درگاه:اقتصاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش  

درگاه اقتصاد


منحنی مشهور به منحنی فیلیپس

علم اقتصاد شاخه‌ای از علوم اجتماعی است که به تحلیل تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات می‌پردازد.

کانون توجه دانش اقتصاد بر این است که عوامل اقتصادی چگونه رفتار و تعامل می‌کنند و اقتصادهای مختلف چگونه کار می‌کنند. در این راستا، یک تقسیم‌بندی اولیه کتابهای پایه‌ای اقتصاد، اقتصاد خرد در برابر اقتصاد کلان است. اقتصاد خرد، رفتار عوامل پایه‌ای اقتصاد، شامل عوامل فردی مانند خانوارها و شرکتها یا خریداران و فروشندگان را بررسی می‌کند. در مقابل اقتصاد کلان، کلیت اقتصاد و عوامل مؤثر بر آن شامل بیکاری، تورم، رشد اقتصادی و سیاست پولی و مالی را تحلیل می‌کند.

دیگر تقسیم‌بندی‌های رایج علم اقتصاد، این رشته را به اقتصاد اثباتی (تعریف کننده "آنچه هست") در برابر اقتصاد هنجاری (دفاع از "آنچه که باید باشد") اقتصاد نظری در مقابل اقتصاد کاربردی، اقتصاد عقلانی در برابر اقتصاد رفتاری، و اقتصاد جریان اصلی یا متداول (اقتصاد ارتدوکس که بیشتر با پیوند میان عقلانیت، فردگرایی و تعادل سروکار دارد) و اقتصاد دیگراندیش (که رادیکال است و با پیوند میان نهادها، تاریخ و ساختار اجتماعی سروکار دارد).

بیشتر بخوانید دربارهٔ… علم اقتصاد
ویرایش  

نگاره برگزیده

ویرایش  

مقاله برگزیده

سکّهٔ بهار آزادی یکی از مسکوکات طلای قانونی در جمهوری اسلامی ایران است که جایگزین سکه‌های طلای پهلوی شده‌است. از سال ۱۳۵۸ خورشیدی، به مناسبت و یادبود پیروزی انقلاب اسلامی، انواع سکه‌های بهار آزادی در دو طرح متفاوت و در قطع‌های مختلف ضرب شده‌است. عیار طلای این سکه‌ها -اعم از طرح قدیم و جدید- ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. معمولاً در هر سال ضرابخانهٔ بانک مرکزی ایران، سکه‌ها را ضرب کرده و از طریق بانکهای عامل یا صرافی‌های مجاز به بازار عرضه می‌کند. این سکه‌ها به صورت خرد یا عمده و به قیمت روز خرید و فروش می‌شوند. سکهٔ بهار آزادی به عنوان هدیه، مهریهٔ ازدواج، عیدی کارمندان دولت و نیز برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مقاله‌های برگزیده اقتصادی...

ویرایش  

زندگینامه برگزیده

پل ساموئلسون دارنده مدال نوبل اقتصاد می باشد در دانشگاه های شیکاگو و هاروارد تحصیلات خود را طی کرد در زمینه اقتصاد کلان فعالیت می کرد این شخصیت استاد و راهنمای تعدادی از اقتصاددانان مشهور نیز می باشد که تعدادی از آن ها جایزه نوبل هم کسب کرده اند همچنین در مدتی به عنوان مشاور اقتصادی تیم رئیس جمهوری آمریکا هم بوده است ساموئلسون کتاب های زیادی نوشته است که از آن ها میتوان کتاب کلیات علم اقتصاد را نام برد که پرفروش ترین کتاب در اقتصادی در نوع خود شده است و پل ساموئلسون را دومین اقتصاد دان ثروتمند روزگار خود کرد این شخصیت بزرگ در سال 2009پایان داد به همه کار ها و فعالیت های خود پایان داد ام هم چنان شاگردانش راه اورا ادامه می دهند زندگینامه‌های برگزیده ...

ویرایش  

گفتاورد

ویرایش  

رده‌های اقتصاد

ویرایش  

آیا می‌دانید

اقتصاد
ویرایش  

ویکی‌پروژه‌های وابسته

ویرایش  

مقاله های مرتبط


ویرایش  

کارهای باقیمانده

ویرایش  

مراکز علمی مرتبط

ویرایش  

یادبودها

ویرایش  

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا