پرچم یونیون جک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرچم یونیون جک
پرچم اتحادیه: یک صلیب قرمز بر روی نمک‌های ترکیبی قرمز و سفید، همه با حاشیه‌های سفید، روی پس‌زمینه آبی تیره.
نامیونیون جک/پرچم اتحادیه
پرچم اتحادیه سلطنتی (کانادا)
کاربردپرچم زمینی ملی
تناسبمعمولا ۱:۲ یا ۳:۵[۱]
پذیرفته‌شده۱ ژانویه ۱۸۰۱؛ ۲۲۳ سال پیش (۱۸۰۱-01}})
طرحپس‌زمینه آبی که روی آن صلیب سنت اندرو دگرگون شده با صلیب سنت پاتریک، بر روی تمام صلیب سنت جورج سجاف‌بندی شده قرار گرفته.

یونیون جک (به انگلیسی: Union Jack[note ۱][۳][۴] یا پرچم اتحادیه‌ (به انگلیسی: Union Flag)، پرچم دفاکتو بریتانیا است. اگرچه هیچ قانونی تصویب نشده‌است که پرچم اتحادیه را پرچم رسمی ملی بریتانیا کند، اما عملاً از طریق سابقه چنین شده‌است. گاهی ادعا می‌شود که اصطلاح یونیون جک به درستی تنها به کاربرد دریایی اشاره دارد، اما این ادعا توسط مؤسسه پرچم در سال ۲۰۱۳ و پس از بررسی‌های تاریخی رد شد.[۵][۶][۷][note ۲] این پرچم در کانادا، با قطعنامه پارلمان، جایگاه رسمی دارد، جایی که به‌عنوان پرچم اتحادیه سلطنتی شناخته می‌شود.[۹] این پرچم ملی تمام سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا است، که در داخل ایالت یا قلمرو بریتانیا قرار دارد، اگرچه پرچم‌های محلی نیز برای بیشتر آنها مجاز بوده‌است، که معمولاً شامل علامت آبی یا قرمز با پرچم اتحادیه در وسط است و با نشان‌های متمایز مخدوش می‌شود. سلاح‌های قلمروی اینها ممکن است به جای پرچم ملی یا همراه با (اما اولویت پس از) پرچم ملی به اهتزاز درآیند. فرمانداران سرزمین‌های ماوراء بحار بریتانیا پرچم‌های شخصی خود را دارند که پرچم اتحادیه با بازوهای متمایز مستعمره در مرکز است. پرچم اتحادیه همچنین در کانتون (ربع بالای میله پرچم) پرچم‌های چندین کشور و سرزمینی که دارایی یا قلمرو سابق بریتانیا هستند و همچنین در پرچم ایالت هاوایی ایالات متحده که چنین ارتباطی ندارد، ظاهر می‌شود.

پیشینه[ویرایش]

پرچم‌هایی که دارای پرچم یونیون جک هستند.

سرچشمه پرچم پیشین بریتانیا به سال ۱۶۰۶ بازمی‌گردد. پادشاه جیمز ششم اسکاتلند در سال ۱۶۰۳ با نام جیمز یکم تاج و تخت انگلستان و ایرلند را به ارث برده بود و بدین ترتیب تاج‌های انگلستان، اسکاتلند و ایرلند را در یک اتحاد شخصی متحد کرد. سه پادشاهی ایالت‌های جداگانه باقی ماندند. در ۱۲ آوریل ۱۶۰۶، پرچم جدیدی برای نشان دادن این اتحادیه سلطنتی میان انگلستان و اسکاتلند در فرمان سلطنتی مشخص شد که بر اساس آن پرچم انگلستان، صلیب قرمز روی زمینه سفید، معروف به صلیب سنت جورج، و پرچم اسکاتلند، یک نشان سفید (صلیب X شکل، یا صلیب سنت اندرو) در زمینه آبی، به یکدیگر ملحق می‌شود و پرچم انگلستان و اسکاتلند را برای اهداف دریایی تشکیل می‌دهد.

