خانلار

مختصات: ۳۵°۴۲′۳۳″ شمالی ۴۸°۳۲′۰۴″ شرقی / ۳۵٫۷۰۹۱۷°شمالی ۴۸٫۵۳۴۴۴°شرقی / 35.70917; 48.53444
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خانلار
روستا
خانلار در ایران واقع شده
خانلار
خانلار
مختصات: ۳۵°۴۲′۳۳″ شمالی ۴۸°۳۲′۰۴″ شرقی / ۳۵٫۷۰۹۱۷°شمالی ۴۸٫۵۳۴۴۴°شرقی / 35.70917; 48.53444
کشور ایران
استاناستان زنجان
شهرستانشهرستان خدابنده
بخشبخش بزینه‌رود
دهستاندهستان بزینه‌رود
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۲۳۰
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

روستای خانلار یکی از روستاهای تابعه بخش بزینه‌رود، شهرستان خدابنده و استان زنجان می‌باشد که در ۱۳۵ کیلومتری جنوب زنجان واقع شده‌است. فاصله این روستا تا مرکز شهرستان (قیدار) ۵۰ کیلومتر و تا مرکز بخش (زرین‌رود) ۱۰ کیلومتر است.

تاریخچه[ویرایش]

همانند بسیاری از مکانهای دیگر خانلار نیز تاریخ روشنی ندارد ولی آن چیزی که از گفته‌های بزرگان و نیز سنگ قبرهای موجود در قبرستان برمی آید این است که زندگی در این روستا در سده‌های اول هجری جریان داشته‌است. مهمترین اثر تاریخی این روستا قلعه سیدجعفر (معروف به قالا) است که به نوعی مکان مقدسی نیز برای اهالی به‌شمار می‌رود. از قدمت این قلعه اطلاعات زیادی در دست نیست ولی به گفته بزرگان ده قدمت آن بیش از سیصد سال می‌باشد. ناگفته نماند که متأسفانه در سالهای اخیر این مکان تخریب شده و تبدیل به زمین کشاورزی شده‌است. همان‌طور که می‌دانید امروزه اینگونه مسائل در کشور ما عادی به‌شمار می‌روند و چه بسا آثار تاریخی بسیار مهمتری مورد بی‌توجهی مسئولین قرار می‌گیرند و چه دردناک است که تاریخ یک ملت دستمایه بازیچه افراد سودجو بگردد.

جمعیت[ویرایش]

روستای خانلار بنا بر سرشماری ۱۳۹۵، متشکل از ۵۰ خانوار و دارای ۲۳۰ نفر جمعیت است که همگی به زبان ترکی (آذربایجانی) تکلم می‌کنند. شغل عمده ساکنان آن کشاورزی می‌باشد که در کنار آن به دامداری نیز می‌پردازند. زنان و کودکان نیز دوش به دوش مردان در کارهای کشاورزی فعالیت می‌کنند. ناگفته نماند قالیبافی نیز در این روستا رواج دارد.

اقتصاد[ویرایش]

گندم، جو و صیفی جات از مهمترین محصولات کشاورزی این روستا می‌باشد. البته علی‌رغم اینکه کشت گندم و جو در این روستا عمدتاً به صورت دیم است ولی با وجود این خانلار یکی از قطب‌های تولید گندم شهرستان به‌شمار می‌رود.

نبود لوله‌کشی و عدم دسترسی اهالی به آب آشامیدنی و عدم اجرای طرح هادی در این روستا از مهمترین مشکلات ساکنین خانلار به‌شمار می‌روند که خود این مشکلات منجر به مهاجرت بی‌رویه اهالی از روستا به شهر می‌شود.

منابع[ویرایش]

http://az.wikipedia.org http://amar.sci.org http://www.portal-zn.ir پرتال زنجان