درگاه:اقتصاد/مقاله برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مقاله برگزیده ۱

درگاه:اقتصاد/مقاله برگزیده/۱ سکّهٔ بهار آزادی یکی از مسکوکات طلای قانونی در جمهوری اسلامی ایران است که جایگزین سکه‌های طلای پهلوی شده‌است. از سال ۱۳۵۸ خورشیدی، به مناسبت و یادبود پیروزی انقلاب اسلامی، انواع سکه‌های بهار آزادی در دو طرح متفاوت و در قطع‌های مختلف ضرب شده‌است. عیار طلای این سکه‌ها -اعم از طرح قدیم و جدید- ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. معمولاً در هر سال ضرابخانهٔ بانک مرکزی ایران، سکه‌ها را ضرب کرده و از طریق بانکهای عامل یا صرافی‌های مجاز به بازار عرضه می‌کند. این سکه‌ها به صورت خرد یا عمده و به قیمت روز خرید و فروش می‌شوند. سکهٔ بهار آزادی به عنوان هدیه، مهریهٔ ازدواج، عیدی کارمندان دولت و نیز برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقاله برگزیده ۲

درگاه:اقتصاد/مقاله برگزیده/۲ اقتصاد در دولت محمود احمدی نژاد از جمله شاخص‌های مورد انتقاد در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شود. او برنامه‌های اقتصادی خود را بر اساس آنچه اقتصاد اسلامی و اقتصاد عدالت محور خوانده بود، پایه‌ریزی کرد و با شعار «آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم» نظر مردم را به خود جلب کرد و اجرای طرح‌های طرح تحول اقتصادی، احداث بنگاه‌های زود بازده، طرح مسکن مهر، طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و صندوق مهر امام رضا را در اولویت کاری در این ۸ سال قرار داد. اما بر خلاف شعارها و عملکرد دولت‌ها در مدت ۸ سال زمامداری محمود احمدی‌نژاد، اکثر شاخص‌های کلان اقتصادی ایران تنزل پیدا کردند. به عنوان مثال میزان نقدینگی کشور از زمان آغاز به کار دولت نهم تا زمان اتمام دوره دولت دهم به میزان ۶ برابر افزایش یافته است. بر مبنای شاخص تورم نیز می‌توان از ۳٫۴۵ برابر تورم در انتهای دوران زمامداری احمدی‌نژاد نسبت به ابتدای دوران تصدی‌گری وی اشاره کرد.

مقاله برگزیده ۳

درگاه:اقتصاد/مقاله برگزیده/۳ ریچارد کانتیلون (دهه ۱۶۸۰ – مه ۱۷۳۴) اقتصاد دان ایرلندی و نویسنده کتاب گذری بر اقتصاد عمومی در دهه ۱۶۸۰ میلادی (سال نامعلوم) در جنوب غربی ایرلند در منطقه‌ای به نام کِری به دنیا آمد. اقتصاد عمومی کتابی است که توسط ویلیام استنلی جِوُنز اقتصاد دان بریتانیایی تعبیر «مهد اقتصاد سیاسی» را به خود اختصاص داده‌است. با وجود این که اطلاعات زیادی درباره او موجود نیست، با این حال ریچارد کانتیلون به عنوان یک بازرگان و بانک دار خیلی جوان در میان اقتصاد دانان مشهور است. پیشرفت این اقتصاددان زیرک ناشی از روابط کاری و سیاسی بود که او با خویشاوندانش داشت، البته در این میان شخصی به نام جیمز بریجز در موفقیت او سهم زیادی داشته‌است. نخستین بار ریچارد کانتیلون اصطلاحات کارآفرین و کارآفرینی را تشریح و تعریف کرد. ریچارد کانتیلون کارآفرین را فردی خطر پذیر می‌داند که کالا را با قیمت معلوم خریداری می‌کند و با قیمت نامعلوم می‌فروشد.

مقاله برگزیده ۴

درگاه:اقتصاد/مقاله برگزیده/۴ صندوق فروشگاهی یک دستگاه مکانیکی یا الکترونیکی برای محاسبه و ثبت خرید و فروش معاملات، و یک کشو پیوست شده برای ذخیره پول نقد است. همچنین صندوق پول شمار یک قبض رسید برای مشتری چاپ می‌کند.