طراحی کنونی پرچم اتحادیه از یک اعلامیه سلطنتی پس از اتحاد بریتانیا و ایرلند در سال ۱۸۰۱ است.[۱۰] این پرچم جنبه‌های سه پرچم ملی قدیمی را ترکیب می‌کند: صلیب سرخ سنت جورج برای پادشاهی انگلستان، صلیب سفید سنت اندرو برای اسکاتلند و نشان قرمز سنت پاتریک به نمایندگی از ایرلند. اگرچه جمهوری ایرلند دیگر بخشی از بریتانیا نیست، ایرلند شمالی هست.

هیچ نمادی به نمایندگی از ولز در پرچم وجود ندارد، و ولز را به تنها کشور بومی بدون نمایندگی مستقیم تبدیل می‌کند، زیرا در زمان قوانین قانون ولز ۱۵۳۵ و ۱۵۴۲ (ایجاد اتحاد قانونی با انگلیس) مفهوم پرچم‌های ملی در مراحل اولیه بود. با این حال، اژدهای ولز به‌عنوان یک نگهدارنده در نشان سلطنتی انگلستان که توسط دودمان تودور از سال ۱۴۸۵ استفاده می‌شد، پذیرفته شد.[۱۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. ادعا شده‌است که «یونیون جک» نامی بود که به پرچم برافراشته در «جک کارکنان» کشتی‌های نیروی دریایی سلطنتی داده شد. با این حال، ریشه‌شناسی در نهایت نامشخص است.[۲]
  2. گراهام بارترام (زاده ۱۹۶۳)، یک گیاه‌شناس بریتانیایی که از سال ۲۰۱۳، دبیرکل کنگره‌های فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های گیاه‌شناسی و رئیس گیاه‌شناس مؤسسه فلگ است، در مصاحبه‌‎ای با برنامه خانه پخش بی‌بی‌سی در ۱۳ اکتبر. در سال ۲۰۱۳، اظهار داشت که هر نامی که باشد، کاملاً معتبر است. او اظهار داشت که این نظریه که پرچم را فقط باید به‌عنوان «جک اتحاد» در هنگام به اهتزاز درآوردن در دریا نام برد، اشتباه است.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. "Union Flag Specification". The Flag Institute. Retrieved 24 October 2022.
  2. "The official website of The British Monarchy". Royal.gov.uk. Archived from the original on 5 November 2015. Retrieved 3 December 2015.
  3. "The Union Jack or The Union Flag?". The Flag Institute. 20 ژوئن 2014. Retrieved 3 December 2015.
  4. "Union Jack". The British Monarchy. Archived from the original on 30 June 2013. Retrieved 12 August 2013.
  5. Nicolls, Bruce. "The Union Jack or The Union Flag?". The Flag Institute. Retrieved 19 December 2014.
  6. "Broadcasting House 13th October 2013". BBC. Retrieved 14 October 2013.
  7. Marshall, Tim (2017). A flag worth dying for: the power and politics of national symbols. New York, NY: Scribner, an imprint of Simon & Schuster, Inc. ISBN 978-1-5011-6833-8. OCLC 962006347.
  8. Archived at Ghostarchive and the Wayback Machine: "UNION JACK – discussion on BBC Broadcasting House". YouTube. 19 اکتبر 2013. Retrieved 3 December 2015.
  9. Canadian Heritage (10 مارس 2008). "Statement by the Hon. Jason Kenney, PC, MP, Secretary of State (Multiculturalism and Canadian Identity) on Commonwealth Day". Queen's Printer for Canada. Archived from the original on 11 November 2011.
  10. Bartram, Graham. "British flags". The Flag Institute. Retrieved 2 May 2007.
  11. Namely by King Henry VII, the first Tudor monarch of England (see images commons:Category:Coats of arms of King Henry VII of England)

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]