هیولاها علیه بیگانگان (فرنچایز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هیولاها علیه بیگانگان
ساخته‌شده توسطکنراد ورنن
راب لترمن
خلق‌شده توسطدریم ورکس انیمیشن
(یونیورسال پیکچرز)
سال‌ها۲۰۰۹–۲۰۱۴
فیلم‌ها و تلویزیون
فیلم(ها)
فیلم(های) کوتاه
مجموعه‌های پویانماییهیولاها علیه بیگانگان
ویژه(های) تلویزیونکدوهای جهش یافته فضایی
بازی‌ها
بازی(های) ویدئویی
شنیداری
موسیقی متن(ها)
وبگاه رسمی
هیولاها علیه بیگانگان

هیولاها علیه بیگانگان (به انگلیسی: Monsters vs. Aliens) یک فرنچایز رسانه ای است که توسط شرکت دریم ورکس انیمیشن ساخته شده‌است. این فرنچایز با اکران فیلم هیولاها علیه بیگانگان شروع شد و از آن زمان به بعد تبدیل به یک فیلم کوتاه، دو برنامه تلویزیونی ویژه، یک سریال تلویزیونی و یک بازی ویدئویی شده‌است.

شخصیت‌ها شامل گروهی از هیولاها می‌شود (جاینورمیکا[الف]، زنی که در روز عروسی اش، یک شهاب سنگ به او برخورد کرد و تبدیل به یک غول بزرگ شد، باب[ب] یک توده ژلاتینی فناناپذیر که هنگام ایجاد یک دسر با طعم گوجه فرنگی با تغییر شیمیایی ایجاد شد. حلقهٔ گمشده[پ]، یک ماهی ماچو ۲۰۰۰۰ ساله، که توسط دانشمندان از یخ خارج شده بود، دکتر سوسکه[ت]، دانشمندی است که پس از انجام یک آزمایش اشتباه تبدیل به سوسکی انسان‌گونه شد و اینسِکتِسورس[ث] که در دوبلهٔ فارسی با نام حبهٔ انگور شناخته می‌شود، حشره عظیمی که توسط تابش هسته ای جهش یافته شده‌است) که توسط دولت ایالات متحده مأمور شده‌اند تا از زمین در برابر جنایت، حملات بیگانگان و تهدیدهای ماوراء طبیعی دفاع کند.

فیلم بلند[ویرایش]

هیولا علیه بیگانگان یک فیلم پویانمایی به سبک کمدی و علمی تخیلی می‌باشد که در سال ۲۰۰۹ در سینماها پخش شد. این اولین فیلم بلند دریم ورکس انیمیشن بود که به جای تبدیل مستقیم به سه بعدی، با فرمت سه بعدی استریوسکوپی تولید شد که ۱۵ میلیون دلار به بودجه فیلم اضافه کرد.[۱]

این فیلم شامل داستان سوزان مورفی است که برای ازدواج با درک دیتل، هواشناس معروف بسیار ذوق زده می‌شود. اما لحظاتی قبل از مراسم خود، او به‌طور غیرمنتظره ای با یک شهاب سنگ رادیواکتیو برخورد می‌کند و در طول مراسم، او به اندازه ۱۵ متر قد می‌رسد. بعد از این فاجعه، او توسط ارتش ایالات متحده کنترل می‌شود و به نام جدید جاینورمیکا، به یک زندانی مخفی با حداکثر امنیت فرستاده می‌شود؛ جایی که با هیولاهای دیگری که در ۵۰ سال گذشته جمع شده بودند ملاقات می‌کند: دکتر سوسکه، حلقهٔ گمشده، باب و حبهٔ انگور. متأسفانه، هیولاها با جامعه سازگار نیستند و توسط ژنرال دبلیو. آر. مانگر[ج] که مسئول این مرکز است، در این زندان نگهداری می‌شوند. اما همه هیولاها زمانی آزاد می‌شوند که برای نجات دنیا فرا خوانده شوند. برای انجام این کار آن‌ها باید از تهاجم گاکسار[چ] که هدفش استفاده از قدرت درون شهاب سنگی است که به جاینورمیکا برخورد کرده، جلوگیری کنند. اکنون وظیفه جاینورمیکا، باب، حلقهٔ گمشده، دکتر سوسکه و حبهٔ انگور است که راهی برای نجات دنیا پیدا کنند تا همه چیز به حالت اول بازگردد.

