تروریسم در استرالیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تروریسم در استرالیا (انگلیسی: Terrorism in Australia) همزمان با فعالیت‌های دولت استرالیا علیه تهدید تروریسم رابطه داشته‌است. در سال ۲۰۰۴ دولت استرالیا تشخیص داد که تردد تروریسم به عنوان یک تهدید برای استرالیا و شهروندان استرالیا و سایر کشورها به حساب می‌آید.[۱] استرالیا تجربه عمل تروریسم مدرن را از دهه ۱۹۶۰ دارد، زمانیکه پارلمان فدرال، در سال‌های ۱۹۷۰، قوانین جدید را به‌طور خاص در رابطه با تروریسم به تصویب رساند. تروریسم به عنوان یک عمل یا تهدیدی که باعث ایجاد یک ضرر یا اختلاف کرده و آن عمل با قصد و نیت سیاسی، مذهبی یا ایدئولوژیکی انجام شود یا تهدید به انجام کند، تعریف می‌شود.[۲]

عملیاتهای تروریستی در استرالیا[ویرایش]

تعدادی از حملات تروریستی که در استرالیا رخ داده‌است:[۳]

نبرد تپه شکسته ۱۹۱۵[ویرایش]

دو مرد قبل از اینکه توسط پلیس به قتل برسند، با تیراندازی ۴ نفر را کشته و ۷ نفر دیگر را زخمی کردند. در زمان عملیات آنها پرچم امپراطوری عثمانی و بعداً پرچم ترکیه را بلند کرده بودند. هیچ‌کدام از دو نفر از اعضای نیروهای مسلح رسمی نبودند. آنها مسلمان و از بخش مستعمره هند که همان پاکستان فعلی است بودند. (بعضی از منابع به اشتباه آنها را از ترکیه قلمداد کرده‌اند)

بمبگذاری آژانس توریستی و تجارت یوگسلاوی در سیدنی ۱۹۷۲[ویرایش]

در ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۲ یک بمب در آژانس توریستی و تجارت یوگسلاوی در سیدنی منفجر شد که ۱۶ نفر مجروح شدند. انجام دهنده این عملیات گفته شد که از جدایی طلبان کرواسی بوده‌اند.

بمبگذاری هتل هیلتون سیدند ۱۹۷۸[ویرایش]

در ۱۳ فوریه ۱۹۷۸ یک بمب در خارج از هتل هیلتون سیدنی منفجر شد که در آن جلسه کشورهای مشترک‌المنافع برگزار می‌شد. دو کارگر شهرداری و یک افسر پلیس کشته و ۱۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

تهاجم به دادگاه خانواده استرالیا ۱۹۸۰–۱۹۸۵[ویرایش]

در ۲۳ ژوئن ۱۹۸۰، دیوید اوپاس، قاضی دادگاه خانواده در خارج از خانه‌اش با شلیک کشته شد. در مارس ۱۹۸۴ یک بمب خانه قاضی ریجارد گی را تخریب کرد. در آوریل یک بمب در ساختمان دادگاه خانواده در پاراماتا منفجر شد. در ژوئیه همسر قاضی ری واتسون با انفجار یک بمب در درب خانه‌اش کشته شد. در ژوئیه ۱۹۸۵ انفجار یک بمب در ساختمان شهادت یهودیان وزیر گراهام ویکس را کشت.[۴]

قتل کنسول ترکیه در سیدنی ۱۹۸۰[ویرایش]

در ۱۷ دسامبر ۱۹۸۰ شاریک آریاک کنسول ترکیه و منشی وی انگین سور توسط دو موتور سوار در سیدنی با اسلحه گرم به قتل رسیدند. کماندوهای عدالت نژاد ارمنی مسؤلیت آنرا بعهده گرفتند.[۵]

جک وان تونگرن و ANM ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۴[ویرایش]

در سالهای ۱۹۸۰، نئو نازی‌های استرالیای غربی، جنبش ناسیونال استرالیا، که توسط جکوان تونگرن رهبری می‌شد دست به یکسری بمبگذاری در رستوران‌های آسیایی و محل‌های تجاری و ایجاد خشونت‌های سیاسی، تهدید به قتل افراد مشکوک با هدف مرعوب کردن جمعیت آسیایی زدند. جکوان تونگرن تا سال ۲۰۰۰ در زندان بود و بعد از آزادی از زندان مجدداً به فعالیت‌های خود دامه داد تا اینکه مجدداً در سال ۲۰۰۴ دستگیر شد.[۶]

بمبگذاری کنسولگری اسرائیل و کلوپ هاکوچ ۱۹۸۲[ویرایش]

در ۲۳ دسامبر ۱۹۸۲ بمبگذاری کنسولگری اسرائیل و کلوپ هاکوچ انجام شد. دو بمب در یک روز با اختلاف ۵ ساعت از یکدیگر منجر شدند.[۷][۸][۹][۱۰]

