حصار پایین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حصار پایین
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانتهران
شهرستاندماوند
بخشبخش مرکزی
دهستانتاررود
مردم
جمعیت۶۹۷ نفر

حصار پایین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند در استان تهران ایران است.روستای حصار پایین از طبیعت بکر برخوردار بود ولی با هجوم مهاجرین غیربومی از تهران و شهرهای دیگر و ساخت‌و‌ساز‌های بی‌رویه و غیراصولی در بافت کشاورزی و طبیعی و حریم رودخانه، این منطقه تغییر شکل داده و بافت سنتی و قدیمی آن از بین رفته است ولی با این‌حال همچنان از دیگر محله های شهرستان دماوند نسبت به پیشرفتی که در منطقه اتفاق افتاده اصالت خودرا حفظ کرده و تبدیل به منطقه باغ ویلایی شده.

پیشینه[ویرایش]

علت اينكه ساكنان منطقه ي حصار اين نام را براي محل اسكان خود برگزيدند به اين بر مي گردد كه دقيقا دو منطقه به همين نام يعني حصار بالا و حصار پايين در شاپور رضائيه (اروميه)وجود دارد،كه دو قوم اسام لو و بيگلر از اين دو روستا به اين مكان تبعيد شدند. ساكنين حصار اهل ابهر زنجان بودند كه در زمان محمد شاه قاجار حاضر به دادن سرباز وماليات نشدند به همين خاطر به به حصار تبعيد گشتند و سران آن جا،عبدالباقر و عبد العي خان دو برادر بودند كه دور منطقه ديواري كشيدند و به همين علت آن را حصار ناميدند. حصار بالا ملك عبد العي خان برادر بزرگ تر بود و چون نفوذ بيشتري نسبت به عبدالباقر خان داشت حصار بالا به حصار قردولومعروف شد و حصار پايين به عبدالباقر خان واگذار شد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان تاررود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۹۷نفر (۲۰۴خانوار) بوده‌است.[۱]

زبان[ویرایش]

زبان مردم اين منطقه تركي است،به دليل اينكه اجداد اين مردم از رضائيه و منطقه اي ترك زبان از زنجان به اين جا تبعيد شده اند.گويشي كه مردم حصار بالا دارند با گويشي كه حصار پاييني ها دارند تفاوتي نمي كند و هر دو يك لهجه دارند.اما با اينكه اصالت حصاري ها مربوط به اروميه و زنجان است به گفته ي خودشان نوع گويش آن ها متفاوت است و به درستي،زبان ترك هاي غرب كشور را متوجه نمي شوند.(البته اين موضوع در مورد بعضي اصطلاحات صدق مي كند نه در همه موارد)

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  1. دماوند نامه، زبان و فرهنگ مازندرانی در کوهپایه‌های دماوند.