بارده (عنبرآباد)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بارده (عنبرآباد)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمان
شهرستانعنبرآباد
بخشجبال‌بارز جنوبی
دهستانگرمسار
بارده (عنبرآباد) بر ایران واقع شده‌است
بارده (عنبرآباد)
۲۸°۲۸′۰۵″شمالی ۵۸°۱۲′۵۲″شرقی / ۲۸٫۴۶۸۱۰۲°شمالی ۵۸٫۲۱۴۴۳۲°شرقی / 28.468102; 58.214432
مردم
جمعیت۵۸۲ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۹۴۸۵۷

بارده (عنبرآباد)، روستایی از توابع بخش جبال‌بارز جنوبی شهرستان عنبرآباد در استان کرمان ایران است. در مورد وجه تسمیهٔ بارده دو نظر می‌توان داد؛ اول اینکه به دلیل خاک حاصلخیز و آب وهوای مناسب محصولات آن پر بار است و این بوم ناحیه بارده نامیده شده‌است. وجه تسمیهٔ دوم هم احتمال می‌رود بخاطر سردسیر بودن این محل, قدماء نام عربی بارده با کسرهٔ راء را بر آن گذاشته باشند؛ قریه بارده یعنی روستای سرد.

بارده در دامنه و زیر کوهستان‌های جبالبارز واقع شده‌است که این کوهها انتهای رشته کوه زاگرس به‌شمار می اید و پوشیده از درختان بنه, کسور, کهکم, ارچن و... است. آب وهوای این منطقه در تابستان خنک و در زمستان سرد می‌باشد . از محصولات این روستای خوش اب وهوا مرکبات اعم از پرتقال منحصر به فرد واشنطن است. محصولات انجیر وانگور وهلو وزرد الو ولیمو شیرین نیز دیگر محصولات این ناحیه است. این روستا به وسیلهٔ رودخانه ای که از بالادست(بندر) سرچشمه میگیرد تأمین اب می‌شود و نیز محصولات وباغات ان به وسیلهٔ همین رودخانه ابیاری می‌شود. اخیرا خشکسالی‌های پیاپی رودخانه را کم اب کرده‌است و همین امر سبب شده ساکنان به حفر چاه‌های غیر مجاز روی اورند. حفر چاهها هرچند راه حلی موقتی است و باغستانها را رونق داده اما خسارات آن بیش از منافعش است به طوریکه چشمه‌های اب خشکیده شده و درختان جنگلی نابود شده‌اند و حیات وحش به خطر افتاده است و منبع آب سفره‌های زیر زمینی کاهش یافته‌است که این خود نیز عواقب جدی به دنبال دارد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان گرمسار قرار دارد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۴ نفر (۹۰ خانوار) و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۲ نفر (۱۶۵ خانوار) بوده‌است.[۱] [۲]

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن به تفکیک تقسیمات کشوری، سال ۱۳۸۵». مرکز ملی آمار ایران.
  2. «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن به تفکیک تقسیمات کشوری، سال ۱۳۹۵». مرکز ملی آمار ایران.