بروس ویلیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بروس ویلیس
ویلیس در ۲۰۱۸
نام هنگام تولدوالتر بروس ویلیس
زادهٔ۱۹ مارس ۱۹۵۵ ‏(۶۹ سال)
ایدار-اوبراشتاین، آلمان غربی
ملیتآمریکایی
پیشه
  • بازیگر
  • خواننده
سال‌های فعالیت۱۹۸۰–۲۰۲۲
آثارفهرست کامل
همسر(ها)
فرزندان۵، شامل رومر ویلیس
جایزه(ها)فهرست کامل

والتر بروس ویلیس (انگلیسی: Walter Bruce Willis؛ زادهٔ ۱۹ مارس ۱۹۵۵) بازیگر سابق آمریکایی است. او با نقش اصلی مجموعهٔ کمدی-درام مون‌لایتینگ (۱۹۸۵–۱۹۸۹) به شهرت رسید و در بیش از صد فیلم ظاهر شد که در این میان با بازی در نقش جان مک‌کلین در فرنچایز جان‌سخت (۱۹۸۸–۲۰۱۳) به‌عنوان قهرمان سینمای اکشن مورد توجه قرار گرفت.[۱][۲][۳]

در مارس ۲۰۲۲، خانواده ویلیس اعلام کردند که وی پس از ابتلا به زبان‌پریشی بازنشسته می‌شود.[۴] در فوریهٔ ۲۰۲۳ اعلام شد که او به زوال عقل پیشانی گیجگاهی مبتلاست.[۵]

زندگی‌نامه[ویرایش]

بروس ویلیس در سال ۱۹۵۵ در شهر ایدار-اوبراشتاین آلمان غربی زاده شد. پدر وی؛ دیوید ویلیس، یک سرباز آمریکایی و مادرش مارلین کی؛ آلمانی و زاده شهر کاسل بود.

بروس آخرین و چهارمین فرزند خانواده بود. خانواده ویلیس پس از نقل مکان به ایالات متحده، در شهر کرنیس پوینت، نیوجرسی مستقر شدند. بروس دوران کودکی و نوجوانی را در این شهر سپری کرد. وی تحصیلاتش را در دانشگاه ایالتی مونت‌کلر به‌پایان رساند.

زندگی هنری[ویرایش]

بروس ویلیس در اواخر دهه ۱۹۸۰ با بازی در چند مجموعه تلویزیونی، فعالیت هنری خود را آغاز نمود و به ویژه به خاطر بازی در نقش جان مک‌کلین در سری فیلم‌های جان سخت به شهرت رسید.

ویلیس همچنین در چندین مجموعه تلویزیونی نیز حضوری موفق داشته و چند آلبوم موسیقی نیز منتشر نموده‌است. وی در مجموع در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی حضور داشته که از این بین می‌توان به داستان عامه‌پسند، شهر گناه، جان‌سخت، آرماگدون، لوپر، و حس ششم اشاره نمود.

آثار ویلیس در مجموع و به‌طور خالص بین ۲٫۵۵ تا ۳٫۰۴ میلیارد دلار آمریکا در گیشه‌های آمریکای شمالی فروش داشته که از لحاظ پر کردن گیشه هفتمین هنرپیشه نقش اول و هشتمین هنرپیشه نقش مکمل است.[۶][۷]

ویلیس همچنین دو بار برنده جایزه امی، یک بار برنده جایزه گلدن گلوب و چهار بار نامزد دریافت جایزه ساترن شده‌است.

بروس ویلیس در جشنواره فیلم کن سال ۲۰۰۶

بروس ویلیس در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت که از دنیای سینمای اکشن کناره‌گیری کند. او دلیل این تصمیم را خسته شدن از بازی در این نوع فیلم‌ها اعلام کرد.[۸]

زندگی شخصی[ویرایش]

ازدواج[ویرایش]

بروس ویلیس در سال ۱۹۸۷ با هنرپیشه معروف هالیوود یعنی دمی مور ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه دختر است. ازدواج مور و ویلیس بیشتر از ۱۳ سال دوام نیافت و این دو در سال ۲۰۰۰ از یکدیگر جدا شدند.

بیماری[ویرایش]

در فوریه ۲۰۲۳ خانواده بروس ویلیس از ابتلای او به نوع خاصی از زوال عقل به نام زوال عقل پیشانی گیجگاهی خبر دادند.[۹]

دیدگاه درباره ادیان سازمان یافته[ویرایش]

بروس ویلیس برای مدت کوتاهی یک لوتریانیسم بود.[۱۰] اما اکنون آن را قبول ندارد. در مصاحبه ژوئیه ۱۹۹۸ با مجله آمریکایی جورج، ویلیس گفت: «به نظر من ادیان سازمان یافته امروزه درحال نابودی هستند. همه آن ادیان زمانی برای ما مهم بودند که نمی‌دانستیم چرا خورشید حرکت می کند، چرا هوا تغییر کرده است، چرا طوفان رخ داده، و یا آتشفشان اتفاق افتاده است. من آنها را باور ندارم. این چیزی است که باعث سرد شدن آمریکا می‌شود».[۱۱]

گزیده فیلم‌شناسی[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "12 Most Unlikely Action Movie Stars". رولینگ استون. July 30, 2014. Retrieved September 12, 2018.
  2. Thomas, David (May 4, 2008). "Ford and Willis voted best action heroes". دیلی تلگراف. Archived from the original on January 10, 2022. Retrieved September 12, 2018.
  3. "In Bed With Bruce Willis (on Broadway)". The New York Times. September 10, 2015. Archived from the original on 2015-09-13. Retrieved September 12, 2018.
  4. Shoard, Catherine (March 30, 2022). "Bruce Willis to retire from acting due to aphasia diagnosis". The Guardian. Archived from the original on April 1, 2022. Retrieved March 30, 2022.
  5. Rosenbloom, Alli (February 16, 2023). "Bruce Willis' family shares an update on his health and new diagnosis". CNN (به انگلیسی). Archived from the original on February 16, 2023. Retrieved February 16, 2023.
  6. Box Office Mojo - People Index
  7. http://www.the-numbers.com/people/records/
  8. «بروس ویلیس با سینمای اکشن خداحافظی کرد». وبسایت خبری تابناک. ۲۶ مرداد ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۳۰ مرداد ۱۳۹۲.
  9. «بروس ویلیس، بازیگر سرشناس آمریکایی به نوعی بیماری مغزی دچار شده». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۸ بهمن ۱۴۰۱.
  10. https://web.archive.org/web/20100619052058/http://hope-elca.com/famous/
  11. https://archive.today/20180930202722/http://www.tomdunkel.com/_bruce_willis_kicks_asteroid__122728.htm

پیوند به بیرون[ویرایش]