خیرآباد (مه‌ولات)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خیرآباد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانمه‌ولات
بخشبخش مرکزی
دهستانمه ولات جنوبی
خیرآباد بر مه‌ولات واقع شده‌است
خیرآباد
۳۴°۵۶′۴۶″شمالی ۵۸°۵۷′۳۷″شرقی / ۳۴٫۹۴۶۱°شمالی ۵۸٫۹۶۰۲°شرقی / 34.9461; 58.9602
مردم
جمعیت۱۰۵۱ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیتنزولی
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۹۶۰ متر
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۴۰۱۱۹
ره‌آوردپسته-گندم-محصولات جالیزی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۵۱۵۶۸۸
وبگاه رسمیhttp://www.khairabad.ir/

خیرآباد مه ولات، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مه ولات در استان خراسان رضوی ایران است.

جمعیت[ویرایش]

خیرآباد در دهستان مه ولات جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۰۰۷ نفر شامل ۵۲۰ زن و ۴۸۸ مرد با ۳۳۸ خانوار بوده‌است. فاصله آن از مرکز شهرستان ۱۷ کیلومتر و از مرکز استان (مشهد) ۲۱۱ کیلومتر است اغلب اهالی روستا از سادات اهل بیت می‌باشند این روستا وقف سادات از اولاد میرزا جلال الدین محمد حکیم می‌باشد که به اولادهای جلالی، عبدالقادری، نظام، بدیعی، ابوترابی، کمالی، جعفریان تقسیم .می‌شوند. مردم به شغل دامداری وکشاورزی مشغولند. جمعیت خیرآباد در سال‌های اخیر کاهش داشته‌است وعلت آن هم خشکسالی و نبود درآمد و شغل مناسب برای جوانان است که باعث مهاجرت به شهرها شده‌است.

در دو قسمت روستا کشاورزی آبی وجود دارد که یک بخش آن با آب قنات در مجاورت سکونتگاه روستا است که اغلب، محصولات باغی صیفی جات غلات گندم و جو زعفران با آن کشت می‌شود بخش دیگر حاصل شش چاه عمیق است که هرکدام متعلق به خانواری است. کشاورزی دیمه (آبیاری بارانی) هم در بندهای حاشیه روستا وجود دارد.

تاریخ روستا به دوره صفویه بر می‌گردد که رباط در ورودی روستا، حمام و [ [آب‌انبار]] به جا مانده‌است. زبان مردم خیراباد زبان فارسی است و با گویش تونی که از اصیل ترین گویش های فارسی است سخن می گویند.

با توجه به پیشینه تاریخی خیرآباد، این روستا دارای آداب ویژه برای برگزاری آیین ماه محرم است که با توجه به جایگاه این مراسم در مه ولات بر اهمیت موضوع افزوده است.

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.