سمند سورن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سورن
تصاویر بیرونی سورن
دید کلی
گونهسدان
شرکتایران خودرو
تولید۱۳۸۶–۱۳۹۹ (معمولی)
۱۳۹۹–۱۴۰۲ (پلاس)
مدل سال۲۰۰۷ تا ۲۰۲۳
مونتاژتهران، ایران
تبریز، ایران
طراحایران خودرو
بدنه و شاسی
کلاسسدان
شکل بدنه۴ در سدان
طرح‌بندیموتور جلو-محور جلو
خودروهای وابستهسمند، دنا، سورن پلاس
پیشرانه
موتورEF7
EF7 TC توربوشارژ
XU7 [موتور tu5 در نسخه‌های صادراتی]
گنجایش۶۳ لیتر
جعبه‌دنده۵ دنده دستی
ابعاد
فاصله بین محورها۲۶۷۱ میلی‌متر
درازا۴۵۳۴ میلی‌متر
پهنا۱۷۲۰ میلی‌متر
بلندی۱۴۶۰ میلی‌متر
وزن خالصئی‌ال‌ایکس EF7 حدود ۱۲۵۷ کیلوگرم
ئی‌ال‌ایکس L3 حدود ۱۲۲۰ کیلوگرم[۱]
گاه‌شمار
پیشینسمند
پسیندنا، سورن پلاس

سورِن مدل تغییر شکل یافتهٔ سمند معمولی X7 و سمند LX است. این خودرو نخستین بار در ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ه‍.ش توسط گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد (دو سال پس از ارائه سمند معمولی توسط ایران خودرو). تفاوت ظاهری این خودرو با سمند معمولی، طراحی بیرونی بدنه و آپشن‌ها قابل سفارش داشبورد جدید ستون فرمان تلسکوپی است که در صورت تصادف از داخل جمع شده و مانع از آسیب دیدن راننده می‌شود، کمتر وارد شدن صدا موتور به داخل اتاق، داشتن ۱ ایربگ در سورن معمولی و دو ایربگ در مدل ELX، تنظیم گودی کمر صندلی‌ها جلو علاوه بر ۵ تنظیم دیگر موجود در مدل LX، تنظیم نور چراغ‌ها جلو توسط کلید از داخل، تنظیم مقدار نور صفحه کیلومتر و داشبورد، سامانه تهویه مطبوع خودکار، صندلی‌ها مدل سریر، تیوتر بلندگوها جلو، بدنه نسبت به سمند معمولی تقویت شده، چراغ‌ها عقب LED، آیینه‌های بغلی مجهز به راهنمایLED، سنسور دنده عقب، مجهز به چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب و…، ترمز ABS مجهز به EBD و حداقل داشتن تمام امکانات سمند LX می‌باشد

وزن سورن تیپ یک هزار و ۲۲۰ کیلوگرم، طول آن ۴ و نیم متر، عرض آن ۱/۷ متر و ارتفاع آن ۱/۴ متر است و ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۵۰۰ لیتر است. موتور سورن تیپ یک XU7JPL۳ بوده و دارای ۴ سیلندر است. حجم موتور این خودرو هزار و۷۶۱ سی سی و حداکثر توان آن۱۰۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن ۱۵۳ نیوتن بر متر است. رینگهای این خودرو آلومینیمی یا فولادی ۱۵ اینچ (مانند L90 , زانتیا و پارس ELX) می‌باشد. این خودرو در نسخه‌های صادراتی مدل ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ از موتور tu5 سود می‌برد.

نام[ویرایش]

سورِنا به معنای نام یکی خاندان‌های کهن ایرانی است.[۲]

طراحی[ویرایش]

طراحی داخلی[ویرایش]

طراحی کابین تفاوت‌هایی با سمند معمولی دارد و چیدمان قسمت مرکزی کنسول جلو تغییر کرده و بیشتر ادوات کابین در قابی عمودی قرار گرفته‌است. رنگ‌بندی تیره کابین نیز زیبا و همه پسند است. می‌توان کیفیت کابین را در رده متوسطی ارزیابی کرد. فضای کابین و صندوق بار سمند نیز برای همه ثابت شده و کاملاً به درد استفاده خانوادگی و سفرهای چندنفره می‌خورد.[۳]

طراحی خارجی[ویرایش]

طراخی خارجی سورن دچار تغییرات خوبی شده‌است. در این خودرو چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده و با وجود چراغ‌های LED نمای به روز تری (نسبت به سمند LX و سمند X7) دارد. سپرها نیز با نمای کلی خودرو هماهنگ هستند. درها با مدل‌های دیگر سمند برابر است.

مدل‌ها[ویرایش]

سورن ئی‌ال‌ایکس، نمای پشت
سورن ئی‌ال‌ایکس، نمای پهلو

سورن[ویرایش]

این مدل با داشبورد سمند معمولی عرضه شد. این مدل اولین نسخه از سمند سورن است که در سال ۱۳۸۵ به بازار عرضه شد و در سال ۱۳۹۱ تولید این مدل متوقف شد.

سورن ئی‌ال‌ایکس ELX[ویرایش]

این مدل در سال ۱۳۹۰ عرضه شد. این مدل هم با موتور L3 و هم با موتور EF7 تولید شده‌است. در سال ۱۳۹۵ داشبورد این خودرو تغییراتی کرد. این مدل سپس در سال ۱۳۹۹ تولیدش متوقف شد و سورن پلاس جایگزین این خودرو شد.

