خودروی خودران گوگل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خودروی خودران گوگل
نوعشرکت تابعه
صنعتاتومبیل خودران
پیشینیانپروژه اتومبیل خودران گوگل
بنا نهادهژانویه ۱۷, ۲۰۰۹؛ خطا: ناتوان در تجزیهٔ پارامتر اول در قالب تاریخ یا زمان. (ژانویه ۱۷, ۲۰۰۹-خطا: زمان نامعتبر}}) (روژه اتومبیل خودران گوگل)
۱۳ دسامبر ۲۰۱۶؛ ۷ سال پیش (۲۰۱۶-13}}) (وایمو)
دفتر مرکزیمانتین ویو، آمریکا
افراد کلیدی
مادر
وبگاه

خودروی بدون رانندهٔ گوگل (به انگلیسی: Google Driverless Car) یکی از پروژه‌های شرکت آلفابت است که به هدف ارتقاء فناوری خودروهای بی‌نیاز از راننده شکل گرفته. نام سیستم‌عامل به‌کار رفته در این خودروها شوفر گوگل (Google Chauffeur) است. پروژه هم‌اکنون توسط یکی از مهندسان گوگل به نام سباستین ترون رهبری می‌شود که سابقاً استاد هوش مصنوعی در دانشگاه استنفورد بود و یکی از مبدعین گوگل استریت ویو.

تاریخچه[ویرایش]

پیشتر سباستین ترون و همکارانش در دانشگاه استنفورد یک خودروی روباتیک به نام «استنلی» را ساخته بودند که برندهٔ جایزهٔ گرند چلنج در سال ۲۰۰۵ شده و نیز از وزارت دفاع ایالات متحده دو میلیون دلار دریافت کرده بود.

آغاز پروژه[ویرایش]

در دسامبر ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که پس از سالها تلاش، توانا به راه‌اندازی اتومبیل‌های خودکار شده. طبق گفتهٔ گوگل، خودروهای آزمایشی این شرکت تا آن‌زمان ۱۶۰٬۰۰۰ مایل (حدود ۲۵۷٬۰۰۰) کیلومتر را با کنترل محدود راننده طی کرده بودند؛ و نیز ۱٬۰۰۰ مایل (حدود ۱٬۶۰۰ کیلومتر) بدون دخالت انسان.[۱]

سفرهای آزمایشی[ویرایش]

تا سال ۲۰۱۸ وایمو طی یک دوره ۹ ساله سیستم هایش را در ۶ ایالت و ۲۵ شهر در سراسر ایالات متحده آزموده بود.[۲][۳] در سال ۲۰۰۹ با شروع برنامه آزمایشی خودرو خودران گوگل ، شهر سانفرانسیسکو به عنوان اولین مکان پیاده سازی این برنامه آزمایشی انتخاب شد. [۴]

عملکرد خودروی خودران گوگل[ویرایش]

گوگل نتایج تحقیقات خودروی  خودران را که از سفر 1.6 میلیون مایلی از ژانویه 2019 جمع آوری کرده است، منتشر کرده است. داده های وایموی منتشر شده گوگل شامل جزئیات 47 برخورد خودروهای خودران وایمو در این مدت است که می توان آن را روشنگری مهم تلقی کرد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. ویکی‌پدیا آلمانی
  2. Hawkins, Andrew J. (2018-01-30). "Waymo strikes a deal to buy 'thousands' more self-driving minivans from Fiat Chrysler". The Verge (به انگلیسی). Retrieved 2021-08-17.
  3. Cava، Marco della. «Waymo will add up to 62,000 FCA minivans to self-driving fleet». USA TODAY (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۱۷.
  4. Berner, S. Randy. "Diplomacy begins at home". {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  5. «عملکرد خودروی خودران گوگل در جاده‌ها». روزنامه دنیای اقتصاد. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۰۱.