ایچی (اصفهان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایچی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستاناصفهان
بخشمرکزی
دهستانکرارج
نام‌های قدیمیایلچی
سال بنیاداطلاعاتی در دسترس نیست
ایچی بر ایران واقع شده‌است
ایچی
۳۲°۳۱′۵۸″شمالی ۵۱°۵۱′۳۵″شرقی / ۳۲٫۵۳۲۷۷۸°شمالی ۵۱٫۸۵۹۷۲۲°شرقی / 32.532778; 51.859722
مردم
جمعیت۱۷۹۳ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیت۳٪+ (سال ۱۳۹۰تا ۱۳۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۵۳۶ متر
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۷۵۰۱۷
ره‌آوردارگ سورنا، رودخانه ایچی
پیش‌شمارهٔ تلفن3876_031

ایچی روستایی در دهستان کرارج بخش مرکزی شهرستان اصفهان استان اصفهان ایران است.می‌آیند.

جغرافیا[ویرایش]

فاصله روستا تا مرکز استان حدود ۲۰ کیلومتر است. قدمت روستا بیش از ۴۰۰ سال است. مساحت کلی روستا بیش از ۳۰۰ هکتار، مساحت محدوده مسکونی روستا ۳۵ هکتار، ارتفاع متوسط از سطح دریا ۱۵۳۶ متر، طول جغرافیایی ۵۱ درجه، ۵۱ دقیقه، ۷۲ ثانیه شرقی، عرض جغرافیایی ۳۲ درجه، ۳۱ دقیقه، ۹۷ ثانیه شمالی است. جمعیت روستا طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵: ۱۷۹۳ نفر، ۵۳۸ خانوار، سرانه کل کاربری‌ها ۱۶۸ متر مربع و سرانهٔ کاربری مسکونی ۹۰ متر مربع است.

در دوران هشت سال دفاع مقدس ، روستای ایچی چهار شهید گرانقدر را در راه ایران و اسلام فدا کرد : شهید غلامرضا عبدالهی ، شهید علی رحیمی ، شهید رضا رحیمی و شهید علی اصغر کوهرنگی

یکی از زیبایی‌های این روستا عبور رودخانهٔ زاینده رود از مجاورت روستا است. شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و اندکی هم دامداری است ؛ همچنین تعدادی هم در شرکت های صنعتی همجوار روستا مشغول به کارند . کشاورزان در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های مداوم و عدم اختصاص حقابه به کشاورزان شرق اصفهان به مشکلات زیادی برخورده اند.

{امکانات روستا} در میدان امام علی (ع) در مرکز روستا مسجد امیر المومنین (ع)، حسینیه و آرامگاه امامزاده سید محمد (ع) قرار دارد. در مجاورت میدان جابر انصاری، خانه بهداشت روستا، مخابرات، مدرسه راهنمایی جابر انصاری و مدرسه ابتدایی هجرت ایچی قرار دارد؛ دبستان هجرت در سال ۱۴۰۱ به عنوان مدرسه نمونه ناحیه ۶ اصفهان انتخاب شده‌است. پارک ایچی در خیابان امام رضا (ع) قرار دارد و شرکت تعاونی ایچی و ساختمان دهیاری روستا در مجاورت یکدیگر در مرکز روستا در خیابان سپاهان قرار دارند. همچنین آرامستان روستا در مجاورت آرامگاه امام زاده شاهرضا (ع) قرار دارد.

{همسایه‌های روستا} روستای ایچی از شرق با کرچگان، از غرب با یفران، از جنوب با جار (گار) و از شمال از طریق رودخانه زاینده رود با مهدی‌آباد (شوردز) همسایه است.

جاده ی روستای کرچگان از ایچی می‌گذرد و برای رفتن به کرچگان باید از روستای ایچی رد شد.

