نینا بربروا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نینا بربروا
نینا بربروا و همسرش سال ۱۹۲۵
نینا بربروا و همسرش سال ۱۹۲۵
زاده۲۶ ژوئیهٔ ۱۹۰۱
سن پترزبورگ امپراتوری روسیه
درگذشته۲۶ سپتامبر ۱۹۹۳ (۹۲ سال)
فیلادلفیا، پنسیلوانیا، آمریکا

نینا بربروا (روسی: Ни́на Никола́евна Бербе́рова؛ ۲۶ ژوئیهٔ ۱۹۰۱ – ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۳) یک نویسنده، شاعر، و پدیدآور اهل روسیه بود.

زندگی[ویرایش]

نینا بربروا در ۲۶ ژوئیه ۱۹۰۱ از پدری ارمنی‌تبار و مادری روس در سن‌پترزبورگ به دنیا آمد. متعاقب انقلاب اکتبر و تحولات عمیق حاصل از آن بربروا به همراه همسر شاعرش ولادیسلاو خداسویچ روسیه را ترک کردند. ابتدا به برلین و سپس به نقاط دیگری در اروپا رفتند و در نهایت در سال ۱۹۲۵ در پاریس اقامت گزیدند، او مدتی اجازه کار در فرانسه را نداشت و مجبور بود با کارهایی چون خیاطی مخارج زندگی‌اش را تأمین کند.[۱] در پاریس با هنرمندان و نویسندگان دیگر روسی در تبعید مانند آنا آخماتووا، ولادیمیر ناباکوف، بوریس پاسترناک، مارینا تسوتایوا و ولادیمیر مایاکوفسکی حشر و نشر و معاشرت داشت. در طول اقامت در پاریس داستان‌کوتاه می‌نوشت و انتشارات روسی خارج از کشور آنها را منتشر می‌کرد.
پس از ۲۵ سال اقامت در پاریس به آمریکا رفت و در سال ۱۹۵۹ شهروند آن کشور شد. در سال ۱۹۵۸ برای تدریس زبان روسی به استخدام دانشگاه ییل درآمد و هم‌زمان به نوشتن داستان و رمان هم ادامه می‌داد. در سال ۱۹۶۳ به دانشگاه پرینستون رفت و تا زمان بازنشستگی در سال ۱۹۷۱ در آنجا بود. نینا بربروا در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۳ در فیلادلفیا درگذشت.

آثار[ویرایش]

از بربروا رمان‌های همنواز،نوازنده همراه و بیماری سیاه و شنل پاره به فارسی ترجمه شده‌است.

پانویس[ویرایش]

  1. «مرثیهٔ نسل بی‌رویا». رادیو زمانه. دریافت‌شده در ۵ ژوئیه ۲۰۱۵.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]