میدجرنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میدجرنی
Midjourney
نشان استفاده شده برای نمایان کردن میدجرنی، برای اجتناب از سردرگمی با متن انسان‌ها در برنامه‌های گپ‌وگفت.
یک «کبوتر مکانیکی» ایجاد شده با نسخه ۴ الگوریتم میدجرنی
یک «کبوتر مکانیکی» ایجاد شده با نسخه ۴ الگوریتم میدجرنی
نویسنده(های)
اصلی
میدجرنی
انتشار ابتدایی۲۰۲۲
وبگاه

میدجرنی (به انگلیسی: Midjourney) یک آزمایشگاه تحقیقاتی مستقل است که یک برنامه هوش مصنوعی انحصاری با همین نام تولید می‌کند و تصاویری را از توضیح‌های متنی شبیه به دال-ای و استیبل دیفیوژن ایجاد می‌کند.[۱][۲] این ابزار در حال حاضر در نسخه بتای باز است که در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ وارد شده‌است.[۳] تیم میدجرنی توسط دیوید هولز، که یکی از بنیانگذاران لیپ موشن است، رهبری می‌شود.[۴] هولز در اوت ۲۰۲۲ به وبگاه رجیستر گفت که این شرکت قبلاً سودآور بوده‌است.[۵] کاربران با استفاده از اعلان‌های ربات دیسکورد، آثار هنری را با میدجرنی ایجاد می‌کنند.[۶]

کبوتر برقی

تاریخچه[ویرایش]

میدجرنی توسط دیوید هولز (David Holz)، یکی از بنیانگذاران لیپ موشن تأسیس و اولین بار در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ وارد نسخه بتای باز شد.[۳] با این حال، در ۱۴ مارس ۲۰۲۲، سرور دیسکورد با درخواست ارسال عکس‌های با کیفیت بالا در توییتر/ردیت برای آموزش سیستم راه اندازی شد.

این شرکت روی بهبود الگوریتم‌های خود کار می‌کند و هر چند ماه یکبار نسخه‌های جدیدی را منتشر می‌کند. نسخه ۲ الگوریتم آنها در آوریل ۲۰۲۲[۷] و نسخه ۳ در ژوئیه راه اندازی شد.[۸] در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲، تکرار آلفای نسخه ۴ برای کاربران منتشر شد.[۹]

عملکرد[ویرایش]

بعد از اعلان، چهار تصویر در قالب یک عکس به کاربر ارائه می‌شود

میدجرنی در حال حاضر فقط از طریق یک ربات دیسکورد در خود دیسکورد رسمی میدجرنی، از طریق پیام مستقیم به ربات، یا با دعوت از ربات به یک سرور شخص ثالث قابل دسترسی است. برای تولید تصاویر، کاربران از دستور /imagine prompt استفاده می‌کنند و یک اعلان را تایپ می‌کنند. سپس ربات چهار تصویر را در قالب یک عکس به کاربر ارائه می‌دهد. زیر عکس ارائه شده، برای هر کدام از چهار تصویر، دستور بزرگ‌نمایی (U1,U2,U3,U4) و ایجاد مجدد چهار گونه مختلف از همان عکس‌ها (V1,V2,V3,V4)[۱۰]، وجود دارد. میدجرنی همچنین در حال کار بر روی یک رابط وب است. آنها به‌تازگی یک برنامه وب ایجاد کردند که در آن افراد می‌توانند آزادانه عکس‌های خود را ببینند و پردازنده‌های گرافیکی سریع با ویژگی‌های آرامش‌بخش برای بهبود عملکرد دریافت کنند.

استفاده[ویرایش]

بنیانگذار میدجرنی، دیوید هولز می‌گوید که هنرمندان را نه به عنوان رقیب‌های میدجرنی، بلکه به عنوان مشتری می‌بیند. هولز به وبگاه رجیستر گفت که هنرمندان از میدجرنی برای نمونه‌سازی سریع مفاهیم هنری استفاده می‌کنند تا قبل از شروع کار خودشان، آن مفاهیم هنری را به مشتریان نشان دهند.[۵] به دلیل مجموعه آموزشی، میدجرنی ممکن است شامل آثار هنرمندان دارای حق چاپ باشد.[نیازمند منبع] برخی از هنرمندان، میدجرنی را به بی‌ارزش کردن آثار خلاقانه اصلی متهم کرده‌اند.[۱۱] شرایط خدمات میدجرنی شامل یک خط‌مشی حذف قانون کپی‌رایت هزاره دیجیتال است که به هنرمندان این امکان را می‌دهد که اگر فکر می‌کنند نقض حق تکثیر مشهود است، درخواست کنند آثارشان از مجموعه حذف شود.