صندوق فروشگاهی

در اغلب موارد کشو می‌تواند تنها پس از یک فروش باز شود، به جز زمانی که از کلیدهای خاصی استفاده شود، که به طور کلی تنها صاحب مغازه آنها را دراختیار دارد (اگر کارکنان دیگری هم در آنجا نباشند). این امرخطر دزدی کارکنان را از صاحب مغازه هنگامی که مشتری قبض رسید لازم ندارد اما باید به او پول خرد داده شود کاهش می‌دهد که می‌توانند پول را بدون رسید فروش در جیبشان بگذارند، (پول نقد در برابر فروش ثبت شده نسبت به موجودی صندوق آسان تر کنترل می‌شود).

مقاله برگزیده ۵

مقاله برگزیده ۶

مقاله برگزیده ۷

مقاله برگزیده ۸

مقاله برگزیده ۹

مقاله برگزیده ۱۰

مقاله برگزیده ۱۱

مقاله برگزیده ۱۲

مقاله برگزیده ۱۳

مقاله برگزیده ۱۴

مقاله برگزیده ۱۵

مقاله برگزیده ۱۶

مقاله برگزیده ۱۷

مقاله برگزیده ۱۸

مقاله برگزیده ۱۹

مقاله برگزیده ۲۰

مقاله برگزیده ۲۱

مقاله برگزیده ۲۲

مقاله برگزیده ۲۳

مقاله برگزیده ۲۴

مقاله برگزیده ۲۵

مقاله برگزیده ۲۶

مقاله برگزیده ۲۷

مقاله برگزیده ۲۸

مقاله برگزیده ۲۹

مقاله برگزیده ۳۰

مقاله برگزیده ۳۱

مقاله برگزیده ۳۲

مقاله برگزیده ۳۳

مقاله برگزیده ۳۴

مقاله برگزیده ۳۵

مقاله برگزیده ۳۶

مقاله برگزیده ۳۷

مقاله برگزیده ۳۸

مقاله برگزیده ۳۹

مقاله برگزیده ۴۰

مقاله برگزیده ۴۱

مقاله برگزیده ۴۲

مقاله برگزیده ۴۳

مقاله برگزیده ۴۴

مقاله برگزیده ۴۵

مقاله برگزیده ۴۶

مقاله برگزیده ۴۷

مقاله برگزیده ۴۸

مقاله برگزیده ۴۹

مقاله برگزیده ۵۰

مقاله برگزیده ۵۱

مقاله برگزیده ۵۲

مقاله برگزیده ۵۳

مقاله برگزیده ۵۴

مقاله برگزیده ۵۵

مقاله برگزیده ۵۶

مقاله برگزیده ۵۷

مقاله برگزیده ۵۸

مقاله برگزیده ۵۹

مقاله برگزیده ۶۰

مقاله برگزیده ۶۱

مقاله برگزیده ۶۲

مقاله برگزیده ۶۳

مقاله برگزیده ۶۴

مقاله برگزیده ۶۵

مقاله برگزیده ۶۶

مقاله برگزیده ۶۷

مقاله برگزیده ۶۸

مقاله برگزیده ۶۹

مقاله برگزیده ۷۰

مقاله برگزیده ۷۱

مقاله برگزیده ۷۲

مقاله برگزیده ۷۳

مقاله برگزیده ۷۴

مقاله برگزیده ۷۵

مقاله برگزیده ۷۶

مقاله برگزیده ۷۷

مقاله برگزیده ۷۸

مقاله برگزیده ۷۹

مقاله برگزیده ۸۰

مقاله برگزیده ۸۱

مقاله برگزیده ۸۲

مقاله برگزیده ۸۳

مقاله برگزیده ۸۴

مقاله برگزیده ۸۵

مقاله برگزیده ۸۶

مقاله برگزیده ۸۷

مقاله برگزیده ۸۸

مقاله برگزیده ۸۹

مقاله برگزیده ۹۰

مقاله برگزیده ۹۱

مقاله برگزیده ۹۲

مقاله برگزیده ۹۳

مقاله برگزیده ۹۴

مقاله برگزیده ۹۵

مقاله برگزیده ۹۶

مقاله برگزیده ۹۷

مقاله برگزیده ۹۸

مقاله برگزیده ۹۹