سانحه قطار مشهد به یزد

مختصات: ۳۳°۱۵′شمالی ۵۶°۳۱′شرقی / ۳۳٫۲۵°شمالی ۵۶٫۵۱°شرقی / 33.25; 56.51
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سانحه قطار مشهد به یزد
تاریخ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
زمان۵:۲۲ صبح (به وقت ایران)
موقعیتبلوک عباس‌آباد - ریزو
مختصات۳۳°۱۵′شمالی ۵۶°۳۱′شرقی / ۳۳٫۲۵°شمالی ۵۶٫۵۱°شرقی / 33.25; 56.51
کشورایران پرچم ایران
خط آهنمشهد-یزد
نوع برخورداز خط خارج شدن
علتبرخورد با بیل مکانیکی
آمار
قطارها۱
درگذشتگان14 نفر[۱]
مجروحان۸۶ نفر

سانحهٔ قطار مشهد به یزد صبح روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه مزینو در ۵۰ کیلومتری طبس رخ داد.[۲] علت این حادثه برخورد قطار با بیل مکانیکی بر سر راه و خطای انسانی رانندهٔ قطار بود.[۳] این قطار ۳۴۸ مسافر داشت. در این سانحه ۱۴ نفر کشته و ۸۶ نفر مصدوم شدند.[۴][۵]

شرح حادثه[ویرایش]

به گفتهٔ مدیرعامل راه‌آهن عملیات بهسازی مسیر حرکت قطار در ساعت ۱۲ بامداد روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، تا ساعت چهار و نیم صبح به دلیل طوفان شن انجام شد و بعد از انجام عملیات، پایان کار اعلام و مسدودی خط به پایان رسید. اما رانندهٔ بیل مکانیکی متعلق به پیمانکار این عملیات درحالی که ساعت کار به پایان رسیده، بخشی از بیل را روی خط می‌گذارد و در مسیر قطار قرار می‌دهد. قطار با بخشی از این بوم برخورد و شیشهٔ قطار شکسته می‌شود.[۶]

رویدادنگار[ویرایش]

چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

ساعت ۵:۳۰: خروج قطار طبس - یزد از ریل.

دو تیم از امدادگران جمعیت هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. همچنین هماهنگ شد تا سه بالگرد از بیرجند، مشهد و یزد و ۱۰ آمبولانس به محل اعزام شوند.

ساعت ۸:۳۰: به گفتهٔ سخنگوی اورژانس کشور تا این زمان ۱۰ نفر کشته و ۱۵ نفر مصدوم شده‌اند.

ساعت ۹:۱۵: وزیر بهداشت، رئیس اورژانس کشور را به محل حادثه اعزام و خواستار آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های خراسان جنوبی و بسیج امکانات برای درمان مصدومان این حادثه شد.

ساعت ۹:۳۰: مصدومان به ۵۰ نفر رسیده و ۱۶ مصدوم بدحال هستند.

ساعت ۱۱:۰۷: افزایش جان‌باختگان به ۱۷ نفر

ساعت ۱۱:۲۰: ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بازرس کل استان خراسان جنوبی مأموریت داد تا ابعاد مختلف حادثه را مورد بررسی قرار دهد.

ساعت ۱۱:۲۲: وحیدی وزیر کشور و استاندار خراسان جنوبی به محل اعزام شدند.

ساعت ۱۱:۲۵: دبیرکل جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان امداد و نجات جهت مدیریت امدادرسانی عازم منطقه شدند.

ساعت ۱۱:۲۰: لیست اسامی مصدومان از سوی اورژانس اعلام شد.[الف][۷]

ساعت ۱۱:۵۰: رئیسی در جلسه هیئت دولت این حادثه تسلیت و دستوراتی برای رسیدگی به مجروحان صادر کرد.

ساعت ۱۲:۰۰: رستم قاسمی وزیر راه وارد محل حادثه شد.

ساعت ۱۲:۲۱: شمار مصدومان به ۴۵ نفر افزایش یافت.

ساعت ۱۳:۵۲: تعداد کشته‌ها به ۲۱ نفر رسید.

ساعت ۱۴:۳۰: به گفتهٔ سخنگوی اورژانس، مصدومان به ۸۶ نفر رسیدند.

ساعت ۱۶:۱۵: عملیات هلال احمر در حادثه به پایان رسید.

علت سانحه[ویرایش]

به گفتهٔ معاون وزیر راه و شهرسازی علت اصلی این حادثه مانع بودن بخشی از بیل مکانیکی بر سر راه قطار و سرعت غیرمجاز قطار در هنگام عبور از این بلوک است. از راننده قطار و بیل مکانیکی دوبار تست هوشیاری گرفته شده که تست هوشیاری راننده بیل مکانیکی هر دوبار مثبت شده. همچنین رانندهٔ بیل مکانیکی برای مشخص شدن علت قرارگیری مانع بر سر راه بازداشت شد.[۶]

جان‌باختگان[ویرایش]

در ابتدا تعداد جان‌باختگان این حادثه ۲۲ نفر اعلام شده بود اما مدتی بعد مشخص شد که به علت متلاشی شدن اجساد، در ۲۲ کاور شمرده شده بودند. پزشکی قانونی با توجه به اعلام آمار مفقودی از سوی خانواده‌ها، تعداد قطعی فوتی‌ها را ۱۴ نفر اعلام کرد.[۸]

