پرش به محتوا

آینه‌ورزان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آئینه ورزان)
آینه ورزان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانتهران
شهرستاندماوند
بخشمرکزی
مردم
جمعیت۹۲۴ نفر
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۲۱


آینه ورزان نام روستایی است در 65 کیلومتری شرق تهران در جاده تهران فیروزکوه در ارتفاع 2220 متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا در شهرستان دماوند و از توابع آبسرد می باشد. نام قدیم این روستا «عین ورزان» بوده به معنای جایی که چشمه‌های بسیاری دارد که طی سال های اخیر به «آیینه ورزان» تغییر کرده لکن بومی های این روستا را کماکان عین ورزان می خوانند.

قدمت این روستا به ۲۰۰۰ سال می رسد. در بالای کوه مشرف به این روستا که در بین بومیان به «سر قلعه» معروف است بقایای یک قلعه که منتسب به شاهی به نام «نوذر شاه» است ؛ به چشم می خورد.

تا چند سال قبل منبت کاری در این روستا بسیار رواج داشت. بنحوی که در کوچه های این روستا صدای ضربه دست استادکاران به مغار و چوب به آسانی بگوش می رسید. در اين روستای سرسبز و آباد درختان زيادی همچون گيلاس ، زردآلو ، سيب ، گردو ، آلبالو توت، شاتوت، انگور و . . . وجود دارد و آب و هوای عالی آن زبانزد عام و خاص می باشد .

اين روستا به ۲ بخش تقسيم شده محله پایین که مهاجرین صد سال گذشته به آیینه ورزان هستند که عموما در اطراف امامزاده زندگی می کنند؛ و محله بالا که بر روی كوه قرار گرفته و بومیان قدیمی آیینه ورزان و عموما از نسل فردی بنام «مشت حسین» هستند زندگی می کنند. يكی از مسيرهای قله زرين كوه يا زرينه كوه به ارتفاع ۳۴۵۲ متر غير از روستاهای جابان و خسروان از اين روستا ميگذرد . با صعود بر روی اين قله دورنمايی زيبا از درياچه های تار و هوير را خواهيم داشت .

این روستا دارای جوی آبی دائمی است که در ارتفاعات آن آبشاری از آن به نام آبشار صلح آیینه ورزان بوجود آمده است که هرساله طبیعتگردان بسیاری برای دیدن این آبشار به آیینه ورزان می آیند.

مقبره چند صد ساله امامزاده عبدالله بین موسی بن جعفر علیه السلام (عموی امام رضا علیه السلام) در این روستا قرار دارد. درستی نسب ایشان به تایید آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله علیه رسیده است. در این امامزاده چناری وجود دارد که قدمت آن به 300 سال می رسد.

در این روستا حمامی باستانی ثبت شده قرار داشت که چند سال پیش تخریب و بجای آن مغازه ساخته شد.

یکی از ضرب المثل های آیینه ورزان «تاریکی نِستِه رُوشِناییِ مُپّا» می باشد که ترجمه فارسی رسمی آن «در تاریکی نشسته و به روشنایی نگاه می کند» است و دلالت بر زمانی دارد که اگر دوفرد با هم اختلاف داشته باشند و یکی از آن دو در حال انجام کاری اشتباه باشد دیگری با اینکه می داند وی در حال انجام کاری اشتباه است به وی تذکر نمی دهد تا از این اشتباهش خسارت ببیند.

از تکه کلام های آیینه ورزانیان «چِراغَک از چِشُم بَپِّریُو» می باشد که ترجمه فارسی آن «نور چشمم رفت» می باشد که دلالت بر زمانی دارد که فرد در زمانی کوتاه دچار ترس و وحشت ناشی از دست دادن چیزی یا کسی می شود.

یکی دیگر از ضرب المثل¬های این روستا «گِردی گِردی، نَگِردی نَگِردی » به معنای همان «شد شد نشد نشد» می¬باشد.

تمام اطلاعات منبعث از مصاحبه های نگارنده با بومیان روستا می باشد.

منابع

[ویرایش]