کنوانسیون تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کنوانسیون تهران یا کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر، معاهده‌ای منطقه‌ای میان کشورهای حوزه دریای خزر است که به منظور حفظ محیط زیست و اکوسیستم دریای خزر توسط نمایندگان این کشورها (ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و فدراسیون روسیه) در تاریخ 13 آبان 1382 (4 نوامبر 2003) در تهران به امضا رسیده و در مرداد ماه 1385 (آگوست 2006) لازم‌الاجرا گردیده است.[۱][۲][۳][۴][۵][۶] جمهوری اسلامی ایران امین این کنوانسیون است و مجلس شورای اسلامی ایران در تاریخ 10 خرداد 1384 آن را به تصویب رسانده است.

هدف از تصویب این کنوانسیون بر اساس ماده 2 آن " حفاظت از محیط زیست دریای خزر از کلیه منابع آلوده کننده از جمله حفاظت،‌ نگهداری، احیاء و استفاده منطقی و پایدار از منابع بیولوژیکی دریای خزر می باشد." و اصول مهم حقوق محیط زیست شامل "اصل احتیاطی"، "اصل پرداخت توسط آلوده‌کننده" و "اصل دسترسی به اطلاعات مربوط به آلودگی" در روابط بین طرف‌ها جاری است. با این حال این کنوانسیون فاقد سازگار حل و فصل اختلافات اجباری است.

منابع[ویرایش]

  1. «اجرای پروتکل‌های الحاقی کنوانسیون تهران؛ بستری هدفمند برای بقاء محیط زیست دریای خزر». خبرگزاری فارس. ۲۲ مرداد ۱۳۹۹.
  2. میترا مهرزاد (۱۹ خرداد ۱۳۸۶). «حفاظت از محیط زیست دریای خزر / اجرای مفاد کنوانسیون تهران کند است». مگیران - روزنامه اعتماد.
  3. «مراسم روز ملی دریای خزر ۲۴مرداد ماه در بابلسر برگزار می‌شود». خبرگزاری مهر. ۲۲ مرداد ۱۳۹۸.
  4. الهام مصدقی‌راد (۲۲ مرداد ۱۳۹۸). «کنوانسیون تهران؛ شرط نجات خزر از آلودگی‌ها». روزنامه همشهری.
  5. «نشست چندجانبه کنوانسیون تهران برگزار شد». سازمان حفاظت محیط زیست.
  6. «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون تهران در حال بررسی است». ایرنا. ۲۰ مرداد ۱۳۹۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]