از ۱۴ فوتی این حادثه ۲ نفر اهل طبس و ۱۲ نفر اهل یزد بودند.[ب]

پیامدها و واکنش‌ها[ویرایش]

  • رئیسی در پیامی فوت جان‌باختگان این حادثه را تسلیت گفت.[۹]
  • روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در یزد عزای عمومی اعلام شد.[۱۰]
  • وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار پیامی در توییتر این حادثه را تسلیت گفت.[۱۱]
  • نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد و استاندار یزد در پیام مشترکی این حادثه را تسلیت گفتند.[۱۲]
  • قالیباف، محمدصالح جوکار نمایندهٔ یزد، محمدرضا عارف نیز در پیامی این حادثه را تسلیت و خواستار رسیدگی به آن شدند.[۱۳][۱۴][۱۵]
  • سفارت روسیه در پیامی این حادثه را تسلیت گفته: «سفارت روسیه در ایران مراتب تسلیت خود را به بستگان و نزدیکان قربانیان حادثه خروج قطار از ریل در نزدیکی شهر طبس ابراز می‌دارد. برای آسیب دیدگان این حادثه آرزوی بهبودی می‌کنیم.»[۱۶]
  • سفیر چین در توییتی فارسی نوشت: «اینجانب درگذشت جانباختگان در حادثه قطار طبس را تسلیت عرض می‌نمایم و با خانواده محترمشان صمیمانه همدردی می‌نمایم. آرزوی سلامتی و بهبود مجروحین را دارم.»[۱۷]
  • رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی وقت، ساعت ۱۱:۴۸ روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در پیامی این حادثه را تسلیت و دستور به تشکیل ستاد ویژه برای بررسی علت حادثه داد:

    خبر حادثه قطار محور طبس به یزد و فوت هموطنان عزیز باعث تاسف و تأثر شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های عزیز درگذشتگان تا ساعاتی دیگر به اتفاق مدیرعامل راه‌آهن و سایر مدیران در محل حادثه حضور خواهیم یافت تا ضمن پیگیری وضعیت مجروحان و همچنین متوفیان، خدمات لازم به مردم عزیز همزمان در همان مکان انجام پذیرد.[۱۸]

یادداشت[ویرایش]

  1. جهت مشاهده اسامی به مصدومان حادثه قطار طبس - یزد مراجعه کنید.
  2. جهت مشاهدهٔ اسامی جان‌باختگانی که تا کنون اعلام شده به اینجا مراجعه کنید.

پانویس[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲.
  2. «تصادف مرگبار قطار مسافربری مشهد- یزد؛ «۱۷ کشته، اجساد قابل تشخیص نیستند»». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۸ خرداد ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۸ ژوئن ۲۰۲۲.
  3. Entekhab.ir، پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (۱۸ خرداد ۱۴۰۱). «وزیر راه: «خطای انسانی» دلیل سانحه قطار مشهد- یزد است». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  4. «اعلام اسامی 86 نفر از مصدومان حادثه واژگونی قطار یزد + لیست». رکنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  5. «تعداد فوتی‌ها حادثه قطار مشهد_ یزد به ۱۴ نفر رسید». اقتصادنیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «علت اصلی سانحه ریلی «مانع شدن بیل مکانیکی» و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران شناخته شد». ایرنا. ۲۰۲۲-۰۶-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۵.
  7. «اسامی مصدومین حادثه خروج قطار یزد - طبس اعلام شد/ افزایش شمار مصدومین به 43 نفر- اخبار پزشکی - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  8. «علت کاهش تعداد فوتی‌های حادثه قطار مشهد به یزد». خبرآنلاین. ۲۱ خرداد ۱۴۰۱.
  9. «پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی حادثه خروج قطار از ریل در طبس». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  10. 2485 (۲۰۲۲-۰۶-۰۸). «فردا در یزد عزای عمومی اعلام شد». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  11. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران (۱۸ خرداد ۱۴۰۱). «تسلیت جمهوری آذربایجان برای حادثه قطار مشهد-یزد». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  12. 1018 (۲۰۲۲-۰۶-۰۸). «امام‌جمعه و استاندار یزد جان باختن زائران امام رضا (ع) در حادثه قطار را تسلیت گفتند». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  13. «قالیباف جان باختن تعدادی از هموطنان در سانحه قطار مشهد به یزد را تسلیت گفت». fa.alalam.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  14. نیوز، پایگاه خبری قدیری. «ابراز تاسف نماینده یزد از وقوع حادثه دلخراش قطار طبس/ دلایل این سانحه بررسی شود (یزد، جوکار) پایگاه خبری قدیری نیوز». پایگاه خبری قدیری نیوز (به Persian). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  15. «واکنش عارف به حادثه قطار مسافربری طبس-یزد: مسئولین مربوطه پاسخ قانع کننده ای ارائه دهند». منیبان. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  16. «تسلیت سفارت روسیه در پی حادثه قطار مشهد - یزد». snn.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  17. «سفیر چین در ایران تسلیت گفت». خبرآنلاین. ۲۰۲۲-۰۶-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.
  18. «پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی در پی حادثه قطار مشهد-یزد/ دستور تشکیل ستاد ویژه به منظور پیگیری دلایل حادثه خروج قطار از ریل». پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی. ۲۰۲۲-۰۶-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۰۸.