صنعت تبلیغات به سرعت از ابزارهای هوش مصنوعی مانند میدجرنی، دال-ای و استیبل دیفیوژن استفاده کرده‌است. به گفته اد ایج (Ad Age)، ابزارهایی که به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌دهند محتوای اصلی را تولید و ایده‌های طوفان فکری سریع ایجاد کنند، فرصت‌های جدیدی مانند «تبلیغات سفارشی ایجاد شده برای افراد، روشی جدید برای ایجاد جلوه‌های ویژه یا حتی کارآمدتر کردن تبلیغات تجارت الکترونیک» را فراهم می‌کنند.[نیازمند منبع]

استفاده قابل توجه و بحث‌های پیرامون[ویرایش]

میدجرنی توسط مجله بریتانیایی اکونومیست برای عکس روی جلد ژوئن ۲۰۲۲ استفاده شد (که معمولاً برای پرداختن به یک رویداد مهم در دنیا استفاده می‌شود).[۱۲][۱۳] در ایتالیا، روزنامه پیشرو کوریره دلا سرا، کمیکی را منتشر کرد که توسط نویسنده ونی سانتونی (Vanni Santoni) با میدجرنی در اوت ۲۰۲۲ ایجاد شده بود.[۱۴] چارلی وارزل (Charlie Warzel) از میدجرنی برای تهیه دو تصویر از الکس جونز برای خبرنامه وارزل در مجله آتلانتیک استفاده کرد. استفاده از رویه تولید شده توسط هوش مصنوعی، مورد انتقاد افرادی قرار گرفت که احساس می‌کنند این رویه باعث از بین رفتن کسب و کار هنرمندان واقعی می‌شود. وارزل در مقاله‌ای دربارهٔ تصمیم خود برای استفاده از تصاویر تولید شده، اقدام خود را یک «اشتباه» خواند.[۱۵] برنامه هفته پیش امشب با جان اولیور شامل یک بخش ۱۰ دقیقه‌ای درون برنامه میدجرنی بود که در یک قسمت پخش شده در اوت ۲۰۲۲ نمایش داده شده‌است.[۱۶][۱۷]

یک تصویر ایجاد شده توسط میدجرنی به نام تئاتر اپرای فضایی (به فرانسوی: Théâtre d'Opéra Spatial‎) مقام اول را در مسابقه هنر دیجیتال در نمایشگاه ایالتی کلرادو در سال ۲۰۲۲ کسب کرد. جیسون آلن (Jason Allen)، نویسندهٔ اعلانی که باعث تولید تصویر تئاتر اپرای فضایی در میدجرنی شد، این تصویر را روی بوم چاپ کرد و با نام «جیسون ام. آلن به وسیله میدجرنی» در مسابقه شرکت کرد اما دیگر هنرمندان دیجیتال از شنیدن این خبر ناراحت شده بودند.[۱۱] آلن عذرخواهی نکرد و اصرار داشت که از قوانین مسابقه پیروی کرده‌است. داوران دو دسته نمی‌دانستند که میدجرنی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویر استفاده می‌کند، اگرچه بعداً گفتند که اگر این را می‌دانستند، به هر حال جایزه برتر را به آلن می‌دادند.[۱۸] این رویداد شبیه به اتفاقی بود که در سال ۱۹۵۸ در داستان کوتاه «ویژگی زیبایی» (Thing of Beauty) نوشته دیمن نایت شرح داده شده‌است. در این داستان، مردی از یک ماشین برای ایجاد تصویر برنده در یک مسابقه هنری استفاده می‌کند. همان‌طور که در واقعه کلرادو، داوران داستان متوجه نشدند که تصویر توسط ماشین ایجاد شده‌است.

