بر فراز آسمان‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بر فراز آسمان‌ها
کارگردانمحمدعلی فردین
تهیه‌کنندهمحمدعلی فردین
نویسندهاحمد بهبهانی
بازیگرانمحمدعلی فردین
گلی زنگنه
روشنک صدر
جمشید مهرداد
نعمت‌الله گرجی
رضا عبدی
محسن مهدوی
شهناز
فیلم‌بردارشکرالله رفیعی، حمید مجتهدی
تدوین‌گرشکرالله رفیعی
توزیع‌کنندهفروردین‌فیلم
تاریخ‌های انتشار
۱۳۵۷
مدت زمان
۱۱۱ دقیقه
کشورایران ایران
زبانفارسی

بر فراز آسمان‌ها فیلمی به کارگردانی و بازیگری محمدعلی فردین محصول سال ۱۳۵۷ است. فیلمبرداری این فیلم در شهر دزفول و پایگاه چهارم شکاری دزفول انجام شده‌است.

داستان فیلم[ویرایش]

خلبان جوانی طی حادثه‌ای با دختر جوانی آشنا می‌شود و قصد دارد با او ازدواج کند، اما در یکی از مأموریت‌ها، قبل از آنکه بتواند ازدواجش را علنی کند، درمی‌گذرد. همسر خلبان به‌ناچار فرزندی را که به دنیا می‌آورَد به خانواده‌ای می‌سپارد و خود به‌طور ناشناس در آن خانه کار می‌کند. پس از سال‌ها، فرزند رشد می‌کند و خود خلبان می‌شود. مادر، دایهٔ دختری می‌شود که مورد علاقهٔ فرزندش هم هست. سپس، طی حوادثی، فرزند به هویت مادرش پی می‌بَرَد و با آن دختر ازدواج می‌کند.

بازیگران[ویرایش]

آهنگسازی و ترانه[ویرایش]

آهنگسازی موسیقی متن فیلم بر فراز آسمان‌ها را واروژان انجام داد؛ ولی ترانهٔ تیتراژ پایانی فیلم، که هم‌نام با فیلم، «بر فراز آسمان‌ها» نام گرفت، ساختهٔ شهرداد روحانی است و ابی آن را اجرا کرد. در خرداد ۱۳۹۴ همین ترانه با صدای نیما مسیحا و تنظیم رضا تاج‌بخش بازخوانی و منتشر شد.

واروژان در شهریور ماه سال ۱۳۵۶، در حالی که مشغول ضبط موسیقی این فیلم بود، سکته کرد و بعد از ده روز بستری شدن، درگذشت.[۱]

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]