اسکانلوی علیا

مختصات: ۳۹°۱۶′۰۸″ شمالی ۴۷°۱۰′۴۰″ شرقی / ۳۹٫۲۶۸۸۹°شمالی ۴۷٫۱۷۷۷۸°شرقی / 39.26889; 47.17778
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسکانلوی علیا
اسکانلوی علیا
village
اسکانلوی علیا در ایران واقع شده
اسکانلوی علیا
اسکانلوی علیا
مختصات: ۳۹°۱۶′۰۸″ شمالی ۴۷°۱۰′۴۰″ شرقی / ۳۹٫۲۶۸۸۹°شمالی ۴۷٫۱۷۷۷۸°شرقی / 39.26889; 47.17778
کشور ایران
استان‌های ایراناستان آذربایجان شرقی
شهرستان‌های ایرانشهرستان خداآفرین
بخش (تقسیمات کشوری)بخش مرکزی شهرستان خداآفرین
تقسیمات کشوری در ایراندهستان بسطاملو
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۴۷۳
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

اسکانلوی علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملوی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.این روستا ۴۷۳ نفر جمعیت دارد.[۱]

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

این روستا که در حاشیه جنوبی رودخانه ارس قرار گرفته‌است از رطوبت نسبی و پوشش گیاهی مطلوبی برخوردار می‌باشد. آب گرم موتالیخ در فاصله ۲۵ کیلومتری این روستا واقع شده و پل‌های تاریخی خدا آفرین در ۱۰ کیلومتری آن قرار دارد. استقرار در کناره رودخانه مشهور ارس و نشانه‌های آثار بازمانده از گذشته‌های دور از قبیل پل‌های تاریخی خدا آفرین و وجود استحکامات دیگر قدمت طولانی این روستا را معلوم می‌دارد.

مردم بومی[ویرایش]

مردم خونگرم و مهربان روستای اسکانلو مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.

پیشینه[ویرایش]

در گذشته‌های دور، این روستا «علیارلو» و همچنین «قره ایگیتی» (به معنای شجاع، باشهامت ودلیر) نام داشته‌است که خیلی‌ها آن را به اشتباه قره ایتی تفسیرکردندکه این نام اشتباه بوده و بعدها با گذر زمان «اسکانلو» نام گرفته‌است. کارشناسان گردشگری قدمت روستای اسکانلو را به دوران پیش از جنگ جهانی دوم نسبت می‌دهند و می‌گویند: اسکانلو با توجه به اینکه یکی از روستاهای مهم و امن منطقه در گذشته محسوب می‌شده‌است، در دوران حکومت عباس میرزا در زمان جنگ میان ایران و روسیه و لشکر کشی‌های آن زمان در این منطقه، این روستا محل تأمین آذوقه لشکریان بوده‌است. اسکانلو همچنین به دلیل واقع شدن در سه راهی، نقش مهمی در زمینه تجارت داشته‌است که پس از استیلای حکومت‌های کمونیستی در منطقه و شرایط خاص سیاسی حاکم بر ایران این روستا همچون اکثر مناطق شمالی آذربایجان شرقی این موقعیت استراتژیکی خود را از دست داد. اما خوشبختانه در دهه‌های اخیر بار دیگر این روستا مورد توجه سرمایه‌گذاران و دولت قرار گرفت و با گسترش فعالیت‌های گردشگران و توجه ویژه به مناطق روستایی، نوار شمالی آذربایجان شرقی و روستای اسکانلو در حال بازیافتن موقعیت تاریخی و فرهنگی خود هستند.

زبان[ویرایش]

زبان گفتاری مردم ترکی آذربایجانی است.[۱]

دین[ویرایش]

مردم روستای اسکانلو علیا پیرو دین اسلام-مذهب شیعه دوازده‌امامی هستند.

صنایع دستی[ویرایش]

ولید صنایع دستی در روستای اسکانلو یک سنت قدیمی است که توسط زنان انجام می‌گیرد. مهم‌ترین دستبافت زنان روستا عبارت است از: گلیم، جاجیم، شال و هیبه (کیف)، نمد و ورنی که جهت تأمین قسمتی از هزینه‌های خانوارهای بافنده در محل یا در شهرهای اطراف عرضه می‌شود.

اقتصاد[ویرایش]

شغل غالب مردم روستای اسکانلو، زراعت و دامپروری است و محصولات عمده زراعی آن را گندم، جو، گوجه فرنگی و هندوانه تشکیل می‌دهند. وضعیت مطلوب پوشش گیاهی و مراتع محدوده موجبات رونق دامداری و دامپروری را در این روستا فراهم نموده‌است. فرآورده‌های لبنی، گوشت، پشم و غیره محصولاتی هستند که در بخش دامداری تولید می‌شوند و به بازار عرضه می‌گردند. روستای اسکانلو، از نوع روستاهای دشتی متمرکز است. مصالح عمده واحدهای مسکونی قدیمی روستا را چوب، سنگ و گل تشکیل می‌دهند. اما مصالح ساختمان‌های جدید شامل آهن، سیمان و آجر می‌باشند، که متأثر از الگوی معماری شهری هستند. فضاهای زندگی اعم از اتاق‌ها، آشپزخانه، تنور و حیاط در اکثر خانه‌های روستا تقریباً وجود دارند. فضاهای مورد نیاز دام‌ها نیز در جنب محل زندگی مردم با فاصله استانداردی از نظر بهداشتی ساخته شده‌است. همچنین محلی برای انبار علوفه زمستانی دام‌ها در نظر گرفته شده‌است و علوفه ذخیره در آن محل انباشته و بر روی هم چیده می‌شوند تا در فصول سرد مورد استفاده قرار گیرند.


  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  1. «درگاه ملی آمار».