بنزالدئید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بنزآلدهید)


بنزآلدئید
بنزآلدهید بنزآلدئید
شناسنامه
نام‌های دیگر فنیل متانال
بنزن کربوکس‌آلدئید
بنزوئیک آلدئید
بنزن کربالدئید
فرمول مولکولی C7H6O
SMILES c1ccccc1C=O
جرم مولی 106.13 g/mol
نما(ظاهر) مایع بی رنگ
CAS number [100-52-7]
ویژگی‌ها
چگالی و فتن(حالت) فیزیکی 1.0415 g/mL آبگونه (مایع)
حلالیت در آب کم حل شدنی
(0.6 wt at 20 °C)
در اتانول حل نشدنی
دمای ذوب -26 °C
دمای جوش 178.1 °C
گران روی 1.4 cP در25 °C
ترکیب‌های وابسته
آلدهیدهای
وابسته
آنیس‌آلدهید
وانیلین
ترکیب‌های وابسته بنزیل الکل
بنزوئیک اسید
به جز بجش‌های گفته شده، داده‌های داده شده درباره ی
ماده‌ها در سامه‌های استاندارد (در 25 °C, 100 کیلو پاسکال)
بستهٔ داده‌های شیمیایی وسرزدنی ها(مرجع‌ها)ی ویکی‌پدیا

یک ترکیب شیمیایی است که از حلقهٔ بنزنی که یک هیدروژن آن با یک آلدئید جایگزین شده‌است؛ ساخته شده‌است. ساده‌ترین آلدهید آروماتیک بوده و در یک از پرکاربردترین ماده‌های شیمیایی در فیار(صنعت) است. در دمای اتاق مایعی بی رنگ با بویی خوشایند مانند بوی بادام‌زمینی می‌باشد. بنزآلدئید مایهٔ بوی بادام تلخ بود و در شمار ماده‌های سازندهٔ روغن بادام تلخ است . هر چند که از چشمه‌های نیادی(منبع‌های طبیعی) دیگر نیز به دست می‌آید که برای نمونه زردآلو، گیلاس، برگ بویا و هلو را می‌توان برشمرد.

فرآوری[ویرایش]

واکنش ها[ویرایش]

بنزالدهید را می توان به اسید بنزوئیک اکسید تبدیل کرد. در واقع بنزالدهید به آسانی تحت اکسیداسیون قرار می گیرد تا بنزوئیک اسید در معرض هوا در دمای اتاق ایجاد شود که باعث ایجاد ناخالصی رایج در نمونه های آزمایشگاهی می شود. از آنجا که نقطه جوش بنزوئیک اسید بسیار بالاتر از بنزالدهید است ، ممکن است با تقطیر خالص شود. بنزیل الکل را می توان از بنزالدهید با استفاده از هیدروژناسیون تشکیل داد. واکنش بنزالدهید با استات بی آب سدیم و انیدرید استیک باعث ایجاد اسید سینامیک می شود ، در حالی که از سیانید پتاسیم الکلی می توان برای تراکم تراکم بنزالدهید به بنزوئین استفاده کرد. بنزالدهید پس از درمان با قلیای غلیظ (واکنش Cannizzaro) دچار تناسب نمی شود: یک مولکول آلدهید به بنزیل الکل تبدیل می شود و مولکول دیگر به‌طور همزمان به بنزوئیک اسید اکسیده می شود.

کاربردها[ویرایش]

بنزالدهید معمولاً برای ایجاد طعم بادام به غذاها و محصولات معطر استفاده می شود. گاهی اوقات در محصولات آرایشی استفاده می شود.

بنزالدهید به عنوان دافع زنبور عسل استفاده می شود. مقدار کمی محلول بنزالدهید روی تخته بخار در نزدیکی لانه زنبوری قرار می گیرد. سپس زنبورها از شانه های عسل دور می‌شوند تا از دود پرهیز کنند. سپس زنبوردار می‌تواند چارچوب‌های عسل را از کندوی زنبور عسل با خطر کمتری برای زنبورها و زنبورداران خارج کند.

در محیط‌های صنعتی ، بنزالدهید عمدتا به عنوان پیش‌ساز سایر ترکیبات آلی ، از داروها گرفته تا افزودنی‌های پلاستیک استفاده می‌شود. رنگ سبز آنالین مالاکیت از بنزالددهید و دی متیلانیلین تهیه شده است. بنزالدهید همچنین پیش ساز برخی از رنگهای آکریدین است. بنزالدهید از طریق تراکم آلدول به مشتقات سینامالدهید و استایرن تبدیل می شود. سنتز اسید ماندلیک با افزودن اسید هیدروسیانیک به بنزالدهید شروع می‌شود

منابع[ویرایش]