برزخی‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برزخی‌ها
کارگردانایرج قادری
نویسندهسعید مطلبی
بازیگرانمحمدعلی فردین
ناصر ملک‌مطیعی
ایرج قادری
سعید راد
محمدعلی کشاورز
ثریا حکمت
خسرو شجاع‌زاده
موسیقیروبیک منصوری
فیلم‌بردارمازیار پرتو
تدوین‌گرایرج گل افشان
تاریخ‌های انتشار
۴ اردیبهشت ۱۳۵۹

برزخی‌ها فیلمی به کارگردانی ایرج قادری و نویسندگی سعید مطلبی ساخته سال ۱۳۵۸ ایران است.[۱]

بعد از انقلاب برزخی‌ها در سال ۱۳۵۹ با هشت میلیون تومان فروش رکورد فروش فیلم در ایران را شکست و بعد از مدتی از اکران برداشته شد و توقیف شد و پس از آن نیز محمدعلی فردین، ناصر ملک‌مطیعی، ایرج قادری و سعید راد ممنوع از فعالیت شدند.[۲]

خلاصه داستان[ویرایش]

در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گروهی مجرم عادی از زندان می‌گریزند. آن‌ها که قصد دارند از کشور خارج شوند، در دهکده‌ای مرزی با مردی به نام سید یعقوب آشنا می‌شوند که می‌کوشد با اعمال و گفتارش زندانیان را از فرار بازدارد. آن‌ها ابتدا موعظه‌های سید یعقوب را به ریشخند می‌گیرند، اما به مرور پس از تجاوز ارتش بیگانه به خاک میهن، تحت تأثیر فداکاری سید یعقوب و اهالی دهکده قرار می‌گیرند و از روستا دفاع می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند.

بازیگران[ویرایش]

توقیف[ویرایش]

ایرج قادری کارگردان فیلم دربارهٔ توقیف این فیلم می‌گوید:

«فیلمبرداری برزخی‌ها تمام شد… و فیلم را اکران گذاشتیم… آنوقت آقای محسن مخملباف یک روز جمعه با عده ای راه افتادند و طوماری درست کردند مبنی بر اینکه انقلاب شده و ما انقلاب کردیم، اما اینها هنرپیشه‌های طاغوتی هستند. درست جلوی همین سینمایی که در میدان ۲۴ اسفند [انقلاب] است… [بهمن] و یونیورسیتی. این آدم‌ها می‌گفتند بروید دم در سینماها ببینید چقدر غلغله است، آنوقت مراسم‌های روز جمعه خلوت است. این شد که فیلم من را از اکران کشیدند پایین. امثال آقای محسن مخملباف چنین بساط‌هایی را زیاد سر من آورده‌اند.[۳]»

منابع[ویرایش]

  1. «فیلم‌های توقیفی با چهره‌های منشوری».
  2. ملک مطیعی همچنان ممنوع‌التصویر است خبرگزاری تابناک
  3. «ایرج قادری: جمشید آریا یک تلفن به من نزد که ببیند زنده هستم یا مرده!». انتخاب. ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۷ مه ۲۰۱۸.

نقش کیهان به مدیر مسؤلی #سید_محمد_خاتمی در ممنوع التصویری ناصرملک مطیعی و توقیف برزخیها رو بررسی کنید.

پیوند به بیرون[ویرایش]