ایسیلدور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایسیلدور
اطلاعاتِ درون‌داستانی
نژادانسان
عنوانپادشاه آرنور و گاندور
کتاب(ها)ارباب حلقه‌ها, سیلماریلیون, قصه‌های ناتمام

ایسیلدور (انگلیسی: Isildur) شخصیتی تخیلی در سرزمین میانهٔ جی. آر. آر. تالکین، فرزند ارشد الندیل و از تبار بنیان‌گذار پادشاهی نومه‌نور یعنی الروس بود. در هنگامی که نومه‌نور غرق شد، او با پدرش از جزیره گریخت و به نوبهٔ خود پادشاه آرنور و گاندور شد. او دست سائورون که حلقه یگانه را داشت قطع کرد، اما به جای از بین بردن آن، از سوی قدرت حلقه فاسد شد و آن را برای خود مطالبه کرد. او به‌دست اورک‌ها کشته و حلقه در رودخانهٔ آندوین ناپدید شد. همان‌طور که در هابیت گفته شد، این موضوع زمینه را فراهم کرد تا حلقه به گالوم و سپس به بیلبو برسد که به نوبه خود، موضوع اصلی داستان یعنی تلاش برای از بین بردن حلقه، برای ارباب حلقه‌ها را فراهم کرد.

ایسیلدور به‌صورت خلاصه در سکانس‌های فلش‌بک سه‌گانهٔ سینمایی ارباب حلقه‌ها ظاهر می‌شود. در مجموعه تلویزیونی ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت، ایسیلدور جوان از سوی بازیگر انگلیسی مکس بالدری به تصویر کشیده شد.

تاریخچه[ویرایش]

زندگی در نومه‌نور[ویرایش]

در دوران جوانی ایسیلدور میوهٔ نیملوت را (پیش از قطع کردن آن به دستور آر-فارازون) دزدید و نسل درخت سفید را بدینگونه حفظ کرد و بعدها تخم آن را در شهر میناس آنور کاشت. ایسیلدور و خانواده‌اش از یاورانِ الف‌ها بودند کسانی که تلاش‌های سائورون را برای به فساد کشیدن نومنوریان رد کردند. سائورون، آر-فارازون را متقاعد کرد که در مقابل والار به جنگ رود تا نامیرا شدن را بدست آورد در حالی که این دروغی بیش نبود. وقتی که ناوگان آر-فارازون در سال ۳۳۱۹ به قصد سرزمین‌های نامیرا حرکت کردند، یاورانِ الف در نومنور ماندند. ناوگان از بین رفت و نومنور زیر آب‌های دریا غرق شد ولی یاورانِ الف نیز کشتی‌های خود را آماده کرده بودند و آمادهٔ فرار به سرزمین میانی بودند.

زندگی در سرزمین میانی[ویرایش]

ایسیلدور به همراه پدر و برادرش، آناریون، از ویرانی نومنور حفظ شدند و به سرزمین میانی کوچ کردند. ایسیلدور و آناریون در سرزمین‌های جنوبی سرزمین میانه به زمین پا گذاشتند و در آنجا قلمروی گاندور را پایه‌گذاری کردند در حالی که پدرشان در سرزمین‌های شمالی فرود آمد و قلمروی آرنور را تأسیس کرد.

ایسیلدور در ساحل شرقی رود آندوین سکنیٰ گزید و شهر میناس ایتیل (که بعدها میناس مورگول نام گرفت) را بنا کرد. در سال ۳۴۲۸ دوران سوّم، سائورون، میناس ایتیل را تسخیر کرد به همین دلیل ایسیلدور به سمت آندوین و سپس شمال غربی به سمت گیل-گالاد در لیندون و پدرش در آرنور عقب‌نشینی کرد و فرمانروایی گاندور را به برادرش سپرد.

او در سال ۳۴۳۴ همراه پدرش و گیل-گالاد، پادشاه بزرگ الف‌ها، و ارتش بزرگ و توأم آخرین اتّحاد الف‌ها و آدم‌ها بازگشت. در آن جنگ گیل-گالاد و الندیل، سائورون را به عقب‌نشینی وادار کردند ولی سائورون با آن دو جنگید و آن‌ها را کشت. ایسیلدور شمشیر شکستهٔ پدرش، نارسیل، را برداشت و با آن انگشتی که حلقهٔ سائورون بر آن بود را برید و سائورون را شکست داد. ایسیلدور نصیحت الروند و گیردان را مبنی بر نابودی حلقه نپذیرفت و آن را همراه خود نگه داشت.

مرگ[ویرایش]

پس از شکست دادن سائورون، ایسیلدور پادشاهی گاندور را به منلدیل، پسر برادرش سپرد و خود به همراه سه پسرش (پسر چهارمش، والاندیل، در ریوندل مانده بود) راهی شمال و آرنور شد. در غلادن فیلدز (انگلیسی: Gladden Fields) ایسیلدور مورد حملهٔ غافلگیرانهٔ اورک‌ها قرار گرفت و به علّت خیانت حلقه، بدست اورک‌ها کشته شد و حلقه در آب‌های آندوین افتاد و گم شد.

شجره‌نامه[ویرایش]

ملیان مایارتینگول از تلریخاندان بئورخاندان هالتخاندان هادورفینوه از نولدورایندیس از وانیاراولوه از تلری
باراهیربورگندحارهتهگالدورفین‌گولفینفینارفینائارون
لوثینبرنریانحوورحورینتورگونهلهنوه
دیورنیملوتهطوورایتریل
هلورهدهلورینالوینگائارندیلکلبورنگالادریل
الروسالروندکِلِبریان
بیست و دو پادشاه نومه‌نور و ارباب آندونیه
الندیل
ایسیلدورآناریون
بیست و دو پادشاه عالی آرنور و آرت‌اداینبیست و هفت پادشاه گاندور
آرودوئیفیریل
پانزده سردار دون‌ا‌داین
آراگورنآرونالادانالروهیر
الداریوندختران
راهنما:
رنگ توضیح
  مایار
  الف
  انسان
  نیمه‌الف
  نیمه‌الفی که سرنوشت الف‌ها را انتخاب کرد
  نیمه‌الفی که سرنوشت انسان‌های فانی را انتخاب کرد

منابع[ویرایش]

  • Shippey, Tom (2005) [1982]. The Road to Middle-Earth (Third ed.). انتشارات هارپرکالینز. ISBN 978-0261102750.
  • Carpenter, Humphrey, ed. (1981), The Letters of J. R. R. Tolkien, Boston: Houghton Mifflin, ISBN 978-0-395-31555-2
  • Tolkien, J. R. R. (1955), The Return of the King, The Lord of the Rings, Boston: Houghton Mifflin, OCLC 519647821
  • Tolkien, J. R. R. (1977), Christopher Tolkien (ed.), The Silmarillion, Boston: Houghton Mifflin, ISBN 978-0-395-25730-2
  • Tolkien, J. R. R. (1980), Christopher Tolkien (ed.), Unfinished Tales, Boston: Houghton Mifflin, ISBN 978-0-395-29917-3
  • Tolkien, J. R. R. (1987), Christopher Tolkien (ed.), The Lost Road and Other Writings, Boston: Houghton Mifflin, ISBN 0-395-45519-7
  • Tolkien, J. R. R. (1988), Christopher Tolkien (ed.), The Return of the Shadow, Boston: Houghton Mifflin, ISBN 978-0-395-49863-7