شاهزاده تاریکی (مانوی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در کیهان‌شناسی مانوی، جهان تاریکی که در یک خواست شهوانی برای آمیختن با نور، به جهان نور تاخت، توسط پنج آرکون شرور (دیو، اژدها، عقاب، ماهی و شیر) اداره می‌شود که با هم شاهزاده تاریکی را تشکیل می‌دهند.[۱] پدر عظمت با برانگیختن تعدادی از موجودات، که خود را قربانی می‌کنند و توسط شاهزاده تاریکی جذب می‌شوند، از حمله جلوگیری می‌کند. با این حال، با فریب پدر عظمت، هستی اکنون به نور جذب شده توسط آن‌ها بستگی دارد.[۱] برای جلوگیری از بازگشت ذرات نور به مبدأ الهی خود، آنها با زایش دو موجود اهریمنی با آن مقابله می‌کنند: ساکلا و نبروئل. شاهزاده تاریکی به عنوان برابر نهاد شدید نور ناب، نمی‌تواند از هیچ بیافریند، بلکه فقط با جفت‌گیری می‌تواند بیافریند.[۱]

شرک و ثنویت[ویرایش]

آگوستین قدیس که از آیین مانوی به مسیحیت گروید، مانویان را به دلیل شرک و بت‌پرستی مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت که مانویان به دلیل کیهان‌شناسی دوگانه خود به دو خدای متفاوت معتقدند. اسقف مانوی فاستوس از مایلو، با بیان اینکه کاتولیک‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که شاهزاده جوهری الهی دارد، از مانویت دفاع می‌کند؛ در حالی که در واقع، شاهزاده تاریکی هیچ ویژگی مشترکی با الهی بودن ندارد، بنابراین آیین مانوی خدایان متعدد را پرستش نمی‌کند و بلکه یک خدای واقعی را پرستش می‌کند.[۲] هر دوی آنها دو اصل متفاوت هستند: اگرچه همیشه وجود دارند، اما به وضوح متمایز هستند. تنها ذرات نور درون انسانها هم جوهر خداوند یکتا هستند.

نام‌های جایگزین[ویرایش]

مبلغان مانوی نام شاهزاده تاریکی را بسته به مخاطب تنظیم می‌کردند. در مورد مسیحیان معمولاً از نام شیطان استفاده می‌کردند. در رابطه با اسلام، تعبیر ابلیس القدیم (ابلیس باستان) را می‌توان یافت، اما از آن به عنوان الشیطان نیز یاد می‌شود.[۳] در مانویت ایرانی به او اهریمن می‌گفتند. در ترکی قدیم به او šmnw می‌گویند.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ The Gnostic Bible: Revised and Expanded Edition (به انگلیسی). به کوشش Willis Barnstone. Marvin Meyer. p. ۵۷۵–۵۷۷.{{cite book}}: نگهداری CS1: سایر موارد (link)
  2. Augustine and Manichaean Christianity Selected Papers from the First South African Conference on Augustine of Hippo, University of Pretoria, 24-26 April 2012 (به انگلیسی). به کوشش Johannes van Oort. p. ۲۱۰. {{cite book}}: line feed character in |عنوان= at position 38 (help)نگهداری CS1: سایر موارد (link)
  3. Foundation، Encyclopaedia Iranica. «ĀSRĒŠTĀR». iranicaonline.org (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۷.
  4. Foundation، Encyclopaedia Iranica. «MANICHEISM iii. THE MANICHEAN PANDAEMONIUM». iranicaonline.org (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۷.

جستارهای وابسته[ویرایش]