بمبگذاری کنسولگری ترکیه ۱۹۸۶[ویرایش]

در ۲۳ نوامبر ۱۹۸۶ یک بمب در کنسولگری ترکیه در ملبورن منفجر شد. یک خودروی انفجاری در پارکینگ نزدیک کنسولگری ترکیه در جنوب یارا ویکتوریا منجر شد که منجر به کشته شدن بمبگذار که نتوانست بمب را به‌درستی کار بگذارد شد. یک شهروند سیدنی در ارتباط با اتحادیه انقلابی ارمنی‌ها بازداشت شد و برای ۱۰ سال زندان بود.[۱۱]

بمبگذاری کنسولگری فرانسه ۱۹۹۵[ویرایش]

در سال ۱۹۹۵ بمب آتش زا در کنسولگری فرانسه در پرت منفجر شد.[۱۲]

تهاجم با چاقو در تپه اندیور ۲۰۱۴[ویرایش]

در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ یک جوان ۱۸ ساله به نام نومان حیدر، توسط تیراندازی پلیس در خارج از ایستگاه پلیس تپه اندیور کشته شد. لوک کونیلوییوس از پلیس ملکه گفت که حیدر قصد داشت برای برخی اختلافات به ایستگاه پلیس بیاید وقتی دو پلیس برای ملاقات با وی رفتند او با چاقو به آنها حمله کرده و آنها را مجروح می‌کند که از وی دو چاقو و یک پرچم داعش کشف شد.[۱۳][۱۴]

بحران گروگانگیری سیدنی ۲۰۱۴[ویرایش]

در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۴، فردی بنام هارون مونس که خود را مسلمان اعلام کرد، ۱۷ نفر را در یک کافه شکلات در سیدنی به گروگان گرفت. او گروگان‌ها را وادار کرد که پرچم داعش را در پنجره کافه بلند کنند. در ساعت اولیه روز ۱۶ سپتامبر پلیس وارد کافه شده و هارون مونس را مورد هدف قرار دادـ در این درگیری، دو نفر از گروگان‌ها کشته و یک پلیس و سه گروگان نیز مجروح شدند.[۱۵][۱۶] در ابتدای کار دولت استرالیا این واقعه را به عنوان عملیات تروریستی قلمداد نکرد ولی بعد از اینکه پلیس مجبور شد که با زور وارد شود آنرا عمل تروریستی نامید.[۱۷][۱۸][۱۹] یک متخصص امور تروریسم این عمل را گرگ تنها که برای جلب توجه دست به این عمل زده‌است توصیف کرد.[۲۰][۲۱] نظریه دیگری این بود که این تهاجم با نسل اول و نسل دوم عملیات‌های تروریستی بسیار متفاوت بود ولی یک عمل تروریستی غیرقابل پیش‌بینی بود.[۲۲]

تیراندازی پاراماتا ۲۰۱۵[ویرایش]

در ۲ اکتبر سال ۲۰۱۵ یک پسر ۱۵ ساله کرد عراقی که در ایران متولد شده بود یک مرد ۵۸ ساله را که برای نیروهای پلیس ویلز جنوبی کار می‌کرد را در خارج از ایستگاه پلیس پاراماتا با تیراندازی به‌قتل رساند.[۲۳][۲۴] پسر بچه بطرف نیروهای ویژه حفاظت ساختمان آتش باز کرد که توسط آنها کشته شد.

تهاجم با چاقو مینتو سپتامبر ۲۰۱۶[ویرایش]

در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶ یک مرد در پارک مینتو در جنوب ویلز مورد تهاجم قرار گرفت. وی با چاقو در ناحیه مختلف بدن مورد اصابت قرار گرفته بود.[۲۵]

تهاجم با چاقو در کویین بایان آوریل ۲۰۱۷[ویرایش]

در ۷ آوریل ۲۰۱۷ دو پسر بچه ۱۵ و ۱۶ ساله وارد یک سرویس عمومی شده و یک مرد ۲۹ ساله پاکستانی بنام زیشان اکبر را با چاقو مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند که وی در صحنه به‌قتل رسید.

محاصره بریگتون ژوئن ۲۰۱۷[ویرایش]

در ۵ ژوئن ۲۰۱۷ یک مرد ۲۹ ساله متولد سومالی یعقوب خایره در یک ساختمان در حوالی بریگتون در ملبورن فردی بنام کلکر کای هاو را به‌قتل رسانده و همسر وی اسکورت را به گروگان گرفت، او با پلیس و مطبوعات تماس گرفت. پلیس وارد شده و در تیراندازی یعقوب کشته شد و سه پلیس زخمی شدند. یعقوب از اعضای داعش و القاعده بود.

