پریود (ترانه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«پریود»
جلد رسمی ترانه
ترانه شاهین نجفی و محسن نامجو
تاریخ انتشار۱۵ فوریه ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-02-۱۵)
زمان۳:۵۲
آهنگساز(ها)شاهین نجفی
ترانه‌سرا(ها)شاهین نجفی
تهیه‌کننده(ها)مجید کاظمی[نیازمند منبع]

«پریود» تک‌آهنگی به خوانندگی شاهین نجفی و محسن نامجو است که در ۱۵ فوریهٔ ۲۰۱۳ منتشر شد.[۱]

شناسنامه[ویرایش]

ترانه‌سرایی و آهنگسازی این اثر از شاهین نجفی و تنظیم آن از مجید کاظمی است. روی جلد اثر از مانا نیستانی است.[۲]

نقدها[ویرایش]

این اثر جنجالی شد و واکنش‌های مردمی به آن آمیخته بود. برخی اثر را پسندیدند و خیلی‌ها نیز از «برهنه‌گویی» و استفاده از الفاظ جنسی در این ترانه رنجیدند و این ترانه را توهین به زن دانستند.[۲][۳] ونداد زمانی در مجلهٔ مرد روز این ترانه را توهین‌آمیز، ضد زن و ضد انسان ایرانی خواند. به نوشتهٔ او، نجفی با فحش «شما پریود هستید» در واقع می‌خواهد بگوید «ای سرکوب‌شده‌های سازشکار چرا به خیابان‌ها نمی‌آیید؟» و به این شکل خشم و تنفرش از مردم معمولی را عیان می‌کند.[۴] هیچ‌کس و بهرام، در شبکه‌های اجتماعی استفادهٔ تمسخرآمیز شاهین نجفی از کلمهٔ پریود را زن‌ستیزی خواندند.[۵][۶] نجفی در پادکست در ساعت ۵ عصر با اشاره به پیشینه‌اش در تولید آثاری در حمایت از زنان و جنبش زنان ایرانی، توهین‌آمیز بودن این ترانه نسبت به زن را رد کرد.[۳][۷]

رادیو زمانه مهم‌ترین وجه اثر را شعرش دانست که دربارهٔ «ناکامی» است و این مفهوم را با «نشانه‌هایی نامتعارف» بیان می‌کند. همچنین به نوشتهٔ این رادیو، با وجود اینکه صدای نامجو بر اثر مسلط است، ترانه بیشتر شبیه آثار نجفی از آب درآمده است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "Coming Soon Shahin Najafi & Mohsen Namjoo 'Period'". Radio Javan (به انگلیسی). Retrieved 2022-03-03.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ««پریود»، آلبوم مشترک محسن نامجو و شاهین نجفی». رادیو زمانه. ۲۸ بهمن ۱۳۹۱.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ بردیا افشین (۲۱ مارس ۲۰۱۳). «سال پرحاشیه برای حبیب، شاهین نجفی و بهرام رادان؛ موسیقی ایران در سال ۹۱». بی‌بی‌سی فارسی.
  4. زمانی، ونداد (۱۷ فوریهٔ ۲۰۱۳). «ترانه توهین آمیز دیگری از شاهین نجفی». مرد روز.
  5. @BahramNouraei (Oct 5, 2014). "#زن‌ستیزی یعنی استفاده تمسخرآمیز از کلمه "پریود" توسط شاهین نجفی که حتی ادّعا می کنه حامی حقوق زنانه" (Tweet) – via Twitter.
  6. Hichkas (7 October 2014). "من و مهدیار و بهرام نقد رو ا خودمون شروع کردیم که برای خودمون و کس دیگه‌ای بُت نشیم". Facebook (به انگلیسی).
  7. «شاهین نجفی در مصاحبه با کامبیزحسینی: «امیدوارم روزی برسد که به خاطر زن بودن حقوق زنان مورد تجاوز قرارنگیرد»». کمپین حقوق بشر در ایران. ۸ اسفند ۱۳۹۱.