قاسم بهرامی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شیدای همدانی)
قاسم بهرامی
محل زندگیمشهد
تخلصشیدای همدانی
زمینه کاریشعر، موسیقی
ملیتایرانی

قاسم بهرامی ملقب به شیدای همدانی، شاعر منتقد ایرانی اهل همدان و ساکن مشهد است.[۱][۲] او تا پیش از دستگیری، شعرهای خود و سایر شاعران را همزمان با نواختن موسیقی، به‌صورت تصویری در صفحات شخصی خود، در اینستاگرام، توئیتر و تلگرام منتشر می‌کرد.[۳]

شعرها[ویرایش]

شعرهای شیدای همدانی، اغلب علیه حکومت جمهوری اسلامی هستند. او شعری در نقد سید علی خامنه‌ای سرود و در هنگام خواندن آن، عکس وی را آتش زد که یکی از دلایل دستگیری او بیان شده‌است.[۴]

دستگیری[ویرایش]

قاسم بهرامی در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ توسط عوامل حکومت جمهوری اسلامی در مشهد، دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.[۳][۵] گفته می‌شود او به‌دلیل به آتش کشیدن تصویر سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده‌است.

واکنش‌ها[ویرایش]

بازداشت بهرامی از سوی بسیاری از کاربران توئیتر، مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفت و بارها جهت حمایت از او طوفان توییتری به راه افتاد.[۶] برخی از شخصیت‌ها و افراد سرشناس نیز، از وی حمایت کرده و خواستار آزادی او شدند.[۷]

شاهزاده رضا پهلوی ولیعهد ایران، با انتشار یک توئیت خواستار آزادی شیدای همدانی و توماج صالحی خواننده رپ اعتراضی شد.[۷] وی در حساب توئیتر خود نوشت:

آثار توماج صالحی و شیدای همدانی، تبلور هنری اعتراضات سراسری است، و محبوبیت‌شان، نشانه فراگیری گفتمان براندازی

شهبانو فرح پهلوی، در پیامی، حمایت خود را از شیدای همدانی اعلام کرد و خواستار آزادی وی شد.[۸] وی در قسمتی از پیام خود نوشت:[۹]

بالاخره نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.

سام رجبی ورزشکار و فعال سیاسی در این رابطه نوشت:

تصور کن اگر مثل او هزاران باشد. در رساندن صدایش کوتاهی نکنیم.

شاهین نجفی خواننده و ترانه‌سرای ایرانی نیز در توئیتی به بازداشت توماج صالحی و شیدای همدانی، واکنش نشان داد و نوشت:[۱۰]

دشمنان مسلط بر ایران عزیز، فرزندان میهن را در بند و در سلاخ‌خانهٔ خود به خون می‌کشند. باید با حفظ فاصله از جریان‌های سوءاستفاده‌گر از حقوق حقهٔ شهروندان دربند دفاع کرد. سکوت در برابر جنایت همدستی است.

آزادی موقت[ویرایش]

پس از حدود دو ماه بی‌خبری از محل نگهداری، وضعیت سلامتی و همچنین علت بازداشت او، شیدای همدانی در ۲۳ آبان ۱۴۰۰ با تأمین وثیقه و به‌طور موقت آزاد شد.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. «در ادامهٔ بازداشت و فشار بر معترضان، شیدای همدانی شاعر در مشهد بازداشت شد». کیهان لندن. ۲۰۲۱-۰۹-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۱۹.
  2. «نگرانی‌ها از بی‌خبری دربارهٔ «شیدای همدانی»، شاعر مخالف حکومت بعد از بازداشت». ir-voanews-com.cdn.ampproject.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۱۳.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ لندن، کیهان (۲۰۲۱-۱۱-۱۵). «قاسم بهرامی معروف به «شیدای همدانی» با سپردن وثیقه آزاد شد». KayhanLondon کیهان لندن. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۹.
  4. ««شیدای همدانی» در پی انتشار این ویدیو از آتش زدن عکس «خامنه ای» دستگیر شد+ویدیو». بالاترین. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۱۳.
  5. ««شیدای همدانی» در پی انتشار این ویدیو از آتش زدن عکس «خامنه ای» دستگیر شد+ویدیو». بالاترین. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۱۹.
  6. لندن، کیهان (۲۰۲۱-۱۱-۱۵). «قاسم بهرامی معروف به «شیدای همدانی» با سپردن وثیقه آزاد شد». KayhanLondon کیهان لندن. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۹.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «تداوم اعتراض‌ها به بازداشت توماج صالحی خواننده رپ در ایران». BBC News فارسی. ۲۰۲۱-۰۹-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۱۹.
  8. «پیام شهبانو فرح پهلوی دربارهٔ بازداشت شیدای همدانی». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۱-۰۹-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  9. «شهبانو فرح پهلوی در واکنش به بازداشت «شیدای همدانی»: نور بر تاریکی پیروز خواهد شد». ir.voanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  10. لندن، کیهان (۲۰۲۱-۰۹-۱۶). «در ادامهٔ بازداشت و فشار بر معترضان، شیدای همدانی شاعر در مشهد بازداشت شد». KayhanLondon کیهان لندن. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۹.
  11. مدنی، گزارشگر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و (۲۰۲۱-۱۱-۱۴). «قاسم بهرامی، معروف به «شیدای همدانی» با تودیع قرار وثیقه از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در مشهد آزاد شد». کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۹.

۱.http://akhr.ir/8775668