این فیلم برای اکران در مه ۲۰۰۹ برنامه‌ریزی شده بود، اما تاریخ اکران به ۲۷ مارس ۲۰۰۹ منتقل شد. سرانجام این فیلم در نسخه‌های دی‌وی‌دی و بلور رِی در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۹ در آمریکای شمالی منتشر شد. در دوبلهٔ انگلیسی هنرمندانی همچون ریس ویترسپون، ست روگن، هیو لوری، ویل آرنت، کنراد ورنون، رین ویلسون، کیفر ساترلند، استفان کولبرت و پل راد نقش ایفا کردند.

فیلم‌های کوتاه[ویرایش]

جشن تولد بزرگ باب[ویرایش]

جشن تولد بزرگ باب[ح] یک فیلم کوتاه سه بعدی است که ابتدا به شکل دو بعدی در شبکهٔ نیکلودئون پخش شد و ۳ روز بعد در دو نسخهٔ دو بعدی و سه بعدی به شکل دی‌وی‌دی منتشر شد.[۲]

دکتر سوسکه و حلقهٔ گمشده می‌خواهند به بهانهٔ تولد باب از پیش ژنرال دبلیو. آر. مانگر و منطقهٔ ۵۲ (محل نگهداری هیولاها) بروند. اما با این حال باب با خوردن یکی از آزمایش‌های شیمیایی دکتر سوسکه توانست ذهن بقیه و نقشهٔ فرار آن‌ها را بخواند. سرانجام باب با خراب کردن هواپیمای فرار به عنوان یک پینیاتا نقشهٔ آن‌ها خراب شد و در جشن تولد باب، آن‌ها به شکل تحقیر آمیزی توسط ژنرال و مرد نامرئی مسخره می‌شوند.

شب هویج‌های جاندار[ویرایش]

شب هویج‌های جاندار[خ] یک فیلم کوتاه ۱۳ دقیقه ای[۳] هالووینی به کارگردانی رابرت پورتر است که بر اساس هیولاها در مقابل بیگانگان ساخته شده‌است و دنباله ای از کدوهای جهش یافته فضایی است. قسمت اول این فیلم کوتاه در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۱[۴] و قسمت دوم پنج روز بعد،[۵] برای مدت محدود، به‌طور انحصاری در سرویس ویدیویی نینتندو ۳دی‌اِس، نمایش داده شد.[۶] در ۲۸ اوت ۲۰۱۲، در قالب دی‌وی‌دی[۷] و بلو ری[۸] به عنوان بخشی از داستان‌های هیجان انگیز شرک (DreamWorks Spooky Stories) منتشر شد.

ویژه برنامه تلویزیونی[ویرایش]

کدوهای جهش یافته فضایی[ویرایش]

کدوهای جهش یافته فضایی ویژه برنامه سال ۲۰۰۹ به ماسبت هالووین است که توسط پیتر رمزی کارگردانی شده. این ویژه برنامه ابتدا در ۲۶ اکتبر ۲۰۰۹ در ایرلند پخش شد و در آمریکا در کانال ان‌بی‌سی در ۲۸ اکتبر ۲۰۰۹ روی آنتن رفت.[۹] ویژه برای اولین بار در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۰ به شکل دی‌وی‌دی در انگلستان و در آمریکا در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۱،[۱۰] و در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۱، به همراه شرک در هالووین منتشر شد.[۱۱] در ۲۸ اوت ۲۰۱۲، به عنوان بخشی از داستان‌های هیجان انگیز شرک (DreamWorks Spooky) در دی‌وی‌دی[۷] و بلو ری[۸] منتشر شد.

