باریستا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یک باریستا در حال کار در کافی‌شاپی در آمریکای شمالی.

قهوه‌چی یا باریستا (به انگلیسی: Barista) به شخصی گفته می‌شود که در قهوه‌خانه نوشیدنی‌های با پایهٔ اسپرسو را آماده کرده و تحویل می‌دهد.[۱] هر چند این پیشه، پیشه رسمی ثبت نشده‌است، بیشتر کافی‌شاپ‌ها برای آنکه نشان دهند دارای دستگاه اسپرسو هستند، از این واژه استفاده می‌کنند. همه ساله مسابقات جهانی باریستا برای انتخاب تبحر آن‌ها برگزار می‌شود. این مسابقه برای نخستین‌بار در کشور نروژ پایه‌گذاری شد. باریستاها پس از پیروزی در کشور خود انتخاب و به مسابقه بین‌المللی اعزام می‌شوند.

باریستا به کسی گفته می‌شود که تخصصش قهوه بوده وبه صورت حرفه‌ای به آماده کردن قهوه‌های مختلف مشغول است. باریستا در اصل شخصی (خانم یا آقا) حرفه‌ای است که در کافه مسئولیت تهیه نوشیدنی‌های گرم و سرد بر پایه اسپرسو را بر عهده دارد. امروزه در بسیاری از کافه‌ها باریستا، نوشیدنی گرم و سرد بر پایه قهوه یا حتی غیر از آن را نیز تهیه می‌کند. لباس باریستاها معمولاً با یک ژاکت، جلیقه یا پیشبند (اپرون) از دیگر کارکنان کافه متمایز می‌شود. یک باریستای خوب باید به‌طور دقیق بداند که مثلاً برای تهیه یک شات اسپرسو با توجه به نوع قهوه، نوع روست (برشته) و نوع آسیاب آن، از چه مقدار دما و فشار آب و چه مدت زمانی باید استفاده کرد.

نگارخانه[ویرایش]

مهارت باریستا[ویرایش]

بسیاری از باریستاها به مهارت‌های خود بسیار افتخار می‌کنند و سال‌ها وقت خود را صرف ساختن تکنیک‌های خاص برای تهیه نوشیدنی‌های عالی می‌کنند. باریستاهای با تجربه‌تر اغلب وظیفه آموزش کارمندان جدید را بر عهده دارند. این آموزش می‌تواند از تهیه نوشیدنی‌های روزمره تا ایجاد نوشیدنی‌های تخصصی تا یادگیری نحوه استفاده از ماشین آلات پیچیده را شامل شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

مسابقات جهانی باریستا

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]