مالفجان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مالفجان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانسیاهکل
بخشبخش مرکزی
دهستانمالفجان
مردم
جمعیت۸۵۵ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۱۴۲۳۷

مالفجان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سیاهکل در استان گیلان ایران است. این روستا دارای زیارتگاهی به نام سید ابونثار است که در پایین محله آن واقع است.

مالفجان در رسانه ها[ویرایش]

مالفجان سرزمینی است با گستره‌ای کوچک در میان دو رود امرودس یا سپیدرود و شمیرود، و جزء هفت ناحیت تاریخی بیه‌پیش (شرق گیلان) که وسعت آن در جلگه و کوهپایه استوار است. مالفجان تاریخی برخواسته از جغرافیای خود دارد و اقوام مختلف از قبیل: گیل، گالش، تالش، دیلم، کرد و غیره را در خود جای داده است؛ هرچند به جای نام اصلی مالفجان در بسیاری از سندهای تاریخی از یک سرزمین یک پارچه به نام میالفجان نام برده شده و به نظر می‌آید درست هم همین باشد. تألیف حاضر برگرفته از اسناد تاریخی و جغرافیایی می‌باشد و اندکی هم وقایع‌نگاری یا روزنامه‌نگاری و آداب و رسوم و فرهنگ عامیانه‌ و مراسم‌های این مناطق، معاشرت و سندهای دوره‌های مختلف از دوره‌ی بعد از اسلام و تقسیمات دوره‌ی آل بویه که اقتباس از دوره‌ی ساسانیان و اسناد دوره‌های سادات متقدمه و سادات متأخره‌ی گیلان و ایلخانان مغول بوده است. مستند : روستای مالفجان به تهیه کنندگی و کارگردانی حجت بقایی سال ۱۳۸۷ تولید و پخش شد که در معرفی روستای مالفجان نقش به سزایی داشت ، حجت بقایی بعد از آن مستند بقعه سید ابونثار را هم با همکاری مریم قرایی(پژوهشگر و تهیه کننده مستندهای مذهبی) تولید و پخش کرد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان مالفجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹۲ نفر (۲۸۶خانوار) بوده‌است.


منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.