا کینگفیشر، اکلاهما، ایالات متحده
درگذشت۵ آوریل ۱۹۹۲ (۷۴ سال)
لیتل راک، آرکانزاس
ملیتایالات متحده آمریکا آمریکایی
دیگر نام‌هاساموئل مور والتون
محل تحصیلدانشگاه میزوری
پیشهکارآفرین
شناخته‌شده برایخانواده والتون
کارهای برجستهبنیانگذار وال‌مارت
دارایی خالصکاهش ۲۳ $ میلیارد دلار (۱۹۹۲)[۱]
همسر(ها)هلن والتون
فرزنداناس. رابسون والتون
جان تی. والتون
جیم والتون
آلیس والتون

سام والتون (به انگلیسی: Sam Walton) با نام کامل؛ ساموئل مور والتون (زاده ۲۹ مارس ۱۹۱۸ - درگذشته ۵ آوریل ۱۹۹۲) تاجر و کارآفرین آمریکایی است، که در کینگفیشر، اکلاهما متولد شد. وی مؤسس یکی از سه شرکت بزرگ جهان، بنام وال‌مارت می‌باشد.

والتون، تا ۵ سالگی در مزرعه پدرش کار می‌کرد. پس از آن، به دلیل مشکلات اقتصادی، مزرعه پدری را، رها کرد و به همراه سایر اعضای خانواده، برای تجارت، رهسپار مناطق مختلف جهان شد.[۲]

در سال ۱۹۵۰، والتون فروشگاه جدیدی در بنتون‌ویل، آرکانزاس تأسیس کرد و نام آن را "والتونز ۵&۱۰" گذاشت.[۳] وی در این فروشگاه، از یک استراتژی جدید و ساده استفاده کرد، به اینصورت که میزان تخفیف را بالا برد، که نتیجه آن افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود.

در تاریخ ۲ ژوئیه ۱۹۶۲ والتون پس از ایجاد و اداره موفق ۱۱ فروشگاه، اولین فروشگاه زنجیره‌ای با نام تجاری «وال‌مارت» را، به صورتی ساده و سنتی در آرکانزاس افتتاح کرد.[۴]

در ماه فوریه ۱۹۸۸، والتون از جایگاه خود، به عنوان مدیر عامل اجرایی پایین آمد و «دیوید گلاس» را، به این سمت منصوب کرد. وی همچنان، به عنوان رئیس هیئت مدیره والمارت، باقی‌ماند.[۵]

سام والتون در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۹۲ در لیتل راک، آرکانزاس درگذشت. پس از وی، خانواده والتون کسب‌وکار خانوادگی را ادامه و آن را توسعه دادند.

دوران کودکی و جوانی[ویرایش]

شرکت خرده‌فروشی وال‌مارت در سال ۱۹۶۲ رسمأ فعالیت تجاری خود را آغاز نمود، ولی در عمل، سال‌ها قبل از ثبت این شرکت، سازمان آن توسط سام والتون و باد والتون، راه‌اندازی شده‌بود.

پیش از وال‌مارت[ویرایش]

نقطه شروع فعالیت‌های والمارت را می‌توان، از تاریخ ۳ ژوئن ۱۹۴۰، که سام والتون در یکی از شعبه‌های فروشگاه جی‌سی‌پنی در دس موینز، آیووا مشغول به کار شد، دانست. والتون، بمدت ۱۸ ماه در آنجا کار کرد.

در سال ۱۹۴۵ والتون با «برادران باتلر»، که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای، با نام «بن فرانکلین» بودند، آشنا شد و به پیشنهاد آنها، یک شعبه از فروشگاه بن فرانکلین را، در شهر نیوپورت، آرکانزاس، راه‌اندازی نمود.[۶]

در طول سال‌های بعدی، والتون بسیار موفق عمل کرد، بطوری‌که توانست، سرمایه خود را، چندین برابر نماید. اما صاحب فروشگاه، قرارداد اجاره را تمدید نکرد و والتون مجبور شد، مکان کار خود را تغییر دهد.

