عباس نیلفروشان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عباس نیلفروشان
زاده۱۳۴۵ (۵۷–۵۸ سال)[۱]
اصفهان، ایران
وفاداریایران
شاخه نظامیسپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سال‌های خدمتاکنون–۱۳۵۹
درجهسرتیپ پاسدار[۲]
یگاننیروی زمینی
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ ایران و عراق
جنگ داخلی سوریه

عباس نیلفروشان (زادهٔ ۱۳۴۵ اصفهان) نظامی ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان معاون عملیات سپاه پاسداران فعالیت می‌کند. وی فعالیت نظامی را از سال ۱۳۵۹ در بسیج آغاز کرد، سپس به سپاه پاسداران پیوست و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود.

نیلفروشان از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران را برعهده داشت، در فاصله سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ به‌عنوان فرمانده دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۸ تاکنون نیز معاون عملیات سپاه پاسداران است. ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا در اقدامی مشترک عباس نیلفروشان به دلیل واکنش‌های وحشیانه‌شان به اعتراضات در ایران تحریم کردند.[۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

عباس نیلفروشان در سال ۱۳۴۵ در اصفهان زاده شد. او در سن ۱۴ سالگی به عنوان بسیجی داوطلب به جبهه‌های غرب و سپس جنوب رفت و در طول جنگ ایران و عراق با سمت‌های مختلفی در لشکر ۱۴ امام حسین و لشکر ۸ زرهی نجف اشرف نقش ایفا کرده‌است. از جمله: فرماندهی دسته، فرماندهی گروهان، فرماندهی گردان، فرماندهی محور و معاونت عملیات لشکر ۸ نجف در زمان فرماندهی احمد کاظمی. وی پیش‌تر معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه، فرماندهی دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه، جانشینی فرمانده کل سپاه در قرارگاه امام حسین، معاونت اجرایی سپاه و جانشینی معاونت عملیات سپاه در زمان معاونت سرتیپ محمدرضا زاهدی را در کارنامه نظامی خود داشته‌است. وی از سال ۱۳۹۸ تاکنون معاونت عملیات سپاه را برعهده دارد.[۴] او همچنین سابقه ۵ سال حضور در لبنان و سوریه را در کارنامه خود دارد.

نیلفروشان بعد از اتمام جنگ، تحصیل خود را ادامه داد و هم‌اکنون با مدرک دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه امام حسین در همین دانشگاه با رتبه دانشیاری از اعضای هیئت علمی می‌باشد و در دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه امام حسین نیز تدریس می‌کند. وی همچنین نویسنده کتاب‌های بالامبو، دکترین جنگ‌های نوظهور، دکترین نظامی با رویکرد جنگ ناهمگون و دفاع در اندیشه امام خمینی می‌باشد.

تحریم‌ها[ویرایش]

  • ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا در اقدامی مشترک ۱۴ تن از مقام‌های کشوری و لشکری و سه نهاد جمهوری اسلامی از جمله عباس نیلفروشان به دلیل واکنش‌های وحشیانه‌شان به اعتراضات در ایران، داشتن مسئولیت مستقیم در سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز و دستگیری معترضان مسالمت‌جو، از جمله در استان سیستان و بلوچستان تحریم کردند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. سید محمد طاهری؛ مهدی بختیاری (۲۶ شهریور ۱۳۹۸). «معاون عملیات سپاه: سپاه قدرت پیشران مقاومت مستضعفین است/ قواعد پیروزی بر دشمن را می‌شناسیم». خبرگزاری تسنیم.
  2. «سردار نیلفروشان: اروپایی‌ها با مهره سوخته منافقین بازی نکنند». خبرگزاری فارس. ۶ خرداد ۱۴۰۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «تحریم مقامات و نهادهای ایرانی مرتبط با ادامه سرکوب اعتراضات، سانسور، و اذیت و آزار در زندان». United States Department of State. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۶.
  4. «سردار «عباس نیلفروشان» معاون عملیات سپاه شد». خبرگزاری دانشجو. ۱۶ تیر ۱۳۹۸.
مناصب نظامی
پیشین:
سعید سلیمانی
معاون عملیات نیروی زمینی سپاه سپاه پاسداران
۱۳۸۶–۱۳۸۴
پسین:
؟
پیشین:
؟
فرمانده دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران
۱۳۹۳–۱۳۸۹
پسین:
بهرام حسینی مطلق
پیشین:
محمدرضا زاهدی
معاون عملیات سپاه پاسداران
اکنون–۱۳۹۸
در حال تصدی