وجه تسمیه[ویرایش]

ایچی روستایی قدیمی با مردمانی خونگرم و مهمان نواز است که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد. داستانی درباره نامگذاری ایچی و وصف روستا در قدیم به نقل از محلیان و قدیمی های ایچی: به حدود چهارصد سال قبل بر می گردیم ؛ زمانی که اصفهان پایتخت ایران بود . حدوداً در دوره ی صفویان که اصفهان به اوج شکوفایی و قدرت و یکپارچگی رسیده بود . گروهی چینی که برای تجارت و بازرگانی و تحقیق درباره اصفهان به این شهر زیبا آمده بودند ، پس از دیدن کردن از نصف جهان ، مسیر رودخانه ی زاینده رود را تا تالاب گاو خونی طی کردند و از دیدن مناظر لذت بردند . آنها همچنین از روستا های مجاورِ رودخانه دیدن کردند. در آن زمان رودخانه به قدری پرآب و عمیق و سرشار از حیات بوده است که گویا دریاچه ای پهناور است ولی متأسفانه امروزه از آن رودخانه ی به آن عظمت تنها باریکه ای کم عمق از آب فاضلاب باقی مانده است که گَهگاهی آب به رویش باز می شود. وقتی این گروه در حال رفتن از کنار رودخانه بودند ، به ایچی رسیدند که به دلیل قرارگیری در کنار رودخانه و خاک حاصلخیز ، منطقه خوبی برای کشاورزی بود ؛ در آن زمان تعداد اهالی روستا اندک بود . از وسط روستا ، جوی آبی می گذشت که از رودخانه سرچشمه گرفته بود و به آن جوی برکان یا به گویش محلی (جوق بُرکون) می گفتند که این جوی تا روستای برکان ادامه داشت ؛ در این جوی پر بود از ماهی های کوچک و اردک و غاز هایی که در آن شنا می کردند ... در گذشته به دلیل نبود آب لوله کشی ، مردم ظرف ها و لباس هایشان را در جوی آب می شستند . مردم در جلوی هر خانه ، پُلی روی جوب زده بودند که بتوانند از این سمت جوب به آن سمت بروند . بچه ها هم در قسمت های کم عمق جوب ، آب بازی می کردند . این جوی آب در میان روستا ، زندگی بخش روستا بود و منظره چشم نوازی را ایجاد کرده بود ؛ ولی با خشک شدن رودخانه این جوی هم خشک شد. نقل است : در گذشته های دور در کنار جوی آب ، گل های سفید رنگ زیبایی (احتمالاً گل لاله سفید)رشد کرده بود و چینی ها با دیدن این مناظر شگفت زده شدند و نام (سرزمین گل های سفید) به چینی :(ایچی) را بر این مکان گذاشتند . ممکن هم هست که کلمه ایچی ، برگرفته از این کلمه چینی ( 野池 ) به معنای (برکه ی وحشی)باشد ( به دلیل آنکه در کنار رودخانه و در کنار جوی آب ، برکه هایی کم عمق شکل گرفته بود که باعث شکل گیری زیستگاهی برای جانوران مختلف شده بود.)

در جلد دهم کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران که در سال ۱۳۳۲ توسط ارتش به چاپ رسیده است ، درباره ایچی آمده است که :

ایچی ؛ دِه از دِهِستانِ براآن ، بخش حومه شهرستان اصفهان ؛ ۲۲ کیلومتری جنوب باختر (جنوب شرقی) اصفهان ، ۲کیلومتری راه ازوار به شهرستان

جلگه ، معتدل ، سکنه ۲۴۴ ، شیعه ، فارسی

آب از زاینده رود و چاه ، محصول : غلات ، ذرت ، پنبه ، تریاک ، هندوانه

شغل زراعت ، صنایع دستی زنان : کرباس بافی ، راه فرعی


نویسنده: ح.ع.ایچی

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱٬۷۹۳ نفر (۵۰۷خانوار) بوده‌است.[۱]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۸۵۱٬۴۴۶—    
۱۳۹۰۱٬۷۴۵۲۰٫۷٪+
۱۳۹۵۱٬۷۹۳۲٫۸٪+

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.

داستان های نامگذاری روستا : بر اساس روایات و به نقل از قدیمیان روستا