بلوچی (لارستان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بلوچی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانلارستان
بخشبخش مرکزی
دهستاندرز و سایبان
مردم
جمعیت۱۴۲ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۸۲۶۲۱

بلوچی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان در استان فارس ایران است. این روستا در جنوب ایران قرار دارد و روستای مرزی شهرستان لارستان محسوب می‌شود. این روستا فاصله کمی تا راه‌آهن دارد وشهرستان لارستان و استان فارس را به راه‌آهن هرمزگان متصل می‌کند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا بین ایستگاه قطار زادمحمود هرمزگان و روستای سایبان لارستان قرار دارد. در واقع روستای مرزی بین استان هرمزگان و استان فارس می‌باشد که رودخانه کر از کنار آن می‌گذرد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰۰نفر (۲۰۰ خانوار) بوده‌است. روستای بلوچی زمانی یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای منطقه لارستان بود. مرکز بهداشت و نفت کوپنی و سایر مایحتاج برای روستاهای همجوار در این روستا تقسیم می‌شد. مردم روستای بلوچی اکثراً به بندرعباس مهاجرت کردند. زبان آن‌ها نیز با دیگر روستاهای هم جوار متفاوت است و گویشی شبیه به گویش مردم بندرعباس دارند. به خاطر مهاجرت ساکنان این روستا در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ به بندرعباس جمعیت این روستا کم شده‌است لکن از اواسط دهه ۹۰ به علت بازگشت تعدادی از ساکنین قدیمی از یندرعباس به بلوچی و همچنین ایجاد برخی زیرساخت‌ها مانند مخابرات، اینترنت و غیره به تدریج برخی از جوانان نیز در حال بازگشت به روستا می‌باشند.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

این روستا از شرق به منطقه کهن و روستای شهدادی و از غرب به سایبان مشرف می‌باشد، همچنین آبادی‌های تُمپُلِی و پارَگی در غرب این روستا واقع می‌باشند. در شمال این روستا کوه گله گاه و در جنوب آن کوه روک قرار دارد. رودخانه کر و ایستگاه راه‌آهن در شرق روستا واقع شده‌است.

کسب و کار روستا[ویرایش]

شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد. برخی از محصولات کشاورزی روستا عبارتست از گندم، جو، کنجد، ذرت، هندوانه، خربزه و غیره.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.