تیپ ۱ گولانی

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تیپ ۱ جولانی)

تیپ ۱ گولانی
درخت گولانی، نماد تیپ «گولانی»
فعال۱۹۴۸–تاکنون
کشور اسرائیل
رستهنیروی زمینی اسرائیل
گونهپیاده‌نظام
اندازه۵ گردان
بخشی ازلشکر ۳۶ زرهی گاش
فرماندهی شمالی اسرائیل
پادگان/ستادکمپ شراگا
نبردها
فرماندهان
فرمانده کلسرهنگ شولمی بایندر

تیپ ۱ گولانی (عبری: חֲטִיבַת גּוֹלָנִי‎) یا تیپ گولانی تیپ پیاده‌نظام نیروی زمینی اسرائیل است، که زیرمجموعه لشکر ۳۶ زرهی گاش می‌باشد و تحت امر فرماندهی شمالی اسرائیل فعالیت می‌کند. جولانی یکی از ۵ تیپ پیاده‌نظام نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) است. نماد آن درخت زیتون سبز در پس زمینه زرد است و سربازان آن کلاه بره قهوه‌ای بر سر می‌کنند. تیپ گولانی یکی از پیراسته‌ترین واحدهای پیاده‌نظام در ارتش اسرائیل است. این تیپ از پنج گردان تشکیل شده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

این تیپ در ۲۲ فوریه ۱۹۴۸ در طی جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل تشکیل شد، زمانی که تیپ لیوانونی در جلیل به تیپ اول گولانی و تیپ دوم کارملی تقسیم گردید. تیپ گولانی از آن زمان در کلیه جنگ‌های بزرگ و تقریباً تمام عملیات‌های اصلی، از جمله بحران سوئز، جنگ شش‌روزه، جنگ فرسایش‌زا، عملیات انتبه، جنگ یوم کیپور، جنگ‌های ۱۹۷۸ جنوب لبنان، ۱۹۸۲ لبنان، اسرائیل و لبنان (۲۰۰۶) و عملیات‌های مختلف در طول انتفاضه فلسطین شرکت کرده‌است. سه نفر از فرماندهان آن؛ مردخای گور، گبی اشکنازی و گادی آیزنکوت رئیس ستاد نظامی اسرائیل می‌باشند و بسیاری از آن‌ها به درجه آلوف (سرلشکر) رسیده‌اند.

جنگ ۲۰۲۳ اسرائیل و حماس[ویرایش]

گردان‌های ۱۳ و ۵۱ گولانی در جریان تهاجم حماس به جنوب اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳ متحمل تلفات سنگینی شدند. به گفته نیروهای دفاعی اسرائیل حداقل ۷۲ سرباز جولانی در هنگام دفاع از دیوار آهنین کشته و تعداد نامعلومی اسیر شده بودند. این بیشترین تعداد تلفات برای هر واحد در ارتش اسرائیل در طول تهاجم بود. سربازان جولانی که به خوبی به تانک و نفربر زرهی مجهز بودند، در سراسر مرز تحت فشار قرار گرفتند و نتوانستند مهاجمان را در خط اول پایگاه‌های نظامی و کیبوتص که جوخه‌های متعددی برای دفاع از آن‌ها تعیین کرده بودند، با موفقیت دفع کنند. هر یک از جوخه‌های جداگانه معتقد بودند که پایگاه یا کیبوتص خاص آنها نقطه اصلی حمله است و ساعت‌ها طول کشید تا آنها متوجه شوند که حماس همه جا را در ۲۹ نقطه از دیوار غزه شکسته و به خط دوم و سوم ارتش اسرائیل رسیده‌است. دفاعیات این امر مانع از آن شد که سربازان جولانی نتوانند عقب‌نشینی کنند و همه یگان‌ها را سازماندهی کنند و به‌طور مؤثر مقابله کنند. آنها هیچ اطلاعاتی مبنی بر حمله حماس به دیوار آهنین از کسی دریافت نکرده بودند و کاملاً غافلگیر شدند. سربازان جولانی در تمام پایگاه‌های نظامی خط اول به ویژه در نهال اوز و رعیم کاملاً درگیر شده بودند. نیروهای حماس توانستند این پایگاه‌های دیوار آهنی را با تاکتیک‌های پیاده‌نظام در حالی که فقط از وانت و موتورسیکلت‌های تویوتا برای وسایل نقلیه زمینی استفاده می‌کردند، شکست دهند.

گردان سیزدهم متحمل ۴۱ کشته شد که بیشتر از مجموع تلفات آن در جنگ شش روزه و جنگ یوم کیپور و ۹۱ زخمی بود. مقر آن در پایگاه نظامی نهال اوز بود و آنجا بود که بسیاری از سربازان جولانی کشته شدند.

سرانجام پس از حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه و محاصره بخش شمالی غزه، بخشی از نیروهای تیپ گولانی توانستند در ۱۴ نوامبر ساختمان شورای قانونگذاری فلسطین یا پارلمان غزه را تصرف کنند و گروهی از نیروهای آن با پرچم این تیپ و اسرائیل در داخل پارلمان غزه عکس یادگاری گرفته و منتشر کردند.[۱][۲] نیروهای پیاده‌نظام گولانی همچنین توانستند مقر دولت حماس و ساختمان مرکزی پلیس غزه را به کنترل خود درآورند.[۳]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]