سریال تلویزیونی[ویرایش]

هیولاها علیه بیگانگان[ویرایش]

یک سریال تلویزیونی با عنوان هیولاها علیه بیگانگان، بین ۲۳ مارس ۲۰۱۳[۱۲] تا ۸ فوریه ۲۰۱۴ پخش شد. در کل ۲۶ قسمت[۱۳] شامل ۲ قسمت ۱۱ دقیقه ای بود. همچنین در دوبلهٔ انگلیسی صداپیشگان جدیدی برای برخی شخصیت‌ها معرفی شد. این سریال تا حدی توسط شرکتی نیوزلندی به نام اُکتُبُر[د] انیمیشن ساخته شده‌است.[۱۲] این سریال پس از یک فصل به دلیل رتبه پایین و تمرکز نیکلودئون بر روی دیگر برنامه‌هایش لغو شد.[۱۴]

بازی ویدئویی[ویرایش]

بازی ویدئویی هیولاها علیه بیگانگان در ۲۴ مارس ۲۰۰۹ در مایکروسافت ویندوز، پلی استیشن ۳، اکس‌باکس ۳۶۰، نینتندو دی‌اس، پلی‌استیشن ۲ و وی منتشر شد. این بازی که توسط بیناکس و اِمِیز اینترتینمنت توسعه یافته‌است، به بازیکنان اجازه می‌دهد تا با عوض کردن شخصیتشان در نقش جاینورمیکا، حلقهٔ گمشده، باب و دکتر سوسکه بازی کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند در نسخهٔ نینتندو دی‌اس، چند نفره و در نقش حبهٔ انگور هم بازی کنند. موسیقی در شرکت برادران وارنر ایستوود توسط جیم دولی ضبط شده.[۱۵] هیولاها علیه بیگانگان در نسخه اکس باکس ۳۶۰، نمرهٔ متاکریتیک ۶۳ کسب کرده‌است.[۱۶]

یک بازی ویدئویی دیگر با عنوان ماداگاسکار کارتز توسط اکتیویژن در ۲۷ اکتبر ۲۰۰۹ برای پلی استیشن ۳، اکس‌باکس ۳۶۰، نینتندو دی‌اس و وی منتشر شد.[۱۷] این بازی عمدتاً بر اساس ماداگاسکار است.[۱۸] اما باب در آن هم حضور دارد و یک پیست مسابقه هم بر اساس سفینهٔ فضایی هیولاها عیله بیگانگان در آن وجود دارد.[۱۷]

یک بازی ویدئویی دیگر با عنوان سوپر استار کارتز توسط اکتیویژن در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱[۱۹] برای پلی‌استیشن ۳، اکس‌باکس ۳۶۰، نینتندو وی، نینتندو دی‌اس و نینتندو ۳دی‌اس منتشر شد. این بازی دارای ۱۴ شخصیت مختلف از فیلم‌های است مثل شرک، ماداگاسکار و چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم هست که هیولاها علیه بیگانگان هم شامل آن می‌شود.[۲۰]

یک بازی رایگان مخصوص موبایل هم با عنوان کار عجیب و غریب باب[ذ] که توسط شرکتی به نام آدرنالین توسعه یافته‌است در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۳ برای آی‌اواس و اندروید منتشر شد. در بازی، بازیکن در نقش باب برای گرفتن مدال از رئیس‌جمهور از طریق چالش‌های چرخش جهان اطراف خود برای یافتن قطعات یدکی برای دکتر سوسکه استفاده می‌کند.[۲۱]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. Ginormica
  2. B.O.B
  3. The Missing Link
  4. Dr. Cockroach, P.H.D
  5. Insectosaurus
  6. General W.R. Monger
  7. Gallaxhar
  8. B.O.B.'s Big Break
  9. Night of the Living Carrots
  10. Oktobor Animation
  11. B.O.B.'s Super Freaky Job

منابع[ویرایش]

