دهستان درز و سایبان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دهستان دُرز و سایبان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانلارستان
بخشمرکزی
جمعیت۶٬۰۸۱ نفر (سرشماری ۱۳۹۵)

دهستان دُرز و سایبان نام دهستانی در بخش مرکزی شهرستان لارستان، استان فارس در ایران است.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

دهستان درز و سایبان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهر لار واقع شده و فاصله دورترین روستای آن (بلوچی) تا مرکز شهرستان ۱۷۰ کیلومتر می‌باشد. درز و سایبان از شمال به شهرستان داراب، شمال غربی به شهرستان زرین دشت، غرب و جنوب غربی به بخش مرکزی شهرستان لارستان و شرق و جنوب شرقی به شهرستان حاجی‌آباد و فین استان هرمزگان محدود می‌شود.

مردم‌شناسی[ویرایش]

مساحت دهستان ۲۵۰۴ کیلومتر مربع و دارای ۲۱ پارچه آبادی و روستا شامل: شاه غیب، چاه نهر، چغدویه، شاه علی، بیخویه، زیارت (شاه قطب‌الدین حیدر)، دولت‌آباد، حسین‌آباد، رمیجان، نصیرآباد، مهرآباد، کهنویه، درز، سردشت، شتوان، شهرک سایبان، کهن برهان، تل پلویی، بلوچی، مزرعه کو و روک است. ۱۳ روستا دارای شورای اسلامی و ۱۲ روستا دارای دهیاری به مرکزیت روستای درز هستند. جمعیت روستایی دهستان بالغ بر ۶۸۰۰ نفر (طبق سرشماری سال ۹۵) و جمعیت عشایری دهستان ۳۰۰۰ نفر (سال ۸۷) می‌باشد. اکثر این افراد به شغل کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. دهستان درز و سایبان از نظر شکل ظاهری دشتی در راستای شرقی و غربی است که رود کل در ناحیه شرقی (در مرز استان فارس و هرمزگان) و شاخه ای از رود شور در ناحیه غربی آن وجود دارد. راه‌آهن بافق-بندرعباس از فاصله ۱۰ کیلومتری این منطقه می‌گذرد و قرار داشتن ایستگاه راه‌آهن زاهدمحمود در مجاورت این منطقه، نقش مهمی در اقتصاد این منطقه و لارستان داشته تا لارستان در آینده نزدیک به خطوط راه‌آهن سراسری شمال-جنوب دست یابد.

جمعیت[ویرایش]

بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶٬۰۸۱ نفر (۱۲۰۲ خانوار) بوده‌است.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۸.