بانداج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خفت‌بندی)
تمثیل عشق و خرد، ایزیدورو بیانکی.
یک مدل از خفت بندی به سبک هاگتی، به او دهان‌بند زده شده و سینه‌های او نیز بسته شده‌اند.

خِفت‌بندی یا مَهاربندی (به انگلیسی: bondage)، خرده‌فرهنگی در بی‌دی‌اس‌ام است. عملی در جهت بستن اجباری فرد یا محدود کردنش برای اهداف جنسی، زیبایی‌شناسی یا تحریکات حسی است. در خفت‌بندی فرد به شیوه‌های مختلف بسته می‌شود، شامل بسته شدن با طناب، دست‌بند یا نوارچسب.

خفت‌بندی به خودی خود لزوماً به معنای عملی در چهارچوب سادومازوخیسم محسوب نمی‌شود. این عمل ممکن است به‌عنوان پوزیشنی در سکس استفاده شود یا مرتبط با فعالیت‌های بی‌دی‌اس‌ام باشد. حرف بی در لفظ بی‌دی‌اس‌ام به همین عمل خفت‌بندی اشاره دارد. تمایلات جنسی و امیال شهوانی در این عمل جزوه مولفه‌های اصلیست، اما الزام‌آور نیست. زیبایی‌شناسی نیز در خفت بندی مورد توجه قرار دارد.

یک دلیل رایج که طرفین مبادرت به استفاده از این روش می‌کنند این است که تحت کنترل گرفتن شریک سلطه پذیر (ساب) توسط شریک سلطه گرش (دام) و همین‌طور از دست دادن موقتی کنترل اوضاع از سوی فرد سلطه‌پذیر، می‌تواند دارای لذت جنسی باشد. برای افراد سادومازوخیستی، خفت‌بندی معمولاً به معنای یک خط پایان محسوب می‌گردد، جایی که فرد کنترلی بر اوضاع ندارد و انواع اعمال سادومازوخیستی می‌تواند روی او پیاده شود. هرچند، خفت‌بندی ممکن است بابت نفس عمل نیز اعمال شود، طوری که شریک سلطه‌پذیر در شرایط بی‌تحرکی و ناتوانی قرار می‌گیرد و فرد سلطه‌گر نیز از تماشای شریک سلطه‌پذیر خود احساس لذت کند.

بی‌دی‌اس‌ام[ویرایش]

از شیوه‌های خفت‌بندی معمولاً در بی‌دی‌اس‌ام و نقش آفرینی جنسی استفاده می‌شود، چنان‌که بی دی اس ام را از نگاه بیرونی در این چهارچوب‌ها تعریف می‌کنند، هرچند که برای استفاده از شیوه‌های بانداج الزاماً نیازی به داشتن هویت جنسی مبتنی بر بی دی اس ام نیست. حتی افراد به اصطلاح «وانیلی» نیز می‌توانند از روش‌های فوق روی شرکای جنسی شان استفاده کنند.

خفت بندی برای افراد از هر جنس و همه گرایش جنسی همچون "مفعول، ارباب و برده، غالب (دام) یا مطیع (ساب)" جذابیت جنسی دارد. همچنین در مواردی از فعالیت‌های خیال پردازانه نیز خفت بندی ممکن است جزئی از یک کل باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]