طلب آمرزش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«طلب آمرزش»
اثر صادق هدایت
کشورایران
زبانفارسی
ژانر(ها)داستان کوتاه
انتشار
ناشرمطبعهٔ روشنایی
نوع رسانهکتاب
تاریخ نشر۱۳۱۱ خورشیدی
گاه‌نگاری
مجموعهسه قطره خون
→ پس از
آینه شکسته
پیش از ←
لاله

«طلب آمرزش» داستان کوتاهی از نویسندهٔ ایرانی، صادق هدایت است که بار نخست در ۱۳۱۱ خورشیدی همراه با ده داستان کوتاه دیگر در مجموعه‌داستان سه قطره خون در تهران منتشر شد.[۱]

خلاصهٔ داستان[ویرایش]

داستان با توصیف‌های هدایت از بیابان آغاز می‌شود. پس از آن بخشی از زندگی عزیزآقا[یادداشت ۱] را از زبان خودش می‌خوانیم. او که در آغاز با شوهرش (گداعلی) زندگی خوبی داشته‌است، به دلیل بچه‌‌دار نشدن، و به خواست شوهرش، مقدمهٔ ازدواج او و خدیجه را فراهم می‌کند. حسادت او نیز از همین جا آغاز می‌شود. عزیزآقا دو فرزند پسر هوویش و سپس خودِ او را می‌کشد. او اکنون برای طلب آمرزش همراه با پسر هوویش که او را ننه صدا می‌کند، به سفر زیارتی آمده‌است.

نقدها[ویرایش]

به‌گفتهٔ آیتی و اکبری، هدایت حسادت و پیامدهای آن را به خوبی در داستان نشان داده است و این احساس نه تنها مضمون اصلی داستان است، بلکه مهم‌ترین نقش را در پیشبرد خط سیر داستان ایفا می‌کند.[۲] آن‌ها تلاقی حسادت و شرمساری در پایان داستان را قابل توجه دانسته‌اند.[۳]

یادداشت[ویرایش]

  1. آیتی و اکبری عزیزآقا را یک اشتباه چاپی دانسته‌اند. به‌گفتهٔ آن‌ها منظور هدایت آغا بوده است که پسوندی در نام برخی از خانم‌های سیده است.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • بهارلوییان، شهرام؛ اسماعیلی، فتح‌الله (۱۳۷۹). شناخت‌نامهٔ صادق هدایت. تهران: قطره. ص. ۶۳۵. شابک ۹۶۴-۳۴۱-۰۸۰-۳.
  • آیتی, اکرم; اکبری, نجمه (2016-06-29). "پرتال جامع علوم انسانی - تحلیل نشانه- معناشناختی احساس حسادت در داستان «طلب آمرزش» اثر صادق هدایت". ensani.ir. Retrieved 2017-04-23.

پیوند به بیرون[ویرایش]