در سال ۱۹۵۰، والتون فروشگاه جدیدی در بنتون‌ویل، آرکانزاس تأسیس کرد و نام آن را "والتونز ۵&۱۰" گذاشت.[۳] وی در این فروشگاه، از یک استراتژی جدید و ساده استفاده کرد، به اینصورت که میزان تخفیف را بالا برد، که نتیجه آن افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود.

تأسیس وال‌مارت[ویرایش]

در تاریخ ۲ ژوئیه ۱۹۶۲ والتون پس از ایجاد و اداره موفق ۱۱ فروشگاه، اولین فروشگاه زنجیره‌ای خود، بنام "وال‌مارت" را، در آرکانزاس افتتاح کرد.

در طول ۵ سال بعدی، این شرکت ۲۴ فروشگاه را در ایالت آرکانزاس، توسعه داد و فروش آن، به مرز ۱۲٫۶ $ میلیون دلار رسید.[۷] در سال ۱۹۶۸ وال مارت، اولین فروشگاه‌های خارج از آرکانزاس را، در سیکستون، میزوری و کلارمور، اکلاهما افتتاح کرد.[۸]

توسعه وال‌مارت[ویرایش]

در سال‌های پایانی دهه ۱۹۶۰ و ابتدای دهه ۱۹۷۰ میلادی، والمارت به سرعت توسعه یافت و دامنه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن، به شهرهای کوچک نیز راه یافت، به طوری که تا سال ۱۹۷۰، تعداد شعبه‌های آن، به ۳۸ فروشگاه و تعداد کارکنان آن، به ۱٫۵۰۰ نفر رسید و فروش آن، بیش از ۴۴٫۲ $ میلیون دلار بود.

این شرکت، در تاریخ ۱ اکتبر ۱۹۷۰ وارد بازار بورس نیویورک شد. در ماه مه ۱۹۷۱ اولین سهام شرکت، با قیمت بازار ۴۷ $ دلار عرضه گردید. در این زمان، مراکز خرید وال‌مارت، در پنج ایالت آرکانزاس، کانزاس، لوئیزیانا، میزوری و اوکلاهما فعالیت می‌کرد و در سال ۱۹۷۳ ایالت تنسی، در ۱۹۷۴ ایالت کنتاکی و می‌سی‌سی‌پی نیز، به آن‌ها ضمیمه شدند. در سال ۱۹۷۵ شرکت به بازار تگزاس وارد شد و در این زمان شرکت؛ ۱۲۵ فروشگاه و ۷۵۰۰ کارمند داشت.

در طول دهه ۱۹۸۰ زنجیره، به شدت رشد کرد، بطوری‌که در سال ۱۹۸۷ تعداد فروشگاه‌ها ۱۱۹۸ فروشگاه و فروش آن به ۱۵٫۹ $ میلیارد دلار رسید و تعداد کارکنان آن نیز، در حدود ۲۰۰ هزار نفر بود.[۸]

همچنین در این سال، با سرمایه‌گذاری ۲۴ $ میلیون دلاری شبکه ماهواره‌ای شرکت، تکمیل گردید و تمام واحدهای عملیاتی از طریق مکالمه دوطرفه و ارتباطات ویدئویی یکطرفه، به یکدیگر متصل شدند، که در آن زمان، بزرگترین شبکه ماهواره‌ای خصوصی محسوب می‌شد و به شرکت مرکزی اجازه داد، پیگیری موجودی‌ها، فروش و ارسال پیام‌های فوری به فروشگاه‌ها را، انجام دهد.[۹]

در سال ۱۹۸۷ در سالگرد بیست و پنج سالگی شرکت، تعداد فروشگاه‌ها به ۱۱۹۸، میزان فروش به ۱۵٫۹ $ میلیارد دلار و تعداد کارکنان به ۲۰۰٫۰۰۰ نفر افزایش یافت.

پیشرفت تکنولوژیکی ادامه داشت و در سال ۱۹۸۸، تقریبأ ۹۰٪ درصد فروشگاه‌ها، به بارکد خوان مجهز شدند. در ماه فوریه ۱۹۸۸، سام والتون از جایگاه خود، به عنوان مدیر ارشد اجرایی پایین آمد و «دیوید گلاس» را، به این سمت منصوب کرد. والتون به عنوان رئیس هیئت مدیره باقی‌ماند[۵] و شرکت، پست‌های مدیریت ارشد خود را، به موقعیت‌هایی با مسئولیت بیشتر، ارتقا داد.

