درگاه:مهندسی شیمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درگاه مهندسی شیمی

مهندسی شیمی علم کاربرد ریاضیات، شیمی، فیزیک و اقتصاد در فرآیند تبدیل مواد خام به مواد باارزش‌تر یا سودمندتر است. مهندسی شیمی را می‌توان بطور کلی علم استفاده از موازنه جرم، موازنه انرژی و موازنه اندازه حرکت برای طراحی و کنترل واحدهای فرآیندی شیمیایی از قبیل واحد‌های یک پالایشگاه پتروشیمی، صنایع چوب و کاغذ و غیره در نظر گرفت. مهندسی شیمی عمدتاً در طراحی و نگهداری فرآیندهای شیمیایی برای تولید انبوه به کار می‌رود. به این بخش از مهندسی شیمی، مهندسی فرآیند گفته می‌شود. فرآیندهای مجزایی که توسط یک مهندس شیمی به کار گرفته می‌شوند (مانند تقطیر، استخراج و...)، عملیات واحد نام داشته و شامل واکنش شیمیایی، عملیات انتقال جرم، انتقال حرارت و انتقال اندازه حرکت هستند. این فرآیندها برای سنتز شیمیایی یا جداسازی شیمیایی با هم ترکیب می‌شوند. سه قانون فیزیکی اساسی در مهندسی شیمی، اصل بقای جرم، اصل بقای انرژی و اصل بقای اندازه حرکت هستند. انتقال ماده و انرژی در یک فرآیند شیمیایی با استفاده از موازنه جرم و انرژی برای کل واحد، عملیات واحد یا بخشی از آن ارزیابی می‌شود. مهندسین شیمی اصول ترمودینامیک، سینتیک واکنش و پدیده‌های انتقال را به کار می‌گیرند.

مهندسی شیمی نوین، گستره‌ای فراتر از مهندسی فرآیند را در بر می‌گیرد. هدف اصلی مهندسی شیمی استفاده از دانش شیمی در خلق مواد و محصولات بهتر برای دنیای امروز است. امروزه مهندسین شیمی علاوه بر فرآیندهای تولید مواد اولیه پایه، بلکه در تو سعه و تولید محصولات باارزش و متنوع شرکت دارند. این محصولات شامل مواد ویژه و کارآمد برای صنایعی همچون هوافضا، خودروسازی، پزشکی، صنایع الکترونیک، کاربردهای محیط زیست و صنایع نظامی است. به عنوان مثال‌هایی از این محصولات می‌توان به الیاف، منسوجات و چسب‌های بسیار قوی، مواد زیست‌سازگار و داروهای جدید اشاره کرد.
ادامه...

نوشتار برگزیده

کمیکار یک مسابقه دانشجویی برای دانشجویان رشته مهندسی شیمی است که سالانه در جهان برگزار می‌شود. این مسابقه در دو بخش طراحی پوستر و پژوهشی برگزار می‌شود. در این مسابقه شرکت‌کنندگان باید خودروهایی بسازند که از یک اندازه بزرگ‌تر نبوده و بتواند راهی را که از کم وبیش آن اندکی پیش از مسابقه آگاه می‌شوند با حمل میزانی از آب که اندکی پیش از مسابقه اعلام می‌شود بپیماید. نیروی پیش‌راننده این خودروها باید یک ماده شیمایی باشد که محیط زیست را آلوده نکرده و هیچ گاز یا مایعی دیده‌شدنی را پدید نیاورد و هیچ باتری تجاری در ساخت آن‌ها به کار نرفته باشد. این مسابقه در کشور آمریکا به وسیله انجمن مهندسان شیمی آمریکا(AIChE) میزبانی می‌شود.

زندگی‌نامهٔ برگزیده

ماری کوری در ۷ نوامبر سال ۱۸۶۷ در ورشو پایتخت لهستان متولد شد. در سال ۱۸۹۳ لیسانس خود را در رشته فیزیک دریافت کرد و تنها یک سال بعد در رشته ریاضیات نیز موفق به اخذ لیسانس گردید. او در سال ۱۸۹۱ به پاریس رفت و در دانشکده علوم به تحصیل در رشته شیمی پرداخت. در سال ۱۸۹۵ با فیزیکدان جوان فرانسوی به نام پیر کوری آشنا شد. این آشنایی به ازدواج انجامید. او به پیر کوری در انجام آزمایشهای عملی‌اش درباره الکتریسیته کمک می‌کرد. ماری کوری نخستین دانشمندی که دوبارجایزهٔ نوبل راگرفت. اوبه اتفاق شوهرش پیرکوری عناصرپلوتونیم ورادیوم راکشف کرد.
ادامه...

نوشتارهای برگزیده

آیا می‌دانید

رده‌ها

نگارهٔ برگزیده

سکوی نفت پی ۵۱ در سواحل برزیل، این سکوی نیمه شناور نخستین سکویی است که به طور کامل توسط برزیلی‌ها ساخته شده است. سکوهای نفت تاسیساتی شناور در دریا هستند که به منظور حفاری و استخراج نفت از بستر دریا از آن استفاده می شود.

گفتاورد

رشته مهندسی شیمی

ویکی‌پروژه‌ها

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

موضوعات

مفاهیم
عملیات واحدفرآیند واحدمهندس شیمیفرآیند شیمیایی

عملیات واحد
انتقال اندازه حرکتانتقال حرارتانتقال جرم

فرآیند واحد
سینتیک شیمیاییمدل‌سازی فرایندهای شیمیایی

علوم وابسته
طراحی فرایند (مهندسی شیمی)مکانیک سیالاتطراحی واحدهای صنایع شیمیاییترمودینامیک شیمیاییپدیده‌های انتقال

مرتبط
تاریخچه مهندسی شیمیفهرست جوامع مهندسی شیمیفهرست نرم‌افزارهای شبیه‌سازی فرآیندهای شیمیاییفهرست مقالات مهندسی شیمی

سراسرنما

پرونده:Tanks aktiva.jpg

مخازن ذخیره سازی نفت(Oil tank)، انبار های بزرگی هستند که جهت ذخیره سازی و نگه داری نفت و مواد نفتی برای مدت طولانی استفاده می شود.

درگاه‌های وابسته

درگاه:مهندسی
درگاه:مهندسی
درگاه:شیمی
درگاه:شیمی
مهندسی شیمی

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا