رابرت بلیک (هنرپیشه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رابرت بلیک (بازیگر))
رابرت بلِیک
بلیک در سال ۱۹۷۷
زادهٔ۱۸ سپتامبر ۱۹۳۳
درگذشت۹ مارس ۲۰۲۳ (۸۹ سال)
ملیتآمریکایی
سال‌های فعالیت۱۹۳۹–۱۹۹۷
وبگاه

رابرت بلِیک (انگلیسی: Robert Blake; ۱۸ سپتامبر ۱۹۳۳ – ۹ مارس ۲۰۲۳) هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا بود که بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۹۷ فعالیت کرد.[۱]

رابرت بلیک در مجموعه تلویزیونی دارودسته ما، مجموعه تلویزیونی آمریکایی باره‌تا و فیلم در کمال خونسردی در نقش‌های اصلی بازی کرده‌است. از دیگر فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان گنج‌های سیرا مادره، رومئوی رقصان، بزرگراه گمشده و به آنان بگویید ویلی بوی این جاست را نام برد.[۲]

زندگی[ویرایش]

بلیک در ناتلی، نیوجرسی با نام مایکل جیمز گوبیتوسی (به انگلیسی: Michael James Gubitosi) زاده شد. مادرش الیزابت کافونه (زاده ۱۹۱۰) با جاکومو (جیمز) گوبیتوسی (۱۹۰۶–۱۹۵۶) ازدواج کرده بود.

بلیک کودکی ناگواری داشت و علی‌الظاهر توسط پدر الکلی‌اش مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت. وقتی که در سن ده سالگی وارد مدرسه دولتی شد، مورد قلدری قرار گرفته و دعوا می‌کرد که منجر به اخراج او شد. بلیک می‌گوید که در کودکی از طرف والدینش مورد سوءاستفاده فیزیکی و جنسی قرار می‌گرفته و مرتب در یک کمد زندانی می‌شده و مجبور می‌شده که از روی زمین چیز بخورد. پدر او در سال ۱۹۵۶ دست به خودکشی زد. در سن چهارده سالگی او از خانه گریخت و به دنبال آن، سال‌های متمادی سخت‌تری را گذراند.

منابع[ویرایش]

  1. «رابرت بلیک درگذشت/ بازیگر نقش بارتا با طوطی‌اش رفت». خبرگزاری مهر. ۱۹ اسفند ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  2. Haring، Bruce (۲۰۲۳-۰۳-۱۰). «Robert Blake Dies: Actor In 'Baretta' And 'In Cold Blood' Was 89, Beat Real-Life Murder Rap» (به انگلیسی). Deadline. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۱.
  • «Robert Blake». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۶ اوت ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]