دبیرستان دین و دانش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دبیرستان ماندگار دین و دانش در شهر قم یکی از قدیمی‌ترین دبیرستانهای ایران است که در سال ۱۳۳۳ خورشیدی بنا گردیده است.

تأسیس[ویرایش]

مجوز تأسیس دبیرستان دین و دانش قم در چهارم تیرماه سال ۱۳۳۳ به امضای محمود مهران، وزیر فرهنگ وقت به مهدی حائری یزدی، مطابق متن زیر، ارائه شد و این دبیرستان با یک کلاس با ظرفیت حدود ۲۸ دانش آموز در همان سال راه اندازی شد.[۱][۲]

«طبق رای جلسه شورای عالی فرهنگ اجازه تأسیس یک باب دبیرستان کامل پسرانه به نام دین و دانش به شما داده می‌شود که در شهرستان قم به مدیریت خود دایر کنید، مشروط بر این‌که تمامی مقررات وزارت فرهنگ را دقیقاً اجرا کنید و چنانچه بعداً بخواهید محل آموزشگاه را تغییر دهید، باید قبلاً نظر وزارت فرهنگ را جلب کنید. این امتیاز قابل انتقال به غیر نیست

بعد از دو ماه نیز مهدی حائری یزدی به دلیل کسالت، سید محمد بهشتی را به عنوان مسئول این مدرسه معرفی کرد.

همچنین سید محمد بهشتی زبان انگلیسی، محمد مفتح شرعیات، ناصر مکارم شیرازی زبان عربی و علی‌اصغر فقیهی[۳] ادبیات را تعلیم می‌دادند.[۴] از دیگر معلمان این دبیرستان می‌توان به عباس مصباح‌زاده[۵] اشاره نمود.

سید محمد بهشتی شروع مبارزات سیاسی خود علیه دودمان پهلوی را در پیوند با دبیرستان دین و دانش می‌داند. وی می‌گوید:[۶]

«شروع به کار مبارزاتی – اجتماعی من (فعالیت تشکیلاتی – سیاسی) به سال ۱۳۲۹ (یعنی تقریباً دو سال قبل از ازدواج) مربوط می‌شود. در سال‌های ۱۳۲۹ و ۱۳۳۰ که تهران بودم مقارن با اوج مبارزات سیاسی – اجتماعی نهضت ملی نفت به رهبری مرحوم آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق به صورت یک جوان مصمم مشتاق در تظاهرات و اجتماعات شرکت می‌کردم.»

همچنین کتابخانه‌ای در کنار این دبیرستان توسط مهدی حائری تهرانی با عنوان کتابخانه آیت‌الله حایری تهرانی تأسیس گردیده است.[۷]

شیوه اداره دبیرستان[ویرایش]

شیوه شهید بهشتی در اداره کردن دبیرستان به این صورت بود که همیشه برای اولیای دانش آموزان پرسشنامه‌هایی را ارسال می‌کرد و از آنان می‌خواست پاسخ بدهند و وقتی پرسش اولیا می‌رسید ایشان همه سؤال‌ها و پاسخ‌ها را با حضور اولیا و دانش آموزان به بحث می‌گذاشت.

از کارهای ماندگار شهید بهشتی این بود که هیچ زمان متکی به دولت نبود. در مرکز اسلامی هامبورگ هم تجار ایرانی آن شهر را دور هم جمع و تأکید می‌کرد همه امور ایرانی‌ها باید مردمی اداره شود. به گفته محمدحسن اصغرنیا، یکی از دانش آموختگان دبیرستان دین و دانش، شهید بهشتی زمانی که از آلمان بازگشت به لحاظ نیازی که به وجود او بود، اجازه داده نشد که دیگر به آلمان بازگردد.

محمدعلی گرامی از دیگر دانش آموختگان این دبیرستان، نگاهی خاص به فعالیت دبیرستان دین و دانش دارد. او در خاطرات خود می‌گوید:

«آیت‌الله بهشتی در اواخر حیات آیت‌الله بروجردی مدیر مدرسه دین و دانش قم بود و در آنجا جایی درست کرده بود که تعدادی از طلبه‌ها شب‌ها بروند و علوم روز را بخوانند.»

دانش‌آموختگان[ویرایش]

مدیران دبیرستان[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. هشتاد و پنجمین سالروز ولادت شهید دکتر بهشتی در قم برگزار می‌شود، روزنامه اطلاعات، شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲
  2. یادواره شهدای دبیرستان دین و دانش قم برگزار شد، خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)
  3. علی‌اصغر فقیهی بایگانی‌شده در ۱۷ اوت ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine، بنیاد قم پژوهی، نوشته حبیب‌الله سلمانی آرانی
  4. دبیرستان دین و دانش قم فراتر از گچ و تخته سیاه بایگانی‌شده در ۲۰۱۳-۱۰-۲۹ توسط Wayback Machine، روزنامه ایران، شماره ۵۴۹۳ به تاریخ ۱۳۹۲/۸/۱، صفحه ۱۴ (جامعه)
  5. غلامرضا باهر (و قیام 19 دی 1356 مردم قم)[پیوند مرده]، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
  6. زندگینامهٔ آیت‌الله بهشتی؛ مرد دین و دانش[پیوند مرده]، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
  7. مهدی حائری تهرانی، کتابخانه دیجیتالی تبیان
  8. مروری کوتاه بر زندگینامه زنده‌یاد دکتر صادق طباطبایی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
  9. مراسم سالگرد تأسیس دبیرستان دین و دانش قم برگزار شد بایگانی‌شده در ۲ اکتبر ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
  10. شهید محمد بنیادی
  11. تاریخ ایرانی
  12. فرزند آیت‌الله بهشتی: پدرم یک مصلح انقلابی بود، تاریخ ایرانی
  13. علیرضا بهشتی:اگر پدرم زنده بود افراطیون او را تحمل نمی‌کردند، پایگاه خبری تحلیلی روزنو