ویدا ربانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویدا ربانی
ملیتایرانی
پیشهخبرنگار، روزنامه‌نگار

ویدا ربانی (زاده ۱۳۶۸)[۱] روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ایرانی است. او بابت اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به تحمل شش سال حبس و پانزده ماه بابت اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده[۲] و دوران حبس خود را می‌گذراند.[۳]

این روزنامه‌نگار ۲ آبان ۱۴۰۱ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ضرب و شتم به زندان اوین منتقل شد[۴] و همچنان در حبس است.

این روزنامه‌نگار که سابقه کار در روزنامه شرق و هفته‌نامه صدا را دارد، دی ماه سال ۱۴۰۰ هم مدتی بازداشت شده بود.[۵]

ویدا ربانی یکشنبه سی و یکم اردیبهشت ۱۴۰۲ از زندان اوین به بیمارستان طالقانی اعزام شد.[۱] سپس در پی انتشار خبر سابقه بیماری او از سوی خبرگزاری میزان، در نامه‌ای افشاگرانه در چهارم خرداد ۱۴۰۲ گفت که سابقه بیماری اعصاب و روان او «از اسفند ۱۳۹۸ بعد از آن آبان خونین و تهدیدهای اطلاعات سپاه، بعد از سقوط هواپیما و تجمع دانشگاه امیرکبیر و بازداشت وزارت اطلاعات شروع شده‌است.» او در ادامه ضمن انتقاد از زیر پا گذاشته شدن اصل «محرمانگی بین بیمار و پزشک» با انتشار خبر سابقه بیماری او از سوی خبرگزاری میزان افشا کرد که در زندان قرچک با چرخ دستی که «کالسکه شادی» نامیده می‌شود، مسکن و داروهای آرام‌بخش مثل «نقل نبات» توزیع می‌شود.[۶][۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «ویدا ربانی از زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل شد». خبرگزاری هرانا. ۱۴۰۲-۰۲-۳۱. دریافت‌شده در ۵ خرداد ۱۴۰۲.
  2. «سناتور منندز: رژیم ایران ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، را به دلیل تعهدش به حقیقت زندانی کرده». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۲.
  3. «ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، می‌گوید به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۲.
  4. «ویدا ربانی، خبرنگار به ۶ سال حبس محکوم شد». انصاف نیوز. ۲۰۲۲-۱۲-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۲.
  5. «ویدا ربانی به بیش از هفت سال حبس محکوم شد». iranwire.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۲.
  6. «افشاگری ویدا ربانی، روزنامه‌نگار زندانی، دربارهٔ توزیع گسترده داروهای اعصاب و روان در زندان قرچک». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۴ خرداد ۱۴۰۲.
  7. «ویدا ربانی، روزنامه‌نگار زندانی: داروهای اعصاب مثل «نقل و نبات» بین زندانیان توزیع می‌شود». صدای آمریکا. ۴ خرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۵ خرداد ۱۴۰۲.