بهرام حسینی مطلق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بهرام حسینی مطلق
وفاداریایران
شاخه نظامیسپاه پاسداران انقلاب اسلامی
درجهسرتیپ پاسدار
فرماندهیسپاه سیدالشهدا
سپاه امام حسن البرز
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ ایران و عراق

بهرام حسینی مطلق نظامی ایرانی است، که هم‌اکنون به‌عنوان فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران فعالیت می‌کند،[۱] همچنین ریاست اداره طرح عملیات امنیتی و انتظامی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده دارد.[۲] وی در خلال جنگ ایران و عراق از اعضای سپاه پاسداران بود.

حسینی مطلق از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ فرمانده سپاه سیدالشهدا بود و در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ فرماندهی سپاه امام حسن البرز را برعهده داشت.[۳] ۱۳ آوریل ۲۰۱۱ اتحادیه اروپا وی را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته، تحریم کرد.[۴]

سوابق اجرایی[ویرایش]

بهرام حسینی مطلق در اسفند ماه سال ۱۳۸۸، جانشین علی فضلی و فرمانده سپاه سیدالشهدا استان تهران شد.[۵] در آبان ماه ۱۳۹۰، سرتیپ‌دوم پاسدار علی نصیری به عنوان جانشین بهرام حسینی مطلق فرمانده سپاه سیدالشهدا استان تهران معرفی شد و حسینی مطلق به فرماندهی سپاه امام حسن البرز منصوب گردید.[۶] بهرام حسینی مطلق در اردیبهشت ۱۳۹۳، از فرماندهی سپاه امام حسن مجتبی استان البرز تودیع و استاد حسینی به عنوان فرمانده سپاه استان البرز معارفه گردید.[۷]

سرکوب معترضان انتخابات ۱۳۸۸[ویرایش]

بهرام حسینی مطلق، اردیبهشت ماه ۱۳۹۰، در مراسم تودیع و معارفه مسئولان نمایندگی ولی فقیه در سپاه سیدالشهدا گفت: «سپاه سیدالشهدا قبل از تفکیک یکی از سپاه‌های محوری بود و در جریان فتنه سال ۸۸ خوش درخشید.» فرمانده وقت سپاه سیدالشهدا ادامه داد: «عملکرد این سپاه مورد تأیید مسئولان قرار گرفت و دشمنان با وجود این سپاه احساس خطر کردند و نام آن را در لیست سی و دو گزینه‌ای خود ثبت کردند». بهرام حسینی مطلق در طی این مصاحبه افزود: «دشمنان در ارتباط با سپاه سیدالشهدا اذعان داشتند که این سپاه نقش کلیدی در سرکوب فتنه ۸۸ داشته‌است.[۸]»

تحریم اتحادیه اروپا[ویرایش]

اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله بهرام حسینی مطلق را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد.[۹]

نقض حقوق بشر[ویرایش]

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، بهرام حسینی مطلق به واسطه فرماندهی لشکر سپاه سیدالشهدا استان تهران، به دلیل نقش کلیدی این لشکر در سازماندهی سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ مورد تحریم قرار گرفته‌است[۱۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فرمانده دانشگاه دافوس سپاه: انقلابی عمل کردن مسئولان در دوره تحریم موجب رشد می‌شود». ایرنا. ۲ آذر ۱۳۹۷.
  2. «رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح: در "مدیترانه، اقیانوس اطلس و دریای سرخ" حضور مقتدارنه داریم». ۳ مهر ۱۴۰۰.
  3. «آمادگی دانشگاه امام حسین برای تبادل استاد و دانشجو با پاکستان». خبرگزاری دفاع مقدس. ۲۰ اسفند ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۰۸ شهریور ۱۳۹۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  4. «پلیس ضد شورش در اوین و تهدید زندانیان بند ۳۵۰ :اینجا را کهریزک دوم می‌کنیم». وب گاه خبری تحلیلی کلمه. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۴ شهریور ۱۳۹۴.
  5. «انتصاب سردار حسینی مطلق به عنوان فرمانده سپاه سیدالشهداء استان تهران». روزنامه کیهان. ۰۴ اسفند ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۰۸ شهریور ۱۳۹۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. «سردار نصیری فرمانده سپاه سیدالشهدا شد». مشرق نیوز. ۱۷ آبان ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۱۰ شهریور ۱۳۹۴.
  7. «بهترین مدیران اجرایی کشور در سپاه تربیت شده‌اند/ معارفه سردار استاد حسینی به عنوان فرمانده سپاه استان البرز». خبرگزاری مهر. ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۱۰ شهریور ۱۳۹۴.
  8. «سپاه سیدالشهدا در فتنه 88 خوش درخشید». خبرگزاری فارس. 225 اردیبهشت 1390. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در 10 شهریور 1394. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. «حضور پررنگ اعضای دولت احمدی‌نژاد در فهرست جدید تحریم‌های انگلیس». باشگاه خبرنگاران جوان. ۲۸ فروردین ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۱۰ شهریور ۱۳۹۴.
  10. «فهرست تازه مقام‌های تحریم‌شده ایرانی توسط اتحادیه اروپا». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۵ فروردین ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۱۰ شهریور ۱۳۹۴.
مناصب نظامی
پیشین:
علی فضلی
فرمانده سپاه سیدالشهدا
۱۳۹۰–۱۳۸۸
پسین:
علی نصیری
عنوان جدید فرمانده سپاه امام حسن البرز
۱۳۹۳–۱۳۹۰
پسین:
علی استادحسینی
پیشین:
عباس نیلفروشان
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران
اکنون–۱۳۹۳
در حال تصدی
پیشین:
عبدالله عراقی
رئیس اداره عملیات امنیتی و انتظامی ستاد کل نیروهای مسلح
اکنون–۱۳۹۹
در حال تصدی