رابرت بلیک (هنرپیشه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رابرت بلِیک
بلیک در سال ۱۹۷۷
زادهٔ۱۸ سپتامبر ۱۹۳۳
درگذشت۹ مارس ۲۰۲۳ (۸۹ سال)
ملیتآمریکایی
سال‌های فعالیت۱۹۳۹–۱۹۹۷
وبگاه

رابرت بلِیک (انگلیسی: Robert Blake; ۱۸ سپتامبر ۱۹۳۳ – ۹ مارس ۲۰۲۳) هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا بود که بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۹۷ فعالیت کرد.[۱]

رابرت بلیک در مجموعه تلویزیونی دارودسته ما، مجموعه تلویزیونی آمریکایی باره‌تا و فیلم در کمال خونسردی در نقش‌های اصلی بازی کرده‌است. از دیگر فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان گنج‌های سیرا مادره، رومئوی رقصان، بزرگراه گمشده و به آنان بگویید ویلی بوی این جاست را نام برد.[۲]

زندگی[ویرایش]

بلیک در ناتلی، نیوجرسی با نام مایکل جیمز گوبیتوسی (به انگلیسی: Michael James Gubitosi) زاده شد. مادرش الیزابت کافونه (زاده ۱۹۱۰) با جاکومو (جیمز) گوبیتوسی (۱۹۰۶–۱۹۵۶) ازدواج کرده بود.

بلیک کودکی ناگواری داشت و علی‌الظاهر توسط پدر الکلی‌اش مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت. وقتی که در سن ده سالگی وارد مدرسه دولتی شد، مورد قلدری قرار گرفته و دعوا می‌کرد که منجر به اخراج او شد. بلیک می‌گوید که در کودکی از طرف والدینش مورد سوءاستفاده فیزیکی و جنسی قرار می‌گرفته و مرتب در یک کمد زندانی می‌شده و مجبور می‌شده که از روی زمین چیز بخورد. پدر او در سال ۱۹۵۶ دست به خودکشی زد. در سن چهارده سالگی او از خانه گریخت و به دنبال آن، سال‌های متمادی سخت‌تری را گذراند.

منابع[ویرایش]

  1. «رابرت بلیک درگذشت/ بازیگر نقش بارتا با طوطی‌اش رفت». خبرگزاری مهر. ۱۹ اسفند ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۰.
  2. Haring، Bruce (۲۰۲۳-۰۳-۱۰). «Robert Blake Dies: Actor In 'Baretta' And 'In Cold Blood' Was 89, Beat Real-Life Murder Rap» (به انگلیسی). Deadline. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۱.
  • «Robert Blake». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۶ اوت ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]