گوگل ویدئو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جستجوی ویدئوی گوگل)
گوگل ویدئو
گونه وبگاه
سرویس اشتراک ویدئو و موتور جست و جوی ویدئو
در دسترس به زبانچندزبانه
انحلال۲۰ آگوست ۲۰۱۲
مالکگوگل
(آلفابت)
وبگاه
تجاری؟بله
راه‌اندازی۲۵ ژانویه ۲۰۰۵


گوگل ویدئو (به انگلیسی: Google Video) یک سرویس برای بارگذاری و به اشتراک گذاشتن ویدئو بود. این سرویس امکان فروش ویدئوها را هم فراهم می‌کرد. این سرویس در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۵ ایجاد شد و در اواخر سال ۲۰۰۹ به فعالیت خود پایان داد. علت این کار هم‌پوشانی سرویس با یوتیوب و صرفه‌جویی در فضای سرورها بود.

گوگل با داشتن برنامه خرید شرکت یوتیوب دیگر تمایلی به ادامه دادن گوگل ویدیو نداشت. درآمد گوگل از یوتیوب هر هفته به انداره کل پول خرید شرکت یوتیوب است.

شیوه پخش کردن ویدئوها[ویرایش]

از دو راه امکان پخش کردن ویدئوها در این سرویس گوگل فراهم شده بود. امکان اول استفاده از وبسایت و دیگری نرم‌افزار گوگل ویدئو بود. فرمتی که ویدئوها در آن ذخیره شده‌بودند جی‌وی‌آی نام داشت.

گنجایش گوگل ویدئو[ویرایش]

گوگل ویدئو اکنون تنها ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ ویدئوی آپلود شده دارد. این در مقایسه با یوتوب و دیگر سیستم‌های اشتراک‌گذاری ویدئو بسیار ناچیز است.

روزانه میلیاردها ثانیه ویدیو روی یوتیوب آپلود می شود.

محلی شدن گوگل ویدئو[ویرایش]

در آغاز گوگل ویدئو و امکاناتش (مانند بارگذاری و ...) تنها در آمریکا قابل دسترسی بود و از دیگر کشورها تنها می‌شد، در سایت به جستجو پرداخت؛ ولی اکنون سرویس گوگل ویدئو در کشورهای برزیل، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، استرالیا، کانادا، لهستان، اسپانیا، آژانتین و روسیه، به زبان‌های رسمی و محلی این کشورها قابل دسترسی است.

خرده گیری[ویرایش]

هم اکنون در گوگل ویدئو نام کاربری که ویدئو را آپلود کرده‌است، نشان داده نمی‌شود و همچنین بر پایه ایدهٔ برخی کارشناسان IT سرویس گوگل ویدئو یک تقلید از همان سرویس تصاویر گوگل است و هیچ ابتکار و نوآوری برای آسان تر و بهتر شده جستجو فراهم نشده‌است.

منابع[ویرایش]