در سال ۱۹۸۸، اولین سوپرسنتر وال‌مارت، در واشنگتن افتتاح شد.[۱۰] ویژگی‌های سوپرسنتر به این صورت بود، که در یک فروشگاه با تخفیف استاندارد وال‌مارت، علاوه بر فروشگاه لاستیک و تعویض روغن، مرکز چشم پزشکی، استودیو عکاسی و تعدادی غرفه، که شامل: بانک، فروش گوشی‌های تلفن همراه، سالن آرایش، اجاره فیلم و رستوران فست‌فود وجود داشت.[۱۱]

در سال ۱۹۸۹، وال‌مارت، در ۲۶ ایالت فعالیت داشت. همچنین «مرکز بازدیدکنندگان وال‌مارت»، در کنار فروشگاه اصلی سام والتون، افتتاح شد. در ۱۹۹۱ وال‌مارت با افتتاح اولین شعبه خود، در مکزیکوسیتی، به بازارهای بین‌المللی وارد شد. در سال ۱۹۹۵ شعبه‌های این فروشگاه، در آرژانتین و برزیل نیز راه‌اندازی شد. سپس در ۱۹۹۹ وال‌مارت، وارد اروپا هم شد و با خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای «آیسدا»، به مبلغ ۱۰ $ میلیارد دلار، به بازار خرده‌فروشی بریتانیا نیز دست یافت.[۱۲]

درگذشت[ویرایش]

سام والتون در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۹۲ در لیتل راک، آرکانزاس درگذشت و پسر بزرگش رابسون والتون به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد. در سال ۱۹۹۳ بخش بین‌المللی وال‌مارت تأسیس و مدیریت آن به «بابی مارتین» واگذار گردید.

در ۱۹۹۴ درحالی‌که ۱۲۳ فروشگاه در کانادا و ۹۶ فروشگاه در مکزیک داشت، ۳ کلوپ ورزشی را نیز، در هنگ کنگ راه‌اندازی کرد. در سال ۱۹۹۵، وال‌مارت دارای ۱۹۹۵ فروشگاه تخفیفی، ۲۳۹ سوپرسنتر، ۴۳۳ سامز کلاب، ۲۷۶ فروشگاه بین‌المللی و ۶۷۵ هزار کارمند بود و فروشی معادل ۹۳٫۶ $ میلیارد دلار در سال داشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Sam Walton". Butler Center for Arkansas Studies. Retrieved March 30, 2012.
  2. Lee، Sally (۲۰۰۷). Sam Walton: Business Genius of Wal-Mart. Enslow Publishers, Inc. ص. ۱۳. شابک ۰-۷۶۶۰-۲۶۹۲-۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۲-۱۲-۳۰.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/walmart/transform/cron.html
  4. راز موفقیت وال مارت
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Longo, Donald (February 15, 1988). "Wal-Mart Hands CEO Crown to Glass – David Glass". Discount Store News. Retrieved April 1, 2008.
  6. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴.
  7. "The Rise of Walmart". Frontline: Is Wal-Mart Good for America?. November 16, 2004. Retrieved 2007-09-19.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ "The Wal-Mart Timeline." Wal-Mart (published on walmartfacts.com). Retrieved July 24, 2006.
  9. Ranade, Sudhanshu (July 17, 2005). "Satellite Adds Speed to Wal-Mart". The Hindu Business Line. Archived from the original on 27 September 2007. Retrieved July 24, 2006.
  10. "Wal-Mart Tests Similar Hypermarkets – Hypermart USA, Wal-Mart SuperCenter". Discount Store News. March 28, 1988. Retrieved April 19, 2007.
  11. Byrnes, Nanette (March 29, 2004). "Toys 'R' Us: Beaten at Its Own Game". BusinessWeek. Retrieved July 25, 2006. {{cite web}}: Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (help)
  12. Buerkle, Tom (June 15, 1999). "$10 Billion Gamble in U.K. Doubles Its International Business: Wal-Mart Takes Big Leap into Europe". International Herald Tribune. Archived from the original on 26 February 2008. Retrieved April 19, 2007.