توطئه حمله به فرودگاه سیدنی ژوئن ۲۰۱۷[ویرایش]

در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۷ پلیس استرالیا گفت که توطئه ساقط کردن یک هواپیما را خنثی کرده‌است، و در این رابطه ۴ نفر دستگیر شدند که بخشی از این عملیات خنثی سازی بودند. پلیس گفت که آنها قصد بمبگذاری داشتند. بدنبال این واقعه در فرودگاه استرالیا اقدامات امنیتی تشدید شد. پلیس گفت که ما بر این باور هستیم که آنها تروریسم اسلامی هستند.[۲۶]

منابع[ویرایش]

  1. Commonwealth of Australia (2004). "A New Kind of Foe". Transnational Terrorism: The Threat to Australia. Department of Foreign Affairs and Trade (Australia). ISBN 1-920959-04-1. Archived from the original on 26 July 2004. Retrieved 10 March 2015 – via Pandora Archive. Chap.  2 – (PDF version 1.7 Mb)
  2. Commonwealth of Australia (15 July 2004). "Transnational Terrorism: The Threat to Australia" (PDF). 1.0. Department of Foreign Affairs and Trade. ISBN 1-920959-04-1. Archived from the original (PDF) on 26 July 2004. Retrieved 10 March 2015 – via Pandora Archive. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  3. Department of the Prime Minister and Cabinet (22 February 2010). "Counter Terrorism White Paper: Securing Australia – Protecting our Community" (PDF). Dpmc.gov.au. ISBN 978-1-921385-99-5. Archived from the original (PDF-1.63 MB) on 24 February 2010. Retrieved 10 March 2010 – via Pandora Archive.
  4. Taylor, Therese. "Australian Terrorism: Traditions of Violence and the Family Court Bombings" (PDF). (1992) 8 Australian Journal of Law & Society 1.
  5. Global Terrorism Database; Michael M. Gunter, p. 69.
  6. "Supremacist leader in court" theage.com.au. AAP. 7 August 2004. Retrieved 10 March 2015
  7. "1982 HAKOAH CLUB AND ISRAELI CONSULATE BOMBINGS HAVE BEEN REOPENED." بایگانی‌شده در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine JewishNews.net.au. 29 August 2012.
  8. Mercer, Neil. "Police have new lead in Hakoah Club bombing." Sydney Morning Herald. 12 September 2012.
  9. "Hakoah bombing mystery re-opens." بایگانی‌شده در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine News.com.au 25 August 2012.
  10. "Police reopen 1982 Sydney bombings case." ABC News. Sunday 26 AUG 2012.
  11. Greek Bulgarian armenian Front MIPT
  12. "French Consular Office in Australia Destroyed by Fire". Los Angeles Times. AP (Associated Press). 18 June 1995. Retrieved 29 January 2015.
  13. Houston, Cameron; Butt, Craig; Mills, Tammy; Spooner, Rania; Zielinski, Caroline; Cook, Henrietta (24 September 2014). "Terror suspect shot dead after two police officers stabbed in Endeavour Hills". The Age. Melbourne. Retrieved 10 March 2015.
  14. Silvester, John. "Melbourne terror shooting: Numan Haider 'planned to behead Victoria Police officers, drape bodies in IS flag'". The Sydney Morning Herald. No. 24 September 2014. Retrieved 24 September 2014.
  15. Griffiths, Emma (16 Dec 2014). "Sydney siege: A 'brush with terrorism', perpetrator 'cloaked actions' with Islamic State symbolism, Tony Abbott says". ABC News. Retrieved 18 December 2014.
  16. "A nightmare comes true". The Economist. 18 December 2014. Retrieved 18 December 2014.
  17. David Wroe and Lisa Cox, "Martin Place siege: Tony Abbott convenes National Security Committee," بایگانی‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine The Canberra Times, 15 December 2014.
  18. Terrorism in Australia: The siege of Martin Place," The Economist, 15 December 2014.
  19. Nick Ralston and Emma Partridge, "Martin Place siege being treated as terrorist attack, police confirm," The Sydney Morning Herald, 15 December 2014.
  20. "Man Haron Monis: Why did he carry out Sydney siege?". News.com.au. 17 December 2014. Archived from the original on 18 December 2014. Retrieved 23 December 2014.
  21. Fraser, Jill (18 December 2014). "Australian expert warns of 'lone wolf' terror risk". Anadolou Agency. Retrieved 23 December 2014.
  22. Wesley, Michael (20 December 2014). "Sydney siege: Welcome to Jihad 3.0, the third wave of terrorism and the most unpredictable". The Australian.
  23. "Parramatta shooting of police employee by 15-year-old 'was act of terrorism'". the Guardian. 4 October 2015. Retrieved 29 April 2016.
  24. "Parramatta shooting: Gunman identified as Farhad Khalil Mohammad Jabar". The Sydney Morning Herald. 3 October 2015. Retrieved 29 April 2016.
  25. Massola, Rachel Olding, James (11 September 2016). "'Someone is going to die today': Man charged with committing terrorist act and attempted murder". The Sydney Morning Herald. Retrieved 12 September 2016.
  26. «Australia 'disrupts terror plot' to bring down airplane». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱ اوت ۲۰۱۷.