قنبرخان چهاردهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قنبر خان چهاردهی
درگذشت۱۳۳۷ خورشیدی
ملیتایرانی
نژادگرجی
عنوانخان
منصباربابان و فئودال‌های لاهیجان فهرست اهالی لاهیجان
گرجی‌های ایران
والدینپدر: سرتیپ قنبر علی خان

قنبر خان چهاردهی از مالکان، سرمایه داران و خیرین بزرگ گیلان به‌شمار می‌رفت که در لاهیجان سکونت داشت. از جمله املاک وی که مدتی خانه شخصی ایشان نیز بود می‌توان به ساختمان کنونی سازمان چای کشور در لاهیجان اشاره کرد. علاوه بر آن صاحب چند عمارت دیگر در کتشصت آبادان و چهارده و عمارتی در چهار خانه سر لاهیجان بود. به گفته مردم محلی وی مالک بیش از ۳۵۰۰ هکتار زمین در گیلان بوده‌است.

عمارت قنبر خان چهاردهی در لاهیجان که بعدها تبدیل به سازمان چای کشور ایران شد.

او کمک شایانی به اقتصاد مردم محلی می‌کرد. از جمله موقوفات و خدمات ایشان می‌توان به دبیرستان مهین در لاهیجان، دبستان فرهاد در چهارده، مسجد چهارده، بازارچه و کارخانه برنجکوبی چهارده، حمام چهارده، پاسگاه دریایی فرهاد در بندر کیاشهر، سّد قوام، پل کورکا، بزرگترین کارخانه چای گیلان در بازکیاگوراب به نام کارخانه قوام، کارخانه برنجکوبی مالفجان، اولین مدرسه دولتی لسکوکلایه و سرمایه‌گذاری در زورخانه لاهیجان اشاره کرد. وی همچنین تعداد زیادی جاده، پل و خانه برای رفاه روستاییان ساخته است.

خانواده[ویرایش]

قنبر خان چهاردهی به همراهی عشایر چهاردهی.

قنبر خان چهاردهی پسر سرتیپ قنبر علی خان گرجی و برادر حاج اسماعیل خان چهاردهی معروف به حاجی خان از مالکان بزرگ گیلان می‌باشد.

تبار[ویرایش]

پدر قنبر خان چهادهی اهل گرجستان و جزء صد تن جنگجویی بود که در زمان جنبش مشروطه ایران از طرف کمیته سوسیال دموکرات قفقاز از سرزمین گرجستان برای کمک به مشروطه خواهان راهی تبریز شد و پس از ان برای همراهی مشروطه خواهان گیلانی به گیلان امده و بعد از پیروزی جنبش مشروطه، در گیلان اسکان یافتند.

قنبر خان چهاردهی و ابوالحسن ابتهاج رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه در‌حال بازبینی پروژه ساخت پل کورکا سفید رود.

منابع[ویرایش]

[۱][۲][۳][۴][۵]

  1. کسروی، احمد. تاریخ مشروطه ایران. صص. ۷۲۷.
  2. خامه‌ای، انور (۱۳۶۲). خاطرات دکتر انور خامه‌ای. هفته.
  3. عاقلی، باقر (۱۳۸۰). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران (جلد 3). گفتار، علم ارمغان. شابک ۹۷۸۹۶۴۵۵۷۰۵۹۸.
  4. یاسر هادی پور (اردیبهشت 92). «خاطرات عطاء مهربان 82 ساله از قنبر خان و حاجی خان چهاردهی». وب سایت انترنتی دهستان چهارده. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۳ مارس ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. یاسر هادی پور (اردیبهشت 92). «خاطره غفور جهاندیده از قنبر خان». وب سایت اینترنتی دهستان چهارده. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۳ مارس ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
قنبر خان چهاردهی در افتتاحیه پاسگاه مرزی دریایی بندر کیاشهر که بنام پسرش فرهاد نامگذاری کرد.