در دسامبر ۲۰۲۲، از میدجرنی برای ایجاد یک کتاب کودکان تولید شده توسط هوش مصنوعی، در یک تعطیلات آخر هفته استفاده شد. این کتاب با عنوان آلیس و درخشش (Alice and Sparkle)، دختر جوانی را نشان می‌دهد که روباتی می‌سازد که دچار خودآگاهی می‌شود. خالق این کتاب، عمار ریشی (Ammaar Reeshi)، ساعت‌ها وقت صرف کرد تا درخواست‌های میدجرنی را تغییر دهد و صدها نتیجه تولید شده را رد کرد تا در نهایت ۱۳ تصویر برای کتاب انتخاب کند.[۱۹] هم محصول و هم فرایند، انتقاداتی را برانگیخت به طوری که یکی از هنرمندان نوشت: «مشکل اصلی… این است که این تصاویر، بر اساس کار هنرمندان آموزش دیده‌است. این خلاقیت‌ها و سبک‌های متمایز ما است که ایجاد کردیم، و رضایت ندادیم که مورد استفاده قرار گیرد.»

شکایت قضایی[ویرایش]

در ژانویه ۲۰۲۳، سه هنرمند سارا اندرسن، کلی مک‌کرنان و کارلا اورتیز شکایتی را برای نقض حق چاپ علیه استیبل دیفیوژن، میدجرنی و دوینت‌آرت تنظیم کردند و مدعی شدند که این شرکت‌ها با آموزش ابزارهای هوش مصنوعی بر روی پنج میلیارد تصویر که از وب برداشته‌اند، بدون رضایت هنرمندان اصلی، حقوق میلیون‌ها هنرمند را نقض کرده‌اند.[۲۰]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Huge "foundation models" are turbo-charging AI progress". The Economist. Retrieved 26 June 2022.
  2. Hertzmann, Aaron. "Give this AI a few words of description and it produces a stunning image – but is it art?". The Conversation (به انگلیسی). Retrieved 26 June 2022.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ @midjourney (July 12, 2022). "We're officially moving to open-beta! Join now at discord.gg/midjourney. **Please read our directions carefully** or check out our detailed how-to guides here: midjourney.gitbook.io/docs. Most importantly, have fun!" (Tweet). Retrieved August 31, 2022 – via Twitter. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «beta» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. Rose, Janus (July 18, 2022). "Inside Midjourney, The Generative Art AI That Rivals DALL-E". Vice.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Claburn, Thomas (August 1, 2022). "Holz, founder of AI art service Midjourney, on future images". The Register (به انگلیسی). Retrieved September 5, 2022. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «theregister-2022-08» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. Hachman, Mark (July 26, 2022). "Midjourney's enthralling AI art generator goes live for everyone". PCWorld (به انگلیسی). Retrieved September 5, 2022.
  7. Tweet from @Midjourney
  8. Tweet from @Midjourney
  9. "Midjourney v4 greatly improves the award-winning image creation AI". TechSpot (به انگلیسی). Retrieved 2022-11-17.
  10. insiyak (۲۰۲۴-۰۱-۰۹). «Midjourney Tutorial 2: Explore Midjourney Upscalling and Variations». Almoco (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۹.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ Gault, Matthew (August 31, 2022). "An AI-Generated Artwork Won First Place at a State Fair Fine Arts Competition, and Artists Are Pissed". Motherboard (به انگلیسی). Vice. Retrieved August 31, 2022. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «vice-2022-08» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  12. "How a computer designed this week's cover". The Economist. Retrieved 26 June 2022.
  13. Liu, Gloria (21 June 2022). "DALL-E 2 Made Its First Magazine Cover". Cosmopolitan. Retrieved 26 June 2022.
  14. "Su "La Lettura", Highsmith inedita e le città che mutano". Corriere della Sera.
  15. "I Went Viral in the Bad Way". Galaxy Brain (به انگلیسی). 2022-08-17. Retrieved 2022-08-31.
  16. SFGATE, Dan Gentile (August 16, 2022). "John Oliver is weirdly popular on this SF-based AI image app". SFGATE. Retrieved August 31, 2022.
  17. Brathwaite, Lester Fabian (August 29, 2022). "John Oliver marries a cabbage in ceremony officiated by Steve Buscemi on 'Last Week Tonight'". EW.com (به انگلیسی). Retrieved August 31, 2022.
  18. Roose, Kevin (September 2, 2022). "An A.I. -Generated Picture Won an Art Prize. Artists Aren't Happy". The New York Times. Retrieved September 2, 2022.
  19. Stokel-Walker, Chris (13 December 2022). "A Tech Worker Is Selling A Children's Book He Made Using AI. Professional Illustrators Are Pissed". BuzzFeed News. Retrieved 19 December 2022.
  20. James Vincent "AI art tools Stable Diffusion and Midjourney targeted with copyright lawsuit" The Verge, 16 January, 2023.

پیوند به بیرون[ویرایش]