سورن ئی‌ال‌ایکس EF7 TC (توربوشارژر)[ویرایش]

این نسخه به یک توربوشارژر مجهز شده‌است. این پیشرانه ۱٫۷ لیتری توان تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت را دارد که تقریباً با قدرت یک مزدا ۳ با موتور ۲ لیتری برابر است. هم چنین گشتاور تولیدشده نیز ۲۱۵ نیوتن متر است. شتاب‌گیری سورن توربو در دنده یک و از دور ۲۰۰۰ به بعد، رنگ و بوی متفاوتی با سمند معمولی دارد. چرا که توربو از دور ۲۲۰۰ وارد مدار می‌شود. البته در سربالایی‌ها شاهد کمی افت کشش هستیم و برای استفاده از حداکثر قدرت، موتور باید در دور بالا نگه داشته شود. قطعات این پیشرانه توربو نسبت به یک EF7 عادی مورد بهینه‌سازی قرار گرفته و بازطراحی شده‌است. هم چنین پیشرانه با توجه به کیفیت سوخت کشور طراحی شده تا درگیر مشکل‌هایی که خودروهای توربو با بنزین بی کیفیت دارند (ناک زدن و خودسوزی) نشود. افزون بر اینها تغییراتی در ضرایب دنده‌ها داده شده و سامانه ترمز نیز مورد بازنگری قرار گرفته‌است؛ ولی با این حال که ایران خودرو ادعا می‌کند سامانه توربو این ماشین سازگار با بنزین بی کیفیت است و برخی مشخصات موتوری نسبت به EF7 معمولی نظیر رینگ پیستون‌ها و نسبت تراکم تغییر کرده ولی هنوز مشکلاتی از قبیل مشکلات منیفولد، مشکل آسیب به پره‌های توربو و همچنین روغن ریزی از شفت آن در کارکردهای پایین در این خودرو مشاهده می‌شود به علاوه بوست توربو علی‌رغم توان بیشتر پیشرانه روی PSI 5.5 قرار گرفته تا ضرایب اطمینان بیشتر و استهلاک پیشرانه کم‌تر شود.[۳] این خودرو با کدهای زیر عرضه شد:[۴]

سورن پلاس[ویرایش]

نمای جلو
نمای عقب

سورن پلاس به عنوان جدیدترین ویرایش فیس‌لیفت سمند سورن در زمستان ۱۳۹۸ شمسی (۲۰۲۰ میلادی) به‌طور رسمی توسط شرکت ایران خودرو رونمایی شد. نمای بیرونی سمند سورن پلاس در گرافیک چراغ‌هایش مورد فیس لیفت قرار گرفته و درب‌های جانبی مشابه خودرو دنا است. جلوپنجره به رنگ مشکی براق درآمده و اسپویلر عقب بر روی صندوق اضافه شده‌است. در طراحی داخل کابین نیز طراحی قطعات دکوراتیو داشبورد و رودری‌ها تغییر کرده و به طرح فیبرکربن تیره تبدیل شده‌اند. این مدل جدید علاوه بر امکانات مدل‌های پیشین به تجهیزات جدیدتری همچون کروز کنترل و کامپیوتر سفری مجهز شده‌است. این خودرو جایگزین سورن‌های قبلی شده و در حال حاضر تنها این فیس لیفت تولید می‌شود.[۵]این مدل با موتور EF7 تنفس طبیعی اما اینبار با استاندارد یورو ۵ عرضه شد.

سورن پلاس دوگانه سوز با موتور EF7 در سال ۱۴۰۱ تولید و به بازار عرضه شد. سورن پلاس دوگانه سوز از یک مخزن گاز CNG به گنجایش ۱۰۰ لیتر استفاده می‌کند و گفتنی است که به دلیل استفاده از دریچه گاز سیمی برخلاف تمام تیپ‌های تکسوز فاقد کروز کنترل است. گنجایش باک سوخت سورن پلاس معمولی ۶۳ لیتر است؛ اما این رقم در نسخه دوگانه سوز به ۶۰ لیتر رسیده و از کپسول گاز هم استفاده می‌شود. حجم صندوق عقب هم از ۵۰۰ لیتر در نسخه معمولی، به ۳۵۰ لیتر در نسخه دوگانه سوز رسیده‌است.[۶]

در اواخر پاییز ۱۴۰۲، سمند سورن پلاس با موتور XU7P به بازار عرضه شد که موتور این خودرو همان موتوری است که در خودروهای وانت آریسان ۲، پژو پارس استفاده شده است که قدرت ۹۸ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن‌متر می‌تواند تولید کند. این خودرو قرار است جایگزین خودروی پژو پارس شود.

پانویس[ویرایش]

  1. «مشخصات سورن در سایت ایران خودرو». ایران خودرو. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «خودروی ملی چهره عوض کرد». خبرگزاری فارس. ۱۸ بهمن ۱۳۸۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۸ دسامبر ۲۰۰۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «با 40 میلیون تومان؛ پژو پارس TU5 بخریم یا سورن EF7 توربو؟». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۶-۲۱.
  4. «معرفی و مشخصات کامل سورن ELX جدید با موتور توربو / کلاس 58202». www.iranjib.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۶.
  5. «سورن پلاس». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۳ ژانویه ۲۰۲۳.
  6. https://khodrom.ir/the-difference-between-soren-plus-and-dual-fuel-soren-plus/

پیوند به بیرون[ویرایش]