عبدالکریم حسین‌زاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبدالکریم حسین‌زاده
نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و دوازدهم مجلس شورای اسلامی
دوره مسئولیت
۱۳۹۱ – ۶ خرداد ۱۳۹۹
پس ازعلی زنجانی حسنلوئی
پیش ازعلی زنجانی حسنلوئی
حوزه انتخاباتینقده و اشنویه
دوره مسئولیت
خرداد ۱۴۰۳ – تاکنون
پس ازعلی زنجانی حسنلوئی
حوزه انتخاباتینقده و اشنویه
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۵۹
نقده
ملیتایرانی
پیشهسیاستمدار
وبگاه

عبدالکریم حسین‌زاده (متولد ۱۳۵۹ نقده) رئیس فراکسیون حقوق شهروندی و نمایندهٔ دوره‌های دورهٔ دهم و دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ نقده و اشنویه در استان آذربایجان غربی بود.[۱] وی همچنین توانست در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای بار سوم به عنوان نماینده مردم نقده، اشنویه، محمدیار و نالوس با ۳۶ هزار و ۴۱۶ رای در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی[۲] حضور پیدا کند.

حسین‌زاده در ۸ سال دوران نمایندگی در مجلس، نایب رئیس کمسیون عمران مجلس، ریاست فراکسیون حقوق شهروندی،[۳] نایب رئیس فراکسیون امید را در کارنامه خود دارد.

تأکید وی در دروان نمایندگی مجلس بر موضوعات فرهنگی و قومیتی و نحوه مدیریت جوامع چند فرهنگی و چند زبانه در ایران بود به گونه‌ای که در سه نطق آخر پیش از دستور وی در مجلس و تقریباً در اکثر سخنرانی‌های کشوری و منطقه‌ای در مناسب‌های مختلف، پیرامون نحوه مواجه و چگونگی بسط و گسترش زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و مذاهب در ایران بود.

عبدالکریم حسین‌زاده در این زمینه کتاب Managing Ethnic Diversity: Meanings and Practices from an International Perspective[۴] نوشته رضا هزمت را از زبان انگلیسی به فارسی و با عنوان مدیریت تنوع فرهنگی (مفاهیم و راهکارها از چشم‌انداز بین‌المللی)[۵] نیز ترجمه کرده‌است.

وی از جمله معدود نمایندگانی بود که به موضوعات حقوق بشری از جمله کولبران،[۶] زندانیان سیاسی[۷] و مسائل زیست‌محیطی واکنش[۸] نشان می‌داد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی». وبگاه مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۳.
  2. «نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان غربی - اورنا نیوز». urnanews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۰۱.
  3. «اعضای هیئت رئیسه فراکسیون حقوق شهروندی انتخاب شدند/ حسین‌زاده رئیس شد». خبرگزاری خانه ملت.[پیوند مرده]
  4. Reza Hasmath. «Managing Ethnic Diversity: Meanings and Practices from an International Perspective». Routledge & CRC Press.
  5. عبدالکریم حسین‌زاده. «مدیریت تنوع فرهنگی (مفاهیم و راهکارها از چشم‌انداز بین‌المللی)». سازمان اسناد و کتابخانه ملی.[پیوند مرده]
  6. عبدالکریم حسین‌زاده. «صدای کولبران بودم و هستم». توییتر.
  7. «اخبار و مطالب عبدالکریم حسین‌زاده». روزنامه اعتماد.[پیوند مرده]
  8. «نائب‌رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: نیاز است سازمان محیط زیست به وزارتخانه تبدیل شود». ایسنا. ۲۶ مهر ۱۳۹۵.