سیه‌نا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سیه‌نا یا سی‌یِنا ( ‎/siˈɛnə/‎ see-EN ، ایتالیایی: [ˈsjɛːna] (دربارهٔ این پرونده شنیدن)

شهری در توسکانی ایتالیا است. این مرکز استان سیه‌نا است .

مرکز تاریخی سیینا توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی اعلام شده است.[۱] این کشور یکی از پر بازدید ترین جاذبه های گردشگری کشور با بیش از 163،000 ورود بین المللی در سال 2008 است.[۲] سیینا به دلیل غذاهای خود ، هنر ، موزه ها ، منظره قرون وسطایی و پالیو مشهور است ، یک مسابقه اسب در سال دو بار برگزار می شود.

گدر Siena Duomo . طبق افسانه ای Siena توسط Senius و Aschius ، دو پسر Remus تاسیس شد. هنگامی که آنها از رم گریختند ، مجسمه گرگ شی را به سیینا بردند که به نمادی از شهر تبدیل شد.

سیه‌نا، مانند سایر اهل توسکانی شهرهای تپه، برای اولین بار در زمان اتروسک حل شد (ج. 900-400   قبل از میلاد مسیح) هنگامی که در قبیله ای به نام سینا سکونت داشت.

Etruscans قبیله ای از افراد پیشرفته بودند که شکل و ظاهر مرکزی ایتالیا را برای بازیابی زمین های قبلی غیرمسئول تغییر می دادند ، و عرف آنها از ساخت شهرک های خود در قلعه های مرتفع تپه حمایت می کردند. شهری رومی به نام siena julia در زمان امپراتور آگوستوس در این مکان بنا شد . برخی از باستان شناسان ادعا می کنند که سیینا برای یک دوره توسط یک قبیله گالی به نام Senones کنترل می شد . [نیازمند منبع]

طبق افسانه محلی ، سینا توسط Senius و Aschius ، دو پسر Remus و برادرزاده رومولوس تأسیس شد و پس از آنها روم نامگذاری شد. ظاهرا پس از قتل پدر توسط رومولوس، آنها از رم فرار کردند، با توجه به آنها مجسمه او گرگ شیر خوار نوزادان ( گرگ کاپیتول ) درست شد، که در نتیجه ی تصاحب نماد برای شهر است.

برخی ادعا می کنند که نام Siena از Senius گرفته شده است. سایر etymologies این نام را از نام خانوادگی Etruscan Saina ، نام خانوادگی رومی Saenii یا کلمه لاتین Senex "قدیمی" به دست آمده .

جغرافیا[ویرایش]

Siena در بخش مرکزی توسکانی واقع شده است ، در وسط منظره وسیع کوهستانی بین دره رودخانه اربیا (جنوب) ، دره مرس (جنوب غربی) ، دره السا (شمال) ، تپه های Chianti (شمال شرقی ) ، Montagnola Senese (غرب) و کرت Senesi (جنوب شرقی).

این شهر در 322 متر از سطح دریا فاصله دارد.

داده‌های اقلیم {{{location}}}
ماه ژانویه فوریه مارس آوریل مه ژوئن ژوئیه اوت سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر سال
[نیازمند منبع]
کلیسای جامع Siena
داخل کلیسای جامع Siena.
نما از Palazzo Pubblico (شهربازی) در روزهای پالیو .
piazza salimbeni
خیابان های قدیمی Siena.
Basilica of San Domenico
A view of Siena from the Torre del Mangia

اقتصاد[ویرایش]

فعالیت های اصلی گردشگری ، خدمات ، کشاورزی ، صنایع دستی و صنعت نور است.

ورزش ها[ویرایش]

سیینا از یک سنت دیرینه در ورزش برخوردار بوده است. بسکتبال و فوتبال شاید محبوب ترین در سینا باشد ، اما سایر ورزش ها مانند راگبی و دو و میدانی نیز تمرین می شود.

  1. "Historic Centre of Siena". UNESCO World Heritage Centre. 3 December 2009. Retrieved 19 June 2012.
  2. "Euromonitor Internationals Top City Destinations Ranking > Euromonitor archive". Euromonitor.com. 12 December 2008. Retrieved 9 April 2010.