  1. Wloszczyna, Susan (March 11, 2008). "First look: Monsters vs. Aliens is the ultimate; a 3D 'first'". USA Today. Retrieved May 16, 2008.
  2. "The Smash Hit Comedy, MONSTERS VS. ALIENS, Gets Even Bigger September 29, 2009 on DVD and Blu-ray With the World Premiere of B.O.B.'S BIG BREAK the All New Adventure in Monster 3D". DreamWorks Animation via PR Newswire. July 8, 2009. Retrieved September 9, 2011.
  3. Gaudiosi, John (October 5, 2011). "Nintendo Partners with DreamWorks Animation for Exclusive 3DS Video Content". The Hollywood Reporter. Retrieved October 4, 2011.
  4. "NINTENDO DOWNLOAD HIGHLIGHTS NEW DIGITAL CONTENT FOR NINTENDO SYSTEMS – OCTOBER 13, 2011". Nintendo. اکتبر 20, 2011. Archived from the original on October 15, 2011. Retrieved October 13, 2011.
  5. "Night of the Living Carrots Part 1". Nintendo. Retrieved October 14, 2011.
  6. "ADDING MULTIMEDIA DreamWorks Animation, 3net, Blue Man Group Provide 3D Videos for Nintendo 3DS". DreamWorks Animation via Business Wire. October 4, 2011. Retrieved October 4, 2011.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "Shrek's Thrilling Tales (Widescreen)". Walmart. Retrieved July 20, 2012.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ "Dreamwork's Spooky Stories: Shreks Thrilling Tales / Scared Shrekless / Mutant Pumpkins From Outer Space (Blu-ray) (Widescreen)". Walmart. Retrieved July 20, 2012.
  9. Lowry, Brian (October 23, 2009). "Monsters vs. Aliens: Mutant Pumpkins From Outer Space". Variety. Retrieved August 27, 2011.
  10. "Monsters Vs Aliens: Mutant Pumpkins Outer Space (2009)". Amazon. Retrieved August 27, 2011.
  11. "Scared Shrekless & Monsters Vs Pumpkins Halloween". Amazon. Retrieved August 27, 2011.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ Armstrong, Josh (March 15, 2013). "Monsters vs. Aliens TV series trailer premieres". Animated Views. Retrieved February 20, 2014.
  13. Nickelodeon (March 12, 2012). "Nickelodeon Unveils Plans at Annual Upfront for More than 650 New Episodes Across Every Genre" (Press release). PR Newswire. Retrieved February 20, 2014.
  14. Schooley, Bob [@bob_schooley] (February 16, 2014). "@tlrledbetter Ratings, desire of Nick to get back to the more "Nickish" shows" (Tweet). Retrieved February 20, 2014 – via Twitter.
  15. Dan Goldwasser (March 9, 2009). "Jim Dooley scores the Monsters vs. Aliens video game". ScoringSessions.com. Retrieved March 15, 2009.
  16. Soden, Emily A. (2000-07). "FACTS.com0078FACTS.com. Publisher address: 11 Penn Plaza, Floor 15, New York, NY 10001‐2006, USA: Publisher: Facts On File News Services Date of publication: 2000; updated weekly, with hourly news updates. URL: http://www.facts.com Price: college and university pricing based on FTE; contact a sales representative for specifics". Electronic Resources Review. 4 (8): 89–90. doi:10.1108/err.2000.4.8.89.78. ISSN 1364-5137. {{cite journal}}: Check date values in: |date= (help); External link in |title= (help)
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ Sykes, Tom (November 13, 2009). "Madagascar Kartz Review". GamesRadar. Retrieved August 7, 2016.
  18. Harris, Craig (October 30, 2009). "Madagascar Kartz Review". IGN. Retrieved August 7, 2016.
  19. "DreamWorks Super Star Kartz". Metacritic. Retrieved October 28, 2011.
  20. O'Connor, Alice (September 8, 2011). "DreamWorks Super Star Kartz announced". Shacknews. Retrieved October 28, 2011.
  21. "DreamWorks Animation And Adrenaline Unleash The Monsters With B.O.B.'s Super Freaky Job Mobile Game". PR Newswire. October 10, 2013. Retrieved October 11, 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]