لوئیجی لاواتسا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لوئیجی لاواتسا
زادهٔ۲۴ آوریل ۱۸۵۹
موریسنیو، استان تورین، ایتالیا
درگذشت۱۶ اوت ۱۹۴۹ (۹۰ سال)
موریسنیو، استان تورین، ایتالیا
ملیتایتالیایی
تبلیغات لاواتسا، واردات قهوه از هندوچین، حوالی سال ۱۹۰۰ میلادی

لوئیجی لاواتسا (ایتالیایی: Luigi Lavazza؛ ‏ تلفظ ایتالیایی: [luˈi:dʒi laˈvattsa]؛ ‏ ۲۴ آوریل ۱۸۵۹ – ۱۶ اوت ۱۹۴۹) کارآفرین و تاجر اهل ایتالیا بود که در سال ۱۸۹۵ میلادی، شرکت لاواتسا را در تورین پایه‌گذاری نمود.

او کارش را با یک خرید یک دکه بقالی در تورین (شمال ایتالیا) و خرده‌فروشی آغاز کرد.[۱] قیمت این مغازه ۲۶٬۰۰۰ لیر ایتالیا (۲۰ دلار آمریکا) بود. سپس به تهیه قهوه علاقه‌مند شد و با توجه به دانش و مهارت خاصی که در زمینه میزان ترکیب دانه‌های مختلف قهوه و نحوهٔ برشته‌کردن آنها داشت،[۲] در این کار موفق شد. از سال ۱۹۱۰ میلادی، او به عمده‌فروشی پرداخت و کسب و کارش را به کمک سه پسرش در خلال جنگ جهانی اول گسترش داد. دکهٔ بقالی او سپس از سال ۱۹۲۷ میلادی به یک فروشگاه مدرن مبدل شد و پس از فراز و نشیب‌هایی که به‌سبب تحریم اقتصادی جامعه ملل و وقوع جنگ جهانی دوم رخ داد، به یک شرکت تخصصی تهیه قهوه مبدل گردید. کمی بعد، نخستین لوگوی شرکت لاواتسا تهیه شد[۳] و تولید قهوهٔ این شرکت به ۱٬۰۰۰ تُن در سال رسید. لوئیجی در سال ۱۹۳۶ بازنشسته شد و در سال ۱۹۴۹ میلادی درگذشت. پس از او، خانواده‌اش طی نسل‌های متمادی خود را وقف تولید قهوه نموده‌اند و امروزه خود را پرچم‌دار بازار اسپرسو در کشور ایتالیا می‌دانند و در ۶۰ کشور، حضور فعال دارند.

منابع[ویرایش]

  1. "History of Lavazza". www.bluepod.com.au (به انگلیسی). Retrieved 2019-11-19.
  2. "Scheda Protagonista - Imprese".{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  3. Ruta, Francesco. "The Lavazza logo - History and evolution". Museo del Marchio Italiano (به انگلیسی). Archived from the original on 17 May 2021. Retrieved 2019-11-19.

پیوند